Ważna zmiana w projekcie PKM Południe. Spółka realizująca inwestycję ogłosiła, że przystanek końcowy linii, Gdańsk Kowale, powstanie po drugiej stronie ulicy Świętokrzyskiej, niż pierwotnie planowano. Ta decyzja ma przynieść konkretne oszczędności i ułatwić życie mieszkańcom oraz przyszłym pasażerom nowej kolei aglomeracyjnej.
Zmiana lokalizacji - mniej kosztów i utrudnień
Początkowo przystanek końcowy Gdańsk Kowale miał zostać wybudowany po północno-zachodniej stronie ul. Świętokrzyskiej, w tunelu głęboko pod ziemią. Zgodnie z aktualnym planem zostanie jednak przeniesiony na stronę południowo-wschodnią.
— Szczegółowe wyjaśnienie tej zmiany opublikowaliśmy na naszej stronie internetowej dedykowanej projektowi PKM Południe — poinformował nas Tomasz Konopacki z PKM S. A.
Jak tłumaczy PKM S.A., zmiana pozwoli znacząco ograniczyć koszty inwestycji, a jednocześnie usprawni proces budowy i poprawi komfort podróżnych.
– Zarówno tunel, w którym będą biegły tory, jak i sam przystanek można w tym miejscu wybudować znacznie płycej, ograniczając bardzo kosztowne prace ziemne na dużych głębokościach – podkreślają przedstawiciele spółki. Różnica w kosztach ma sięgać nawet kilkudziesięciu milionów złotych.
Te oszczędności umożliwią m.in. realizację estakady kolejowej w Gdańsku Oruni, rozwiązania postulowanego przez mieszkańców podczas konsultacji społecznych.
Wygodniejsze przesiadki i przejezdna Świętokrzyska
Nowa lokalizacja przystanku umożliwi zintegrowanie wszystkich kluczowych elementów węzła przesiadkowego w jednym miejscu. W planach są:
- przystanek kolejowy na poziomie -1,
- przystanek tramwajowy i dworzec autobusowy na poziomie 0,
- parking Park & Ride na poziomach +1 i +2.
— W obecnym wariancie cały węzeł przesiadkowy będzie w jednym miejscu, co dla pasażerów oznacza większą wygodę i szybszy czas przesiadki — wyjaśnia PKM S.A.
Kolejnym atutem zmiany jest brak konieczności zamykania ul. Świętokrzyskiej podczas prac budowlanych. To ważna wiadomość dla kierowców i mieszkańców południowych dzielnic Gdańska.
— Dzięki nowej lokalizacji przystanku PKM Gdańsk Kowale, ul. Świętokrzyska będzie cały czas przejezdna, a spowodowane budową PKM Południe utrudnienia dla okolicznych mieszkańców będą znacznie mniejsze — informuje spółka.
PKM Południe: inwestycja krok po kroku
W marcu br. decyzja środowiskowa dla PKM Południe stała się prawomocna, co otworzyło drogę do kolejnych etapów przygotowań. Obecnie trwają prace nad projektem budowlanym. Równocześnie władze samorządowe zabezpieczyły środki na wkład własny do inwestycji.
Według szacunków, przedłużenie istniejącej linii SKM z Gdańska Śródmieścia do Kowal ma kosztować ok. 2,3 mld zł. Aż 2 mld zł mają pochodzić ze źródeł zewnętrznych, a pozostałe środki zostaną pokryte przez miasto Gdańsk (60 proc.) i województwo pomorskie (40 proc.).
Aglomeracyjna linia PKM Południe może zostać ukończona do 2030 roku.
Komentarze (0)