Urząd Gminy Żukowo wydał decyzję środowiskową dla długo oczekiwanej inwestycji łączącej drogę wojewódzką nr 211 z węzłem Glincz Obwodnicy Metropolitalnej. Projekt przewiduje m.in. powstanie imponującego mostu o długości ponad 240 metrów i wysokości około 30 metrów nad Jarem Raduni, w granicach Obszaru Chronionego Krajobrazu Dolina Raduni.
Inwestycja ważna dla ruchu i bezpieczeństwa
Według samorządowców nowa trasa ma odciążyć centrum Żukowa, poprawić bezpieczeństwo i płynność ruchu. Długość planowanego odcinka to 1,57 km, a inwestorem jest Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.
Zarząd Dróg Wojewódzkich od dwóch lat zabiegał o uzyskanie decyzji środowiskowej. Wybrany tzw. „wariant drugi” został pozytywnie oceniony przez Gminę Żukowo, Urząd Marszałkowski i GDDKiA. Alternatywny wariant „czwarty”, korzystniejszy dla środowiska, odrzucono po sprzeciwie mieszkańców Borkowa.
Wyzwania środowiskowe
Realizacja inwestycji wiąże się z wycinką około 7,5 ha lasu oraz ingerencją w teren cenny przyrodniczo. Jar Raduni leży zaledwie 800 metrów od obszaru Natura 2000. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska nakazała m.in. prowadzenie prac poza okresem rozrodu i migracji płazów, a także zabezpieczenie cieków wodnych.
Most ma powstać bez ingerencji w koryto Raduni, gdzie występuje co najmniej pięć gatunków chronionych ryb. Prace nie mają wpływać również na zbiornik Rutki, w którym żyje skójka gruboskorupowa, czyli chroniony gatunek małża.
Kompromis między przyrodą a potrzebami mieszkańców
Z dokumentów wynika, że projekt nie wpłynie znacząco na integralność obszarów Natura 2000 ani na główne korytarze ekologiczne, choć zwiększy presję turystyczną i dostępność terenu. Wybór wariantu był efektem kompromisu, a obok analiz środowiskowych kluczową rolę odegrały uwarunkowania społeczne.
Na razie nie wiadomo, kiedy ruszą prace ani ile ostatecznie pochłonie budowa. Wstępne szacunki sprzed kilku lat mówiły o ponad 250 mln zł. Źródło finansowania ma wskazać Urząd Marszałkowski.
Komentarze (0)