reklama

Elektryczną PKMką pojedziemy za 2,5 roku. Jakie utrudnienia czekają pasażerów w trakcie elektryfikacji?

Opublikowano:
Autor:

Elektryczną PKMką pojedziemy za 2,5 roku. Jakie utrudnienia czekają pasażerów w trakcie elektryfikacji? - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Kolej To ważny moment w historii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wczoraj ogłoszono przetarg na jej elektryfikację i budowę kolejnego przystanku. Dzięki temu pociągi pojadą szybciej, a także będzie ich więcej, o większej pojemności.
reklama

Pomorska Kolej Metropolitalna poszukuje wykonawcy elektryfikacji swoich linii kolejowych nr 248 z Gdańska Wrzeszcza do wpięcia się w linię nr 201 PKP Polskich Linii Kolejowych z Kościerzyny do Gdyni nieopodal Osowej oraz linii 253, łączącej Gdańsk Rębiechowo w Rębiechowem. Zgodnie z założeniami pociągi elektryczne będą mogły rozpędzić się do 120 km/h. Ważnym elementem inwestycji jest także budowa kolejnego przystanku. Będzie nosił nazwę Gdańsk Firoga i zostanie wybudowany pomiędzy przystankami Gdańsk Matarnia a Gdańsk Port Lotniczy, na wysokości siedziby firmy Intel.

W ramach opcji Pomorska Kolej Metropolitalna może zamówić także budowę dodatkowych rozjazdów na linii, które pozwolą na bardziej elastyczne prowadzenie ruchu pociągów w przypadku różnego rodzaju awarii na torach. Kryterium wyboru wykonawcy będzie stanowiła najniższa cena. Na oferty od potencjalnych wykonawców PKM S.A. czeka do 29 stycznia 2021 roku.

Dwa lata utrudnień

Opublikowany harmonogram prac zakłada, że elektryfikacja linii potrwa od maja 2021 roku aż do kwietnia 2023 roku. W tym czasie zaplanowano w różnych miejscach na trasie zamknięcia torów, niezbędne dla przeprowadzenia wymaganych robót. Okresowe zamknięcia torów w różnych miejscach spowoduje, że przez wiele miesięcy na pasażerów będą czekały utrudnienia o zmiennym charakterze. W tym czasie pociągi mogą poruszać się na pewnych odcinkach po jednym torze. Może to wiązać się ze zmianami w rozkładach jazdy oraz opóźnieniami.

Kilkanaście miesięcy utrudnień ostatecznie opłaci się jednak pasażerom. Po elektryfikacji pociągi pojadą przede wszystkim szybciej. Pojazdy elektryczne są bardziej dynamiczne, mają lepsze przyspieszenie, a przez to szybciej osiągają wyższe prędkości. To przełoży się na skrócenie czasu jazdy. Obecnie pociągi spalinowe szczególnie z Wrzeszcza w stronę Kaszub poruszają się po linii powoli. Elektryfikacja jest także szansą na zwiększenie liczby połączeń oraz zwiększenie pojemności pociągów. W park taborowym przewoźników Polregio i SKM znajduje się więcej pojazdów elektrycznych, o większej pojemności od aktualnie użytkowanych na linii PKM składów spalinowych. Co ważne, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego planuje także zakup nowych pojazdów elektrycznych i hybrydowych. 

Należy pamiętać, że trakcja elektryczna jest znacznie tańsza w eksploatacji od trakcji spalinowej. Uruchamianie pociągów elektrycznych będzie zatem tańsze. Za zaoszczędzone środki będzie można uruchomić w przyszłości więcej kursów. Po elektryfikacji linii PKP PLK z Gdyni do Kościerzyny możliwe będzie także tworzenie zupełnie nowej oferty na linii PKM. Możliwe będzie uruchamianie np. bezpośrednich połączeń pociągami elektrycznymi np. Ze Słupska w kierunku Elbląga lub Bydgoszczy przez Port Lotniczy. Realizacja takich koncepcji będzie jednak zależała od organizatora przewozów, czyli samorządu województwa pomorskiego.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama