Pod koniec maja Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego otrzymał 65 mln złotych dotacji na zakup czterech hybrydowych zespołów trakcyjnych do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Są to pociągi wyposażone jednocześnie w silniki elektryczne i spalinowe. Dzięki temu pociągi mogłyby korzystać z nowej sieci trakcyjnej nad linią PKM i jednocześnie jechać do Kościerzyny czy Kartuz, bez konieczności przesiadania się pasażerów z pojazdu elektrycznego na spalinowy.
Pociąg hybrydowy może korzystać z trakcji elektrycznej między Gdańskiem Wrzeszczem a Gdańskiem Rębiechowem. Następnie, po przełączeniu napędu na spalinowy może kontynuować podróż liniami niezelektryfikowanymi do Gdyni, Gdańska Osowej Kartuz i Kościerzyny. Procedura zmiany napędu trwa około minuty. Hybrydowe pojazdy są już z powodzeniem eksploatowane przez Polregio na Pomorzu Zachodnim oraz w Kolejach Dolnośląskich.
W aktualnej sytuacji, gdy kończy się elektryfikacja PKM-ki, a PKP PLK jest mocno spóźnione z elektryfikacją linii do Kościerzyny i Kartuz, zalety pojazdów hybrydowych są ogromne, dlatego władze województwa chciałyby takie składy pozyskać.
- Decyzja o zakupie pojazdów hybrydowych została podjęta ze względu na planowane i prowadzone przez PKP roboty inwestycyjne na liniach kolejowych i pojawiające się w związku z tym trudności dotyczące terminowej realizacji i zamknięć poszczególnych odcinków linii kolejowych. Takie przedłużające się inwestycje PKP to zagrożenie w ciągłości funkcjonowania transportu. Dlatego dla zachowania niezakłóconego działania systemu, szczególne znaczenie ma terminowa realizacja rozpoczętych już projektów modernizacji linii kolejowych nr 201, 214 i 229 oraz elektryfikacji linii nr 201, 214, 229, 248 i 253, które są ściśle związane z obsługą pasażerów na trasach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Planowane do zakupu pojazdy hybrydowe będą mogły, bez przeszkód, kursować po ww. liniach do czasu zakończenia prac inwestycyjnych – tłumaczy Michał Piotrowski, rzecznik UMWP.
Jednak mimo otrzymania dotacji, samorząd nadal nie ogłosił nawet przetargu na dostawy potrzebnych pojazdów. Jak się okazuje, urzędnicy dopiero przygotowują niezbędną dokumentację.
- Obecnie trwają prace w zakresie dokumentacji przetargowej na te pojazdy. Przewidywany termin ogłoszenia to przełom lipca i grudnia 2022r – informuje Michał Piotrowski.
Elektryfikacja linii PKM zakończy się w połowie przyszłego roku, zatem nie ma szans, aby hybrydowe jednostki pojawiły się na trasie wraz z uruchomieniem trakcji elektrycznej. Proces zamówienia i produkcji pociągów trwa kilka lat. Co ciekawe, urzędnicy obecnie wzbraniają się przed wskazaniem choćby przybliżonego terminu, kiedy hybrydowe skład mogłyby się pojawić na linii PKM.
- Na obecnym etapie nie możemy przekazywać takich informacji, gdyż jest to część dokumentacji przetargowej, a dostęp do nich muszą mieć na równych zasadach wszyscy potencjalni wykonawcy. Również spoza naszego kraju – przekazuje rzecznik UMWP w odpowiedzi na pytanie o termin pojawienia się pociągów na torach.
Ile będzie pojazdów elektrycznych?
Niezależnie od zamówienia na pociągi hybrydowe, urząd marszałkowski podpisał umowę na dostawę od 2 do 31 elektrycznych pojazdów, które obsłużą linię Gdańsk – Wejherowo oraz inne zelektryfikowane linie, a w przyszłości także linię PKM. Na razie nie wiadomo, czy samorząd w ogóle wykorzysta opcję na 29 dodatkowych pojazdów. Do tej pory zamówiono dwie jednostki. Na decyzję o zamówieniu kolejnych egzemplarzy pozostało jeszcze kilka miesięcy.
- Decyzje dotyczące uruchamiania opcji i zmiany w harmonogramie dostaw będą podejmowane sukcesywnie w terminie do dnia 30 marca 2023 r. Oczywiście Samorząd Województwa Pomorskiego czyni starania, aby wykorzystać opcję w pełnym zakresie – mówi Michał Piotrowski.
Jeżeli samorząd zamówi całą pulę 31 pojazdów, aż 20 sztuk będzie przeznaczonych do obsługi trasy Gdańsk Śródmieście – Wejherowo.
[news:1372191]
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.