W niedzielę, 10 grudnia, w życie wchodzi nowy roczny rozkład jazdy pociągów 2023/2024. W przypadku Trójmiasta zmiany będą polegały przede wszystkim na przesunięciach godzin odjazdów. Liczba połączeń nie ulegnie zwiększeniu, ale z drugiej strony nie będzie także cięć.
Połączenia dalekobieżne
Jak informuje PKP Intercity, w przyszłym rozkładzie jazdy pasażerowie będą mieli do dyspozycji 49 całorocznych par pociągów (49 tam i 49 z powrotem) w różne części Polski, w tym dwa pociągi międzynarodowe – „Gedanię” do Berlina oraz „Sobieskiego” do Wiednia. Najwięcej, bo aż 22 pary, połączą Gdańsk z Warszawą. 15 par pociągów dojedzie do Krakowa, 11 do Poznania, 10 do Katowic, a 7 do Wrocławia. Nie wszystkie pociągi będą kursowały codziennie. Część z nich będzie kursowała tylko w weekendy, w czasie wzmożonego ruchu dalekobieżnego.Ważną zmianą będzie zastąpienie części pociągów TLK pociągami Intercity, zestawionymi z nowych lub wyremontowanych wagonów. W przypadku połączeń z Trójmiasta od 10 grudnia dotychczasowy poranny TLK „Doker” do Katowic (przez Bydgoszcz, Toruń, Łódź, Piotrków Tryb., Częstochowę) zmieni kategorię na IC i będzie obsługiwany elektrycznym zespołem trakcyjnym Flirt, takim samym jaki, obsługuje od kilku lat np. pociąg IC „Witkacy” do Krakowa i Zakopanego, czy „Bałtyk” do Poznania. Tym samym spośród 49 par pociągów dalekobieżnych, z przestarzałych wagonów z ośmiomiejscowymi przedziałami, obsługiwanych będzie tylko 8 par pociągów.
W pociągach TLK upychanych jest nie tylko osiem osób w przedziałach klasy drugiej, ale brakuje w nich też bezprzewodowego Internetu, gniazdek 230V, klimatyzacji oraz wagonów gastronomicznych. Kilka pociągów niestety dalej będzie oferowało podróżnym na bardzo długich trasach standard sprzed 30, a nawet 40 lat.
Pociągami TLK pozostaną:
- „Bory Tucholskie” do Kostrzyna przez Starogard Gdański, Chojnice, Piłę, Gorzów Wielkopolski,
- „Flisak” do Katowic przez Kwidzyn, Grudziądz, Płock, Łódź, Piotrków Trybunalski, Częstochowę,
- „Lubomirski” przez Warszawę do Krakowa,
- „Małopolska” przez Warszawę i Kraków do Zakopanego,
- „Biebrza” przez Elbląg, Olsztyn, Pisz, Ełk, Białystok, Hajnówkę i Siedlce do Warszawy,
- nocne „Karpaty” przez Warszawę i Kraków do Zakopanego,
- nocne „Ustronie” z Kołobrzegu przez Warszawę i Radom do Krakowa,
- nocne „Rozewie” przez Poznań, Wrocław, Opole i Katowice do Krakowa.
[news:1482950]
Połączenia regionalne, SKM i PKM
W nowym rocznym rozkładzie liczba połączeń Polregio (w tym na linii PKM) i SKM pozostanie na niemal takim samym poziomie. Zmianom ulegną godziny odjazdów, zwłaszcza w przypadku pociągów Polregio.Dobrą wiadomością dla pasażerów będą stopniowo poprawiające się warunki podróży. Jeszcze w grudniu połączenia SKM zacznie obsługiwać 8 nowych składów Impuls 2 z Newagu. Pierwsze cztery pojazdy kilka dni temu dotarło do elektrowozowni SKM w Gdyni Cisowej. Teraz trwają ich testy i szkolenia personelu.
W 2024 roku nowe Impulsy pojawią się także na połączeniach Polregio. W ciągu roku na regionalnych połączeniach pojawią się trzy elektryczne i cztery dwutrakcyjne, elektryczno-spalinowe jednostki. Te drugie obsłużą przede wszystkim połączenia na Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
W nowym rozkładzie jazdy jak dotąd nie przewidziano ruchu pociągów na bajpasie kartuskim.
[news:1494009]
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.