reklama

Konflikt między marszałkiem a PKP SKM trwa. Tracą pasażerowie

Opublikowano:
Autor:

Konflikt między marszałkiem a PKP SKM trwa. Tracą pasażerowie - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Kolej Nie ustaje konflikt pomiędzy Samorządem Województwa Pomorskiego a spółką PKP SKM w Trójmieście, który dotyczy między innymi sposobu finansowania zakupu nowego taboru kolejowego. Instytucje publikują kolejne oświadczenia, przerzucające winę za brak nowych pociągów na drugą stronę. Do komentarza SKM na temat słów marszałka województwa ponownie odniósł się Urząd Marszałkowski.
reklama

W ubiegłym tygodniu trójmiejska SKM opublikowała oświadczenie w odpowiedzi na słowa marszałka województwa Mieczysława Struka, który stwierdził, że „ Obecny tabor, zwłaszcza w obszarze aglomeracji, wymaga pilnej wymiany, tymczasem ani PKP, ani SKM Trójmiasto nie zrobiły w tej sprawie nic”.  Przewoźnik stanowczo podkreślił, że udało mu się pozyskać unijne dofinansowanie na zakup 10 nowych pojazdów, lecz aby mógł zrealizować zakup, potrzebna jest zgoda marszałka odpowiedni wpis w umowie przewozowej. Jak twierdzi SKM, marszałek odrzucał różne propozycje dotyczące formuły zakupu pociągów.

[news:1312821]

UMWP: fakty są inne

W odpowiedzi na odpowiedź SKM, Urząd Marszałkowski wydał kontroświadczenie. Zdaniem samorządu, to kolejarze uporczywie odrzucają ich oferty rozwiązania kwestii pozyskania wkładu własnego na zakup pojazdów.

-   W dniu 11.04.2018 r. spółka SKM Trójmiasto podpisała umowę na dofinansowanie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych zakupu 10 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi przewozów aglomeracyjnych. Jako źródło finansowania dla tego projektu spółka wskazała środki z Funduszu Spójności na lata 2014 – 2020 oraz środki własne (np. emisję obligacji lub kredyt). CUPT zaakceptował tę formułę finansowania -czytamy w oświadczeniu UMWP.

Zdaniem samorządu, to SKM jest winna temu, że nie znalazła środków na wkład własny do projektu.

- Podpisując umowę z CUPT, Zarząd spółki SKM Trójmiasto, de facto wziął na siebie odpowiedzialność za spełnienie wymogów konkursu, w tym zapewnienie środków własnych niezbędnych do uzyskania dofinansowania i realizacji projektu. Ostatecznie spółce PKP SKM Trójmiasto nie udało się znaleźć sposobu na sfinansowanie wkładu własnego do projektu złożonego do CUPT, który znalazłby akceptację zarówno udziałowców, jak i  organizatora transportu publicznego – twierdzi samorząd.

Mniejszościowi współwłaściciele SKM, czyli lokalne samorządy, zaproponowały dokapitalizowanie spółki, dzięki czemu przewoźnik nie musiałby zaciągać kredytu na zakup pociągów.

- W tej sytuacji Samorząd Województwa Pomorskiego oraz pozostali mniejszościowi samorządowi udziałowcy proponowali PKP SA dokapitalizowanie spółki PKP SKM w Trójmieście, co pozwoliłoby na finansowanie wkładu własnego bez kredytu. Do takiego montażu finansowego udało się przekonać nawet te samorządy, które nie są udziałowcami SKM (Miasto Reda i Miasto Wejherowo). Ostatnie pismo do ministra transportu - już z propozycją finansowania wkładu własnego przez Samorząd Województwa Pomorskiego poprzez dokapitalizowanie spółki kwotą 100 milionów złotych -  zostało wysłane 20 kwietnia br. – tłumaczy UMWP w swoim oświadczeniu.

Kredyt, zdaniem UMWP, jest niekorzystnym finansowo sposobem zdobycia pieniędzy na inwestycję w tabor.

- Nie trzeba chyba wyjaśniać, że byłoby to rozwiązanie korzystne dla wszystkich bez konieczności pozyskiwania na ten projekt bardzo drogiego kredytu, niosącego za sobą szereg ryzyk (zwłaszcza w obecnej sytuacji gospodarczej w kraju, przy galopującej inflacji i rosnących stopach procentowych), a w dodatku sprowadzającego się do sytuacji, w której to Samorząd Województwa jest żyrantem, czy wręcz stroną ponoszącą koszty kredytu zaciągniętego przez SKM Trójmiasto wraz z amortyzacją nowego majątku SKM, od którego przewoźnik naliczyłby dodatkowo rozsądny zysk. Miałoby to znaczący wpływ na zdolność województwa do zaciągania innych zobowiązań i ewentualną możliwość realizacji innych projektów Województwa, na które zabrakłoby finansowania – dodaje Urząd Marszałkowski.

Organizator przewozów w swoim oświadczeniu wyraził oburzenie twierdzeniem PKP SKM o tym, że to marszałek blokuje realizację zakupu pociągów i stwarza ryzyko utraty 160 mln złotych unijnego dofinansowania.

Urząd Marszałkowski nie wspomniał jednak, że złożona propozycja dokapitalizowania spółki kwotą 100 mln złotych diametralnie zmieniłaby strukturę właścicielską trójmiejskiej SKM. Kapitał zakładowy spółki wynosi obecnie 168,389 mln złotych. Prawie 66% udziałów mają w niej Polskie Koleje Państwowe. Dokapitalizowanie kwotą 100 mln złotych spowodowałoby, że większościowym udziałowcem stałby się wówczas samorząd. Prawdopodobnie z tego powodu kolejarze odrzucili propozycję urzędu. Mniejszościowy udział PKP oznaczałby mniejsze zyski z działalności dochodowej spółki. Samorząd liczy jednak, że ich propozycja zostanie jednak zaakceptowana.

- Martwi nas jako organizatora transportu brak skuteczności i brak współpracy zarządu PKP SKM Trójmiasto przy realizacji pozyskiwania taboru. I dlatego Samorząd Województwa Pomorskiego postanowił sam zakupić pociągi do obsługi ruchu aglomeracyjnego. Niezależnie od tego liczymy, że nasza propozycja dokapitalizowania spółki kwotą 100 mln zł, spotka się z akceptacją ze strony PKP SA i pozwoli na wykorzystanie 160 milionów unijnego dofinansowania – podsumowuje UMWP.

Niezależnie od projektu SKM, samorząd województwa ogłosił własny przetarg na zakup od 2 do 31 nowych pociągów. Po otwarciu ofert okazało się, że producenci wycenili dostawy dwóch pojazdów na kwoty znacznie przekraczające budżet zamawiającego.

[news:1312330]

Na wielkim sporze cierpią najbardziej zwykli pasażerowie, którzy codziennie podróżują zabytkowymi jednostkami serii EN57. Nowoczesne pociągi pasażerowie SKM mogą oglądać najczęściej podczas podróży do innych województw, gdzie tabor w znacznej części wymieniono na nowy. Najgorszą informacją dla podróżnych jest to, że obecnie nic nie wskazuje na to, aby któraś ze stron sporu planowała ustąpić.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama