reklama

Kiedy SKM zamówi nowe pociągi?

Opublikowano:
Autor:

Kiedy SKM zamówi nowe pociągi? - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Kolej Kilka miesięcy temu trójmiejska SKM zapowiadała, że do końca ubiegłego roku ogłosi przetarg na zakup 10 nowych pojazdów do obsługi trasy Gdańsk Śródmieście - Wejherowo - Lębork. Tak się jednak nie stało. Kiedy pasażerowie będą mogli pożegnać się z pociągami sprzed 40 i 50 lat?
reklama

Wbrew zapowiedziom przewoźnikowi nie udało się do końca 2019 roku ogłosić przetargu na zakup 10 zupełnie nowych składów. Czy uda się wybrać ich wykonawcę w tym roku?

- Jesteśmy w trakcie pozyskiwania zewnętrznego finansowania dłużnego na pokrycie wkładu własnego w ramach Projektu inwestycyjnego pn.: „Zakup 10 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi przewozów aglomeracyjnych oraz unowocześnienie zaplecza utrzymania taboru". Ogłoszenie przetargu planowane jest na ten rok. Bierzemy pod uwagę trudną sytuację na rynku kolejowym. Istnieje ryzyko unieważnienia bądź powtórzenia przetargu, dlatego nie jesteśmy w stanie określić terminu jego rozstrzygnięcia - informuje Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy PKP SKM w Trójmieście.

Co jest przyczyną problemów?

Przewoźnik otrzymał już dofinansowanie unijne na ten cel, jednak wciąż szuka środków na wkład własny. Zadanie jest utrudnione, ponieważ będący organizatorem przewozów Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego podpisuje jednoroczne umowy na przewozy. Brak długoterminowej umowy powoduje, że banki nie są skłonne udzielać trójmiejskiej kolei kredytów. W związku z tym przewoźnik szuka innych możliwości sfinansowania planowanego zakupu.

Jakie będą nowe składy?

Jeśli uda się zakupić nowe pociągi, pasażerów czeka prawdziwa rewolucja w komforcie podróży SKMką, który obecnie jest dość niski. Poniżej prezentujemy wybrane wymagania, jakie będą musiały spełnić nowe składy:

konstrukcja pojazdu będzie zapewniać pełne bezpieczeństwo podróżnych podczas wsiadania i wysiadania przez wszystkie drzwi pojazdów, pojazd jednoprzestrzenny, bezprzedziałowy, dostosowany do przewozu rowerów,900 miejsc w pojeździe (siedzących i stojących łącznie),długość całkowita pojazdu nie przekraczająca długości użytkowej peronów (150 metrów),wymagana prędkość eksploatacyjna: 140 km/h, (choć na odcinku Gdańsk Śródmieście – Rumia nie mogą przekroczyć 70 km/h)miejsca dla osób niepełnosprawnych,wnętrze dostosowane do przewozu osób o ograniczonej możliwości poruszania się, na wózkachmonitoring,klimatyzacja, nawiew i ogrzewanie całego pojazdu z automatyczną regulacją,system informacji pasażerskiej obejmujący instalację rozgłoszeniową przeznaczoną do nadawania i odtwarzania komunikatów dźwiękowych,automatyczny system zliczania podróżnych z transmisją danych do serwera Zamawiającego,nowoczesne i ergonomiczne wnętrze kabiny maszynisty i pulpit.

Dla pasażerów największą zmianą będzie wygodne wejście do pojazdu bez konieczności pokonywania dużej przerwy między peronem a wejściem do pociągu, a przede wszystkim klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej.

Obecnie klimatyzację posiadają 2 z 59 elektrycznych składów eksploatowanych przez SKM, które stanowią zaledwie nieco ponad 3% floty. Komfort jazdy poprawi się przede wszystkim latem, szczególnie, że z roku na rok temperatury w letnich miesiącach są coraz wyższe. Klimatyzacja to również znaczne udogodnienie zimą, ponieważ pozwala na płynną regulację temperatury, także jeśli chodzi o ogrzewanie wnętrza. Rozwiąże to problem przegrzanych składów, z którym spotykamy się w obecnym okresie w niezmodernizowanych pojazdach.

Tabor SKM obecnie

Dziś tabor trójmiejskiej SKM należy do jednego z najstarszych wśród polskich przewoźników kolejowych. 57 z 59 jednostek elektrycznych wyprodukowano w latach 1969 – 1989. Dwa najnowsze składy to jednostki serii 31WE impuls pochodzące z 2016 roku, więc mają 4 lata.

Kolejne najmłodsze jednostki skończą w tym wieku 31 lat, a najstarsze 51 lat. Wszystkie wyprodukowane przed 1990 rokiem 57 składów to pojazdy serii EN57 i EN71. Dwadzieścia sześć z nich zostało gruntownie zmodernizowanych w latach 2007- 2014, kiedy dokonano całkowitej wymiany napędu i gruntownej przebudowie wnętrza. Pozostałe 21 składów nie uległa żadnej gruntownej przebudowie do dziś.

O dalszych losach projektu zakupu nowych składów SKM będziemy informowali na łamach serwisu Puls Gdańska.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama