reklama

Rzecznik pasażerów na kolei? Ludzie nie wiedzą, że istnieje, a może pomóc

Opublikowano:
Autor:

Rzecznik pasażerów na kolei? Ludzie nie wiedzą, że istnieje, a może pomóc - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Kolej Pieniądze za nieudaną podróż, za opóźnienia i błędne opłaty za brak biletu. Takimi sprawami zajmuje się Rzecznik Praw Pasażera Kolei, o którym często ludzie nie wiedzą nawet, że istnieje.
reklama

Zgodnie z przedstawionym raportem w 2023 roku Rzecznik Praw Pasażera Kolei otrzymał 312 wniosków o wszczęcie postępowania oraz 317 innych zgłoszeń. 

- Po 29 proc. postępowań dotyczyło odszkodowania za opóźnienie lub odwołanie pociągu oraz zwrotów należności. Przedmiotem 27 proc. spraw były odwołania od wezwań do zapłaty wystawionych z powodu braku ważnego biletu lub wnioski o zwrot opłat dodatkowych. W 5 proc. wniosków podróżni domagali się rekompensat za opóźniony komfort podróży. 11 proc. spraw dotyczyło innych kwestii – wylicza Joanna Marcinkowska, kolejowa rzeczniczka.

Przyznaje także, że 11 proc. spraw w ogóle nie była rozpatrywana, bo nie można się było skontaktować z pasażerem składającym wniosek.

Rzecznik na torach

RPPK jest instytucją mało znaną. Wiele osób ma z kolejowym przewoźnikami kłopoty, jeśli chodzi np. o zwrot pieniędzy za odwołany pociąg. Chociaż kolejowe spółki mają regulacje, którymi posługują się w takich przypadkach, to czasami rodzi się konflikt na linii pasażer – przewoźnik. Wówczas właśnie można zgłosić się do Rzecznika Praw Pasażera Kolei, który pomaga rozwiązać spór poza salą sądową.

- W toku postępowań polubownych rzecznik oraz członkowie zespołu biorą pod uwagę interesy zarówno pasażera, jak i przedsiębiorcy. Przedstawiają propozycje, która uwzględnia argumentację obu stron i jest dla nich możliwie satysfakcjonująca – informuje biuro rzecznika.

I wyjaśnia, że tylko w latach 2017-2020 RPPK przeprowadził 872 postępowania, a 6 proc. z nich doprowadziło do rozwiązania sporu.

Gdzie szukać rzecznika?

– Postępowanie prowadzone przez rzecznika w 2023 roku trwało średnio 25 dni. Uzgodnieniem akceptowalnego rozwiązania zakończyło się 61 proc. postępowań. Część problemów, z którymi styka się rzecznik, ma charakter powtarzalny, dlatego podobnie jak w poprzednich latach Rzecznik Praw Pasażera Kolei przygotował również zalecenia. Dotyczą one postępowania przedsiębiorców oraz pasażerów – dodaje biuro rzecznika. 

Wszystkie informacje i kontakt z Rzecznikiem Praw Pasażera Kolei znajdują się na stronie www.pasazer.gov.pl.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama