reklama

Jednak będą hybrydowe pociągi. Przetarg jeszcze w tym roku

Opublikowano:
Autor:

Jednak będą hybrydowe pociągi. Przetarg jeszcze w tym roku - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

KolejGdy kilka miesięcy temu pytaliśmy Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego o plany zakupy nowych pociągów do obsługi linii kolejowych na Pomorzu, ze strony urzędników nie było zainteresowania zakupem pojazdów hybrydowych, z silnikami elektrycznymi i spalinowymi. Plany jednak uległy zmianie, przetarg na tego typu pojazdy do obsługi linii PKM pojawi się prawdopodobnie jeszcze w tym roku.
reklama

Jeszcze w czerwcu UMWP nie planował pozyskania pociągów hybrydowych. Są to pojazdy wyposażone zarówno w silniki spalinowe, jak i elektryczne. Takie pojazdy mogą obsługiwać zarówno linie zelektryfikowane i niezelektryfikowane. Zastosowanie takich pojazdów byłoby korzystne na trasach, które są zelektryfikowane tylko częściowo, np. Chojnice - Gdynia. Obecnie połączenie w tej relacji obsługują pociągi spalinowe. Trakcja spalinowa jest jednak znacznie droższa w eksploatacji od elektrycznej. Jazda pojazdem spalinowym po zelektryfikowanej jest nieekonomiczna. Pociągi hybrydowe obniżą więc koszty uruchamiania takich połączeń.

Dlaczego UMWP nagle zmienił zdanie wobec pociągów hybrydowych? Główną przyczyną jest elektryfikacja linii PKM i towarzyszący jej remont linii PKP Polskich Linii Kolejowych Z Kościerzyny do Gdyni. Elektryfikacja linii PKM na odcinku Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Rębiechowo zakończy się w 2023 roku. Modernizacja i elektryfikacja trasy Gdynia - Kościerzyna/Kartuzy zakończy się dopiero 2 lata później. Aby zachować bezpośrednie relacje np. z Gdańska przez lotnisko do Gdyni i jednocześnie wykorzystać możliwości zelektryfikowanej linii PKM, konieczny będzie zakup właśnie pojazdów hybrydowych.

reklama

W przeciwieństwie do pojazdów wodorowych, których zakup jeszcze niedawno rozważało UMWP, pociągi hybrydowe już istnieją i są produkowane, także przez polskich producentów. Nowosądecki Newag po udanych testach prototypu jest w trakcie produkcji takich pojazdów dla Pomorza Zachodniego. Kolejnym użytkownikiem hybryd będą zaś Koleje Dolnośląskie. 

Co ważne, województwo pomorskie planuje pozyskać nowe pojazdy bardzo szybko. Przetarg ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku. Oprócz sześciu składów hybrydowych w planach jest zakup także ośmiu pojazdów elektrycznych. W dalszej perspektywie odbędzie się przetarg na kolejne 30 pociągów. 

- Jeszcze w tym roku chcemy ogłosić przetarg na zakup 6 trójczłonowych składów hybrydowych mogących jeździć zarówno po trasach zelektryfikowanych jak i spalinowych oraz 8 czteroczłonowych składów elektrycznych. Tabor hybrydowy ma m.in. zapewnić ciągłość podróży w okresie kiedy PKM będzie zelektryfikowana, a linia 201 jeszcze nie - tłumaczył podczas debaty "Elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i linii 201 - szanse i zagrożenia" Eugeniusz Manikowski, zastępca dyrektora departamentu infrastruktury UMWP.

reklama

Według wstępnych szacunków zakup 6 składów hybrydowych i ośmiu elektrycznych może kosztować około 369 mln złotych. Planowany w dalszej kolejności zakup 30 czteroczłonowych składów elektrycznych może kosztować, zdaniem UMWP, 775 mln złotych. Ten drugi zakup posłuży nie tylko pasażerom linii PKM, ale także pasażerom innych elektryfikowanych linii kolejowych w województwie. 

[news:1020965

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama