Gdańsk Stocznia i Gdańsk Przymorze - Uniwersytet to dwa przystanki w naszym mieście o najniższym standardzie obsługi pasażerów. Na obu znajduje się stara, zniszczona nawierzchnia, nierówne krawędzie, a przede wszystkim małe, niezapewniające wystarczającej ochrony zadaszenie. Na przystanku Gdańsk Stocznia brakuje dodatkowo informacji pasażerskiej oraz windy pozwalającej dostać się do pociągu osobom o ograniczonej mobilności. Ten stan ma się wkrótce zmienić.
Najpierw Gdańsk Stocznia
W tym roku trójmiejska SKM prowadzi duże inwestycje w modernizację trzech peronów w Gdyni. Także w tym roku planowane jest rozpoczęcie modernizacji przystanku Gdańsk Stocznia, który jest jednym z najbardziej zaniedbanych na trasie kolejki. Pierwszym etapem, poprzedzającym prace budowlane, będzie jednak projektowanie modernizacji.
- Zawarcie umowy na modernizację przystanku Gdańsk Stocznia w formule projektuj i buduj planuje się na II kwartał 2022 roku. Szacowany termin zakończenia prac to III kwartał 2023 roku – tłumaczy w rozmowie z portalem Puls Gdańska Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy PKP SKM w Trójmieście.
Zakres remontu tego przystanku będzie bardzo szeroki i obejmie nie tylko peron, ale także przylegające tory wraz z wiszącą nad nimi siecią trakcyjną. Najważniejszymi elementami modernizacji będą:
- rozbiórka krawędzi peronowych (ścianki peronowe wraz z płytą peronową) i następnie budowę nowych ścianek na fundamencie,
- wymiana nawierzchni peronowej na nową,
- zachowanie istniejących dwóch wiat peronowych, poddanie ich konserwacji i umiejscowienie w północnej części peronu (od kładki w stronę SKM Gdańsk Politechnika), a także budowa nowej, pełnowymiarowej wiaty w południowej części peronu (od kładki dla pieszych w stronę Gdańska Głównego),
- budowa dźwigu osobowego łączącego kładkę z peronem,
- wymiana szyn na nowe wraz z oczyszczeniem i uzupełnieniem podsypki,
- wymiana konstrukcji wsporczych i podwieszeń sieci trakcyjnej,
- montaż elementów małej architektury oraz wbudowanie nawierzchni specjalnych dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się.
Przymorze w przyszłym roku?
Modernizacja przystanku Gdańsk Przymorze - Uniwersytet odbędzie się później i będzie miała nieco mniejszy zakres. Co ważne, aby doszło do realizacji tej inwestycji, potrzebne będzie znalezienie odpowiednich źródeł finansowania.
- Modernizacja peronu Gdańsk Przymorze - Uniwersytet zaplanowana jest na lata 2023-2025, ale jej realizacja uzależniona jest od zabezpieczenia środków finansowych – informuje Tomasz Złotoś. - Wstępnie szacowany koszt modernizacji peronu Gdańsk Przymorze to 7 mln zł. Zamierzamy pozyskać środki z kilku źródeł. Oprócz środków własnych Spółki mają one pochodzić z Krajowego Planu Odbudowy i Funduszu Kolejowego – dodaje.
Przebudowa przystanku Gdańsk Przymorze będzie polegała przede wszystkim na przebudowie wejścia na peron od strony Gdyni i budowie większej wiaty. Peron ma być lepiej wkomponowany w nowoczesne otoczenie, które w ciągu ostatnich kilku lat zmieniło się nie do poznania.
- Zamierzamy przebudować północne wejście na peron i zamontować tam windę, zbudować nową dłuższą wiatę peronową, wymienić nawierzchnię peronu oraz zamontować nowe elementy małej architektury peronowej. Te zmiany mają dostosować przystanek do obecnych standardów i lepiej wkomponować go w otoczenie. Dodatkowo planowany jest remont budynku kas – tłumaczy Tomasz Złotoś.
Warto przypomnieć, że kilka lat temu na przystanku Gdańsk Przymorze - Uniwersytet zbudowano jedną windę oraz elektroniczny system informacji pasażerskiej.
Remont muru we Wrzeszczu po wakacjach
Najwcześniej, bo już pod koniec sierpnia rozpocznie się kolejny, ostatni etap remontu muru oporowego we Wrzeszczu. Jest to ważna, choć niewidoczna na co dzień dla pasażerów inwestycja. Dzięki niej pociągi SKM będą mogły przez kolejne dziesiątki lat kursować sprawnie i bezpiecznie. Niestety, na czas remontu będzie trzeba spodziewać się utrudnień.
- Jesteśmy po otwarciu ofert na trzeci, ostatni etap remontu tego muru. Jedna oferta mieści się w budżecie, ale komisja przetargowa wciąż jeszcze pracuje. Jeżeli uda się nam w najbliższych miesiącach podpisać tę umowę, to skończymy ten remont do końca tego roku. Podczas prac konieczne będzie zamknięcie toru 501 (tego, którym zazwyczaj jeżdżą pociągi SKM w stronę Wejherowa) na odcinku Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Główny w terminie 29.08-11.12.22. Konstruowanie rozkładu jazdy, który będzie obowiązywał w czasie tego remontu, jeszcze się nie rozpoczęło, ale prawdopodobnie ten rozkład będzie zbliżony do tego, który obowiązywał podczas poprzednich etapów remontu muru – mówi Tomasz Złotoś.
Przypomnijmy, że od 1 kwietnia ruch pociągów SKM jest już utrudniony przez remonty gdyńskich peronów. Te inwestycje nie wpływają na codzienne podróże gdańszczan podróżujących na odcinku do Gdyni Głównej. Znaczne zmiany rozkładów jazdy, które będą obowiązywały przez kilka najbliższych miesięcy, dotyczą pasażerów podróżujących z Gdańska np. w kierunku Gdyni Chyloni, Wejherowa i Lęborka.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.