reklama

Hybrydowe pociągi na PKM. Dotacja jest, zamówienia brak

Opublikowano:
Autor:

Hybrydowe pociągi na PKM. Dotacja jest, zamówienia brak - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Kolej Wiosną tego roku samorząd województwa pomorskiego otrzymał dotację z polskiego ładu na zakup 4 hybrydowych pociągów do obsługi linii PKM. Choć minęło pół roku, pociągów nadal nie zamówiono. Co się dzieje z projektem i kiedy pociągi trafią na linię PKM?
reklama

Pod koniec maja Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego otrzymał 65 mln złotych dotacji na zakup czterech hybrydowych zespołów trakcyjnych do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Są to pociągi wyposażone jednocześnie w silniki elektryczne i spalinowe. Dzięki temu pociągi mogłyby korzystać z nowej sieci trakcyjnej nad linią PKM i jednocześnie jechać do Kościerzyny czy Kartuz, bez konieczności przesiadania się pasażerów z pojazdu elektrycznego na spalinowy.

Pociąg hybrydowy może korzystać z trakcji elektrycznej między Gdańskiem Wrzeszczem a Gdańskiem Rębiechowem. Następnie, po przełączeniu napędu na spalinowy może kontynuować podróż liniami niezelektryfikowanymi do Gdyni, Gdańska Osowej Kartuz i Kościerzyny. Procedura zmiany napędu trwa około minuty. Hybrydowe pojazdy są już z powodzeniem eksploatowane przez Polregio na Pomorzu Zachodnim oraz w Kolejach Dolnośląskich.

W aktualnej sytuacji, gdy kończy się elektryfikacja PKM-ki, a PKP PLK jest mocno spóźnione z elektryfikacją linii do Kościerzyny i Kartuz, zalety pojazdów hybrydowych są ogromne, dlatego władze województwa chciałyby takie składy pozyskać.

- Decyzja o zakupie pojazdów hybrydowych została podjęta ze względu na planowane i prowadzone przez PKP roboty inwestycyjne na liniach kolejowych i pojawiające się w związku z tym trudności dotyczące terminowej realizacji i zamknięć poszczególnych odcinków linii kolejowych. Takie przedłużające się inwestycje PKP to zagrożenie w ciągłości funkcjonowania transportu. Dlatego dla zachowania niezakłóconego działania systemu, szczególne znaczenie ma terminowa realizacja rozpoczętych już projektów modernizacji linii kolejowych nr 201, 214 i 229 oraz elektryfikacji linii nr 201, 214, 229, 248 i 253, które są ściśle związane z obsługą pasażerów na trasach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Planowane do zakupu pojazdy hybrydowe będą mogły, bez przeszkód, kursować po ww. liniach do czasu zakończenia prac inwestycyjnych – tłumaczy Michał Piotrowski, rzecznik UMWP.

 Jednak mimo otrzymania dotacji, samorząd nadal nie ogłosił nawet przetargu na dostawy potrzebnych pojazdów. Jak się okazuje, urzędnicy dopiero przygotowują niezbędną dokumentację.

- Obecnie trwają prace w zakresie dokumentacji przetargowej na te pojazdy. Przewidywany termin ogłoszenia to przełom lipca i grudnia 2022r – informuje Michał Piotrowski.

Elektryfikacja linii PKM zakończy się w połowie przyszłego roku, zatem nie ma szans, aby hybrydowe jednostki pojawiły się na trasie wraz z uruchomieniem trakcji elektrycznej. Proces zamówienia i produkcji pociągów trwa kilka lat. Co ciekawe, urzędnicy obecnie wzbraniają się przed wskazaniem choćby przybliżonego terminu, kiedy hybrydowe skład mogłyby się pojawić na linii PKM.

- Na obecnym etapie nie możemy przekazywać takich informacji, gdyż jest to część dokumentacji przetargowej, a dostęp do nich muszą mieć na równych zasadach wszyscy potencjalni wykonawcy. Również spoza naszego kraju – przekazuje rzecznik UMWP w odpowiedzi na pytanie o termin pojawienia się pociągów na torach.

Ile będzie pojazdów elektrycznych?

Niezależnie od zamówienia na pociągi hybrydowe, urząd marszałkowski podpisał umowę na dostawę od 2 do 31 elektrycznych pojazdów, które obsłużą linię Gdańsk – Wejherowo oraz inne zelektryfikowane linie, a w przyszłości także linię PKM. Na razie nie wiadomo, czy samorząd w ogóle wykorzysta opcję na 29 dodatkowych pojazdów. Do tej pory zamówiono dwie jednostki. Na decyzję o zamówieniu kolejnych egzemplarzy pozostało jeszcze kilka miesięcy.

- Decyzje dotyczące uruchamiania opcji i zmiany w harmonogramie dostaw będą podejmowane sukcesywnie w terminie do dnia 30 marca 2023 r. Oczywiście Samorząd Województwa Pomorskiego czyni starania, aby wykorzystać opcję w pełnym zakresie – mówi Michał Piotrowski.

Jeżeli samorząd zamówi całą pulę 31 pojazdów, aż 20 sztuk będzie przeznaczonych do obsługi trasy Gdańsk Śródmieście – Wejherowo.

[news:1372191]

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama