Kładka nad drogą jest rozwiązaniem niekomfortowym dla pieszych. Części z nich trudności sprawia pokonanie schodów, a w przypadku awarii wind taki obiekt staje się barierą nie do pokonania. Obiekt jest także kosztowny do utrzymania dla jego właściciela. W skali roku utrzymanie kładki na Zaspie kosztuje setki tysięcy złotych. Skąd taki koszt?
W ramach bieżącego utrzymania Dokonywane są wymagane prawem, przeglądy okresowe i specjalne, jak również bieżące interwencje w sytuacjach wyjątkowych, w tym te, poprzedzone wnioskami i spostrzeżeniami mieszkańców. Ma to na celu poprawę bezpieczeństwa użytkowników kładki, jak również poprawę stanu technicznego konstrukcji. W tym roku GZDiZ przewiduje również, w ramach bieżącego utrzymania, wykonanie napraw kolejnego biegu schodowego (schody przy szybie windowym od strony ul. Startowej) - informuje w rozmowie z serwisem Puls Gdańska Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Dodatkowo istotnym czynnikiem wpływającym na koszty utrzymania jest konserwacja wind osobowych. Szacunkowe średnioroczne koszty utrzymania obiektu, uwzględniające eksploatację wind, koszty napraw bieżących i utrzymanie zimowe wynoszą 400 000 zł - dodaje.
Przygotowania do rozbiórki trwają
Kładka na Zaspie powstała w 1979 roku, kiedy podejście do inżynierii ruchu w miastach było całkiem inne niż obecnie. Dziś w miastach stawia się na uspokajanie ruchu samochodowego oraz ułatwianie ruchu pieszym. Koncepcja przebudowy dróg dla pieszych w rejonie wspomnianego skrzyżowania powstała już w 2018 roku. W planach na najbliższe tygodnie jest ogłoszenie postępowania na projekt przebudowy ciągów pieszych
GZDiZ dysponuje opracowaniem pn.: „Koncepcja zagospodarowania przestrzennego w miejscu istniejącej kładki dla pieszych węzła drogowego Al. Jana Pawła II – Al. Rzeczypospolitej w Gdańsku” z 15 września 2018 r. Na tej podstawie, w najbliższym czasie, tj. do końca czerwca, zostanie ogłoszony przetarg na wykonanie kompleksowej dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę istniejącej kładki oraz decyzji o pozwoleniu na budowę nowych obiektów inżynierskich, służących prowadzeniu ruchu pieszo-rowerowego na tym terenie. Zmianie ulegnie obecna organizacja ruchu pojazdów i pieszych w obrębie przystanków tramwajowych. Docelowo, powstaną dodatkowe przejścia dla pieszych i zostaną zdemontowane szyby windowe. Proces projektowania powinien potrwać około roku, począwszy od momentu wyłonienia Wykonawcy dokumentacji projektowej.- tłumaczy Magdalena Kiljan.
Prace budowlane w kolejnym etapie
Dopiero po wykonaniu projektu możliwe będzie ogłoszenie kolejnego przetargu na roboty budowlane. Ich zakres, z uwagi na rozmiary kładki, będzie dość szerokie. Mimo to, kierowcy samochodów i pasażerowie mogą być spokojni, bowiem inwestycja nie będzie powodowała całkowitego wstrzymania ruchu w tym rejonie.
Prace będą polegały na rozbiórce istniejącej kładki nad al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II. Planowane zamierzenie budowlane, z oczywistych względów, pociągnie za sobą konieczność wprowadzenia tymczasowej organizacji ruchu. Należy liczyć się z ewentualnością pojawienia się pewnych utrudnień dla uczestników ruchu. Jednakże, w obecnym założeniu, komunikacja tramwajowa, ruch samochodowy i pieszo - rowerowy zostanie utrzymany w całym procesie inwestycyjnym. Docelowo, w miejscu istniejącej kładki, powstaną nowe obiekty inżynierskie w postaci kładek, które umożliwią, zarówno rowerzystom, jak i pieszym, pokonanie całego układu drogowego bez konieczności używania w tym celu schodów. Będzie to wyraźna poprawa komfortu przemieszczania się dla osób z niepełnosprawnościami oraz dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się - zapewnia nas Magdalena Kiljan.
Podobnie jak przy coraz większej liczbie inwestycji, należy spodziewać się podziału prac budowlanych na etapy. Czas ich realizacji obecnie nie jest jednoznacznie określony. Wykonanie przebudowy będzie zależało od możliwości technicznych oraz środków finansowych na realizację tego zadania.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.