Elektryczne zespoły trakcyjne serii EN57 zna chyba każdy gdańszczanin, który podróżuje pociągami SKM lub Polregio. Początki tego taboru na naszych torach sięgają czasów, kiedy na świecie nie było nas, a w niektórych przypadkach być może i naszych rodziców. Najstarsze składy, jeżdżące w pomorskim zakładzie Polregio, skończyły w tym roku 55 lat. Konstrukcja z lat 60. Wzorowana na innej konstrukcji z lat 50. nie jest w stanie sprostać ani komfortem, ani poziomem bezpieczeństwa współczesnym wymaganiom stawianym przed pojazdami szynowymi.
O tym, że pociągi stanowiące nadal trzon taboru Polregio i SKM Trójmiasto nie są bezpieczne, pokazało zderzenie pociągów w Gdyni Głównej 5 października. Jednostka serii EN57 podczas ruszania ze stacji zderzyła się czołowo ze stosunkowo nowoczesnym „szynobusem” serii SA138 (znanym pasażerom linii PKM). Mimo niewielkiej prędkości zderzenia nieprzekraczącej 60 km/h, wiekowy pociąg roztrzaskał się w drobny mak aż do 1/3 długości pierwszego wagonu. Tylko ze względu na bardzo niewielką liczbę pasażerów na pokładzie obyło się bez ofiar śmiertelnych. Młodszy o 32 lata pojazd nie został uszkodzony w tak znaczący sposób. Stłuczona została kabina, ale nie doszło do zmiażdżenia wnętrza. Współczesny tabor jest bowiem produkowany w oparciu o zupełnie inne normy wytrzymałościowe i bezpieczeństwa.
[news:1484008]
UMWP: naszym EN57 zostało 5 lat
Mając na uwadze niedawny wypadek zapytaliśmy organizatora przewozów, czyli Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, kiedy planuje wycofanie wiekowych pociągów z pomorskich torów. Samorząd zaznacza, że w ostatnich miesiącach dokonał znaczących zakupów nowego taboru.Od grudnia tego roku aż do 2026 roku będą trwały dostawy nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z rodziny Impuls 2 z nowosądeckiego Newagu. Będzie to 20 pociągów dostosowanych do ruchu aglomeracyjnego na linii Gdańsk – Wejherowo, 11 składów regionalnych do obsługi połączeń regionalnych, np. do Tczewa, Malborka, Elbląga, czy Smętowa, oraz 4 dwunapędowe, spalinowo-elektryczne jednostki do obsługi linii PKM. Zamówiono kolejny jeden pociąg do przewozów regionalnych. Jeśli uda się pozyskać pieniądze z KPO, zamówienie na jeden skład będzie powiększone do 10 sztuk.
- Podsumowując trwające dostawy w latach 2023-2026 to liczba nowych pojazdów wyniesie 36 a może nawet 45 (jeśli pojawią się środki KPO). Sumując z zakupami zrealizowanymi w latach 2018-2020 to liczba nowych pojazdów rośnie do 46 lub nawet 55 – wylicza dla Pulsu Gdańska Michał Piotrowski, rzecznik UMWP.
Jeśli doliczymy jeszcze dwa Impulsy będące własnością SKM, to liczba nowych pociągów wyniesie 49 w wariancie pesymistycznym lub 57 w wariancie optymistycznym. To prawdopodobnie pozwoli na wycofanie starych EN57.
- Zakupy mają na celu realizację procesu zastępowania taboru wyeksploatowanego nowym. Już w tej w chwili Samorząd Województwa Pomorskiego w drodze przetargu ma zamiar sprzedać 10 pojazdów serii EN57 i EN71, które już wyszły z eksploatacji. Proces ten będzie postępował w miarę pojawiania się nowego taboru kolejowego. Planowane zakończenie eksploatacji pojazdów EN57 i EN71 (będących własnością SWP) przypada na rok 2028 – mówi nam przedstawiciel UMWP.
Samorząd mówi jednak tylko o pojazdach będących jego własnością. Swoje EN57 posiada także trójmiejska SKM oraz Polregio. Pierwszy przewoźnik zapowiadał jednak, że po dostawie nowego taboru, trasę Gdańsk – Wejherowo będzie obsługiwał wyłącznie tabor nowy i zmodernizowany. Wycofania swoich jednostek nie zagwarantowało jeszcze Polregio. W pomorskim zakładzie przewoźnik obecnie jest na stanie 17 czynnych jednostek serii EN57.
Urząd Marszałkowski nie odpowiedział na nasze pytanie, czy w przyszłych przetargach na przewozy w województwie pomorskim będzie wymagał obsługi tras wyłącznie taborem nowym lub ewentualnie zmodernizowanym. Dotychczasowe umowy wygasają 12.12.2026 roku. Zapisy obecnych umów zawierają jedynie jeden zapis dotyczący maksymalnego wieku taboru o następującej treści: Organizator nie dopuszcza stosowania taboru o napędzie spalinowym wyprodukowanych przed datą 1.01.1970 r. Operator za zgodą Organizatora po złożeniu stosownego uzasadnienia może zostać zwolniony na czas określony z obowiązku spełniania tego parametru.
Dla pojazdów elektrycznych górnej granicy wieku nie określono. W umowie z PKP SKM maksymalnego wieku taboru nie określono w ogóle. Niektóre województwa, na przykład wielkopolskie, zamieściło w umowach z przewoźnikami zapisy o obsłudze połączeń tylko taborem nowym lub zmodernizowanym. Z kolei w zachodniopomorskim połączenia obsługiwane są przez Polregio, ale wyłącznie z wykorzystaniem nowych i zmodernizowanych pociągów należących do tamtejszego samorządu.
Modernizacje zostaną na dłużej
Zdecydowanie dłużej pojeżdżą za to zmodernizowane jednostki EN57. Wprawdzie poziom bezpieczeństwa podczas wypadków nie jest w nich wyższy, ale przewoźnicy i samorząd ponieśli w ostatnich latach zbyt duże nakłady finansowe, aby tak szybko wycofać przebudowane jednostki.
- Pojazdy serii EN57AL i EN57AP przeszły swego czasu pełną modernizację, sfinansowaną również z funduszy pomocowych. Dlatego tez ich eksploatacja na pewno będzie dłuższa. W perspektywie planistycznej (Strategia Województwa Pomorskiego oraz Regionalny Program Strategiczny w zakresie mobilności i komunikacji) do roku 2030 te pojazdy będą wykorzystywane w obsłudze pasażerów na terenie naszego regionu, w latach następnych być może również, ale jako uzupełnienie posiadanego taboru – tłumaczy nam Michał Piotrowski.
Obecnie w PKP SKM kursuje 27 zmodernizowanych EN57 i EN71. W Polregio są 4 takie pojazdy, będące własnością przewoźnika, oraz 9 kolejnych, będących własnością UMWP.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.