reklama

Bajpas kartuski. Kursy pociągów wielką niewiadomą

Opublikowano:
Autor:

Bajpas kartuski. Kursy pociągów wielką niewiadomą - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

KolejBajpas kartuski, czyli alternatywne połączenie Gdańska i Kartuz, jest właściwie gotowy. Nie oznacza to jednak, że lada moment pojawią się na nim pociągi. Okazuje się, że nikt nie jest w stanie wskazać daty uruchomienia pociągów przez stację Gdańsk Kokoszki.
reklama

Nowa trasa kolejowa z Gdańska do Kartuz przez Kokoszki i Starą Piłę powstało z myślą o planowanej modernizacji linii kolejowej nr 201 z Kościerzyny do Gdyni. Jej fragmentem, od Rębiechowa do Glincza, kursują pociągi Polregio do Kartuz. Bajpas kartuski powstał głównie po to, by utrzymać ruch kolejowy do Kartuz podczas modernizacji linii 201. Ta miała rozpocząć się lada moment. Niestety obecnie nie wiadomo kiedy się rozpocznie. Kilka dni temu PKP Polskie Linie Kolejowe unieważniły przetarg na modernizację odcinka Kościerzyna – Somonino. Na pozostałą część trasy przetargów jeszcze nie ogłoszono.

- Linia Kartuzy – Stara Piła – Gdańsk Wrzeszcz, czyli tzw. bajpas kartuski była przygotowywana jako trasa objazdowa na czas modernizacji linii kolejowej nr 201 na odcinku Kościerzyna – Gdynia i taką rolę miała pełnić w pierwszym etapie funkcjonowania. Tymczasem stało się tak, że nie rozpoczęły się jeszcze prace inwestycyjne na linii kolejowej nr 201, a już przygotowano bajpas kartuski. Ze względu na rozbieżności dotyczące danych prezentowanych w Regulaminie Sieci PKP PLK i informacjami dotyczącymi realizacji postępowań przetargowych na modernizację linii kolejowej nr 201 przygotowywana jest koncepcja obsługi na czas zamknięć, o których mowa w Regulaminie Sieci PKP PLK S.A. – mówił w rozmowie z portalem Puls Gdańska Michał Piotrowski, rzecznik UMWP.

reklama

Nie wiadomo ani kiedy, ani dokąd, ani jak często

Gotowy bajpas na razie nie będzie pełnił funkcji objazdowej. Nie oznacza to jednak, że inwestycja, na którą wydano grubo ponad 90 mln złotych, powinna leżeć odłogiem. Po linii można na przykład uruchomić dodatkowe pociągi do Kartuz przez Kokoszki i Starą Piłę. Innym rozwiązaniem może być przekierowanie części obecnych pociągów do Kartuz kursujących dziś przez lotnisko na bajpas kartuski z jednoczesnym uruchomieniem do lotniska w zamian większej liczby pociągów elektrycznych.

W kontekście interesów mieszkańców Gdańska, uruchomienie kursów po bajpasie kartuskim poprawiłoby dojazd do dzielnicy Kokoszki, w której transport publiczny stanowi stosunkowo skromna i podatna na korki oferta połączeń autobusowych ZTM. Kolej zapewniłaby Kokoszkom przede wszystkim zdecydowanie szybszą podróż do Strzyży, w okolice Uniwersytetu Gdańskiego oraz do Wrzeszcza. Umożliwiłaby także szybki dojazd do stacji, z których kursują pociągi w kierunku Sopotu, Gdyni i wielu innych miast. 

reklama

Możliwości jest wiele, jednak samorząd na razie nie zdecydował się, jak wykorzystać gotową już linię.

-  Samorząd Województwa Pomorskiego sprawdza możliwości przejezdności trasy z Kartuz przez Starą Piłę do Gdańska Wrzeszcza przy cały czas funkcjonujących połączeniach z Kościerzyny, Kartuz i Gdyni przez Gdańsk Port Lotniczy do Gdańska Wrzeszcza. W chwili obecnej nie jesteśmy w stanie podać liczby pociągów i ich relacji, które zostaną uruchomione od 10 grudnia 2023. Jeśli tylko będziemy mieli potwierdzony rozkład jazdy, na pewno podamy go do publicznej wiadomości – tłumaczy Michał Piotrowski.

Prawdopodobnie pociągów na bajpasie kartuskim nie zobaczymy wraz z wejściem w życie nowego rocznego rozkładu jazdy pociągów, czyli 10 grudnia. Jak informuje nas samorząd, PKP PLK do tego terminu nie umożliwi zamawiania rozkładów jazdy na trasie przez Kokoszki.

reklama

- Zamawianie tras pociągów przez aplikantów (zamawiających pociągi - przyp. red.) na odcinkach linii 229 i 234 będzie możliwe od dnia 10.12.2023 roku, według stanowiska PKP PLK – podkreśla Piotrowski.

Aktualny projekt rozkładu jazdy 2023/2024, który można już zobaczyć w Portalu Pasażera (aplikacji zarządcy polskiej sieci kolejowej PKP PLK), zakłada, że oferta na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będzie bardzo zbliżona do obecnej. Liczba połączeń obsługiwanych trakcją spalinową i elektryczną będzie niezmieniona. Korekcie ulegną natomiast godziny odjazdów.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama