reklama

Nowe impulsy trafiły do Polregio. Dlaczego stoją na bocznicy przez większość dnia?

Opublikowano:
Autor:

Nowe impulsy trafiły do Polregio. Dlaczego stoją na bocznicy przez większość dnia? - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

KolejPod koniec marca na tory wyjechały dwa pociągi z rodziny Impuls 2. Nowe jednostki, identyczne jak pojazdy, które obsługują od grudnia połączenia SKM, trafiły do Polregio. Ich wykorzystanie przez przewoźnika jest jednak skromne. Pociągi więcej czasu stoją, niż jeżdżą. W czasie postoju Impulsów na bocznicy pasażerów wożą zabytkowe 40-, a nawet ponad 50-letnie pojazdy serii EN57.
reklama

Dwa nowe Impulsy 2 serii 31Webb obsługują połączenia Polregio od 27 marca. Z pociągami oswoili się już wcześniej pasażerowie SKM, ponieważ osiem identycznych składów obsługuje od grudnia trasę Gdańsk – Wejherowo – Lębork. O ile użytkowane przez SKM składy łatwo spotkać na trasie, gdyż kursują od wczesnego poranka do późnego wieczora bez większych przerw, tak spotkanie nowych impulsów na liniach Polregio nie jest łatwe. Jak się okazało składy, które trafiły do Polregio, przez większość doby stoją na bocznicy.

Więcej stoją niż jeżdżą?

W ciągu ostatnich dni przyjrzeliśmy się wykorzystaniu najnowszego taboru w Polregio. W dni robocze dwa nowe impulsy kursują złączone w jeden skład. W pierwszy kurs pojazdy wyruszają o 5:46 z Elbląga do Gdyni Chyloni. Do stacji docelowej dojeżdżają o 7:29, a następnie zjeżdżają na stację postojową Gdynia Cisowa, na której stoją ponad 7 godzin. W kolejny kurs wyjeżdżają dopiero o 14:42 z Gdyni Chyloni do Elbląga, do którego dojeżdżają o 16:38. O 16:51 wracają do Gdyni Gdynia i znów trafiają na cisowską stację postojową, gdzie stoją kolejne 3 godziny, od około 18:40 do 21:39. Następnie jadą z Gdyni Chyloni do Elbląga. W Elblągu pojazdy stoją od 23:30 do 5:46 rano.

reklama

Jak policzyliśmy, w ciągu doby najnowsze pociągi spędzają na postoju około 17 godzin, a na przewożeniu pasażerów około 7 godzin. W ciągu dnia pokonują około 400 km. Tymczasem identyczne pojazdy obsługujące połączenia SKM na dużo krótszej trasie Gdańsk – Wejherowo pokonują od około 350 do nawet ponad 500 kilometrów dziennie. PKP SKM wykorzystuje nowe impulsy od świtu do nocy. Pojazdy kursują, w zależności od obiegu, od 4 rano do nawet 23, przy czym żaden pociąg nie ma wielogodzinnych przerw w trakcie dnia. W ciągu dnia obsługują od 6 do 12 kursów, na krótszej, ale zajmującej dużo czasu trasie. 45 kilometrów z Gdańska do Wejherowa pociąg SKM pokonuje w 73 minuty.

Polregio w tym samym czasie pokona 76 kilometrów z Gdańska do Malborka, jednak to impulsy służące w SKM pokonują w ciągu doby więcej kilometrów, choć zajmuje im to więcej czasu.

reklama

Trzeba przeszkolić wszystkich maszynistów

Właściciel pojazdów, czyli urząd marszałkowski tłumaczy przyczyny aktualnie niskiego wykorzystania najnowszych pociągów w kursach z pasażerami. Jak się okazuje, maszyniści muszą uzyskać autoryzację na Impulsa 2, którego do tej pory gdyński oddział Polregio jeszcze nie użytkował.

- W Polregio Gdynia trwa procedura uzyskiwania autoryzacji na te pojazdy przez maszynistów. W związku z powyższym nie ma możliwości obsługi tymi pojazdami większej liczby pociągów, gdyż autoryzacja została rozłożona w czasie. System szkolenia nie może zakłócać obsługi pozostałych pociągów w województwie. Z informacji uzyskanych w Polregio Gdynia wynika, iż od przyszłego tygodnia nastąpi kolejna zmiana w obsłudze taborowej, w wyniku której zwiększy się wykorzystania tych pojazdów. Proces uzyskania autoryzacji na te pojazdy będzie trwał, gdyż wymaga on przeszkolenia kilkudziesięciu maszynistów - wyjaśnia w rozmowie z portalem Puls Gdańska Michał Piotrowski, rzecznik prasowy UMWP.

reklama

Jak tłumaczy właściciel nowego taboru, docelowo najnowsze impulsy będą lepiej wykorzystywane. Jak wskazuje, starsze impulsy, jeżdżące w Polregio od końca 2018 roku, obecnie pokonują średnio dziennie więcej kilometrów.

- Pojazdy EN90 (Impulsy pięcioczłonowe) w lutym tego roku wykonywały średnio 500 do 590 pojazdokilometrów w dobie, a pojazdy Impuls II użytkowane przez SKM wykonywały średnio 400 do 450 pojazdokilometrów w dobie - wylicza rzecznik UMWP.

Jak wskazuje Michał Piotrowski, w związku z dostawami wielu pojazdów w krótkim czasie., konieczne jest planowanie wykorzystania nowych pociągów tak, aby nie osiągnęły limitu kilometrów kwalifikujących do większych przeglądów w tym samym czasie.

- Przewoźnicy planując tzw. obiegi składów, muszą również zwracać szczególną uwagę na konieczność przeprowadzania przeglądów okresowych pojazdów, które nie powinny występować w tym samym okresie. W związku z powyższym na bieżąco następuje ich weryfikacja - podkreśla Piotrowski.

Do końca 2026 roku na pomorskich torach pojawi się łącznie 45 nowych pociągów, w tym cztery hybrydowe. Część zasili park taborowy SKM, zaś pozostałe będą obsługiwać połączenia wojewódzkie.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama