Władze Gdańska zapowiedziały utworzenie nowej jednostki miejskiej, która przejmie zadania związane z utrzymaniem i rozwojem zieleni oraz kształtowaniem wspólnej przestrzeni. To istotna zmiana w strukturze Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni (GZDiZ), która jeśli zostanie zatwierdzona przez Radę Miasta, wejdzie w życie na początku 2026 roku.
Reorganizacja z myślą o mieszkańcach i klimacie?
Nowa jednostka ma być odpowiedzią na rosnące oczekiwania mieszkańców oraz wyzwania klimatyczne. Jak podkreślają urzędnicy, reorganizacja ma nie tylko poprawić jakość zarządzania zielenią, ale również przyspieszyć realizację projektów społecznych, takich jak Zielony Budżet Obywatelski.
— To krok w kierunku bardziej zielonego, estetycznego i funkcjonalnego Gdańska” — mówi Paulina Chełmińska z gdańskiego magistratu. — Wydzielenie nowej jednostki i podział GZDiZ zostanie poddany pod głosowanie podczas majowej sesji Rady Miasta.
Co się zmieni?
Nowa jednostka będzie odpowiedzialna za planowanie, utrzymanie i rozwój terenów zielonych, w tym parków, skwerów, zieleńców oraz zieleni przyulicznej. Jej zadania obejmą również dbałość o estetykę przestrzeni publicznych, realizację projektów inwestycyjnych związanych z zielenią, utrzymanie placów zabaw, siłowni zewnętrznych, a nawet cmentarzy komunalnych i pomników.
— Utworzenie wyspecjalizowanej jednostki to decyzja, która wpisuje się w długofalową politykę miasta na rzecz poprawy jakości życia, lepszej ochrony środowiska i większej transparentności w zarządzaniu przestrzenią publiczną — podkreśla Chełmińska.
Jednostka będzie również rozwijać narzędzia cyfrowe do zarządzania zielenią, w tym m.in. inwentaryzację drzew i mapowanie zasobów w systemie GIS, które zostaną zintegrowane z platformą GeoGdańsk.
Dotychczasowi pracownicy nie stracą zatrudnienia
Zmiana strukturalna nie wpłynie na warunki zatrudnienia obecnych pracowników. Do nowej jednostki trafią zespoły zajmujące się zielenią i przestrzenią publiczną oraz część kadry wspierającej. Dział Użytkowania Przestrzeni Publicznej pozostanie w GZDiZ, ze względu na swoje kompetencje administracyjne.
Miasto planuje także stworzenie nowej siedziby dla jednostki. Jej lokalizacja ma zapewnić łatwy dostęp zarówno dla pracowników, jak i mieszkańców.
Decyzja o powołaniu jednostki ma zapaść już w maju. Jeśli Rada Miasta poprze uchwałę, Gdańsk będzie miał od stycznia 2026 roku nowego „zielonego opiekuna” miejskiej przestrzeni.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.