Nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne dotarły na Pomorze stosunkowo późno. Pierwsze jednostki, zakupione przez PKP SKM, pojawiły się dopiero w 2016 roku, kilka lat później niż w innych dużych województwach. W ruchu regionalnym Impulsy pojawiły się pod koniec 2018 roku. Pod koniec ubiegłego roku zwiększyła się liczba nowoczesnych pojazdów na linii SKM. Teraz wymiana taboru nabierze tempa. Do końca 2026 roku po województwie pomorskim powinno kursować 57 nowych pociągów, wliczając te już kursujące.
Decyzja o zamówieniu dodatkowych pojazdów to pokłosie przetargu z czerwca 2023 roku. Po zamówieniu 31 elektrycznych i 4 spalinowo-elektrycznych Impulsów z Newagu, samorząd województwa pomorskiego ogłosił kolejny przetarg na dostawę od 1 do 10 nowych elektrycznych pociągów. Przetarg po raz kolejny wygrał Newag. Zamówiono początkowo 1 pociąg. Zamówienie pozostałych 9 miało zależeć od uzyskania pieniędzy z KPO. Pozytywna decyzja nadeszła w ubiegły poniedziałek, 11 marca.
Pociągi, podobnie jak poprzednie zamówione, będą wyposażone w klimatyzację, Wi-Fi, nowoczesny system informacji pasażerskiej, czy defibrylatory. Pociągi będą monitorowane i wyposażone w miejsca i toalety dostosowane do potrzeb pasażerów z niepełnosprawnościami, a także w miejsca dla rowerów. 10 jednostek z najnowszego zamówienia obsłuży połączenia regionalne, obsługiwane obecnie przez Polregio.
Środki z KPO na zakup nowych pociągów opiewają na kwotę około 250 mln zł, co jak donosi Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, stanowi 84% kosztów zakupu.
Ile starych pociągów pozostanie na torach?
Po zrealizowaniu dostaw, w na linii SKM będzie kursować 30 nowych Impulsów, w tym 2 należące do SKM, kursujące od 2016 roku, 8 regionalnych z dostawy z 2023 roku, które będą kursowały z Gdańska do Wejherowa przez co najmniej 5 lat i 20 aglomeracyjnych składów, z wysoką podłogą i dużą liczbą drzwi, których dostawy przewidziano na lata 2025-2026. Obecnie w ruchu pozostaje 26 niezmodernizowanych składów serii EN57 i EN71. Po dostawach nowego taboru większość niezmodernizowanych pojazdów będzie można wycofać, jednak nie można wykluczyć pozostawienia kilku pojazdów jako rezerwy. Trzeba mieć na uwadze, że 8 dostarczonych w ubiegłym roku składów regionalnych kursuje po linii SKM tymczasowo, przez co najmniej 5 lat. Docelowo mają trafić do ruchu regionalnego, do którego są przystosowane. Jeśli nie pojawią się kolejne nowe zakupy, całkowite wycofanie niezmodernizowanych pociągów nie będzie możliwe. Warto pamiętać, że w ruchu pozostanie także 26 zmodernizowanych EN57AKM oraz jeden zmodernizowany EN71, które za kilkanaście lat także będzie trzeba wymienić.W przypadku Polregio po zakończeniu dostaw będą kursować łącznie 23 Impulsy, w tym 10 już kursujących od kilku lat pięcioczłonowych EN90, trzy czteroczłonowe 31Webb, które będą dostarczone w tym roku oraz kolejnych 10, zamówionych za pieniądze z KPO. Docelowo, najwcześniej w 2029 roku na tory regionalne zostanie przesuniętych 8 pociągów eksploatowanych przez PKP SKM. Da to łącznie 31 nowych pociągów. Tymczasem w ruchu regionalnym pozostają około 23 niezmodenizowane składy serii EN57 oraz 13 zmodernizowanych. Dostawy Impulsów pozwolą więc docelowo wycofać z ruchu regionalnego niezmodernizowane pociągi. Dodatkowe 4 dwutrakcyjne, spalinowo-elektryczne składu będą z kolei służyć na linii PKM, zastępując część pociągów spalinowych.
Warto mieć na uwadze, że docelowo zelektryfikowana będzie linia kolejowa z Gdyni do Kościerzyny, co umożliwi obsługę pociągami elektrycznymi większości kursów na linii PKM (z wyjątkiem tych przez bajpas kartuski). To z kolei zwiększy zapotrzebowanie na tabor elektryczny. Jeśli zapowiadana od lat elektryfikacja dojdzie do skutku, konieczne będą kolejne zakupy nowych pociągów.
Nowy tabor także od Polregio?
Co ciekawe, środki z KPO na zakup nowych pociągów otrzymało także Polregio. Ogólnopolski przewoźnik złożył wniosek na dofinansowanie zakupu 10 pociągów do obsługi województwa pomorskiego. Środki są jednak znacznie niższe, niż przewoźnik oczekiwał i wynoszą tylko 20% kosztów zakupu. Polregio uzyskało “tylko” 82,1 mln złotych, zamiast oczekiwanych 277 mln złotych, przy całkowitym koszcie zakupu szacowanym na ponad 408 mln złotych.Polregio kilkanaście miesięcy temu podpisało z firmami PESA, Newag, Stadler oraz FPS Poznań umowę ramową na dostawę do 200 pociągów na terenie całej Polski. Do dzisiaj nie podpisano jednak żadnej umowy wykonawczej. Znacznie niższa od zakładanej kwota dofinansowania stawia pod znakiem zapytania samodzielny zakup nowego taboru przez Polregio.
[news:1536769]
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.