10 września minęły dwa lata od niemal jednogłośnego głosowania senatorów nad projektem ustawy metropolitalnej dla Pomorza. Tym samym projekt ustawy został skierowany do Sejmu. Od tego czasu projekt oczekuje na ustalenie terminu pierwszego czytania.
Jak podkreślają samorządowcy, ustawa metropolitalna to realna pomoc dla mniejszych samorządów.
- Potencjał 59 samorządów to jest coś, czego nie wolno nam zmarnować. To nie tylko są oszczędności, które idą w setki milionów złotych rocznie, ale przede wszystkim szansa rozwoju dla mniejszych samorządów, poza ścisłym Trójmiastem. Przede wszystkim chodzi o to, żeby zapewnić lepszy komfort życia mieszkanek i mieszkańców, bo na to wszyscy zasługujemy i na to pracujemy od lat - mówi poseł Lewicy Marek Rutka.
W drugą rocznicę głosowania Senatu prezes Zarządu Metropolii Gdańsk-Gdynia-Sopot wystosował do szefów wszystkich klubów sejmowych oraz Prezydium Sejmu pismo, w którym zaapelował o wyznaczenie terminu pierwszego czytania ustawy w Sejmie.
- Szokuje nas, że uchwała powstała dzięki staraniom senatorów PiS, Solidarnej Polski, Porozumienia, Konfederacji, PSL i KO jest w Sejmie blokowana przez posłów tych samych partii. Im dłużej posłowie będą utrudniać mieszkańcom powiatów wejherowskiego, kartuskiego, lęborskiego czy nowodworskiego dostęp do Trójmiasta, tym trudniej będzie się żyło naszym mieszkańcom - mówi Michał Glaser, prezes Zarządu OMGGS. - 59 samorządów OMGGS zrzesza samorządowców z wszystkich opcji politycznych. Dlatego apelujemy o odblokowanie ustawy uchwalonej w Senacie ponad podziałami politycznymi. Ta ustawa zwiększy liczbę PKS-ów, połączeń kolejowych i rozwinie sieć transportu zbiorowego z Trójmiasta na całe Pomorze.
Projekt ustawy jest inicjatywą 59 samorządów z Pomorza zrzeszonych w stowarzyszeniu OMGGS. Wzorowany jest na rozwiązaniach dotyczących funkcjonującej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM).
Zgodnie z założeniami ustawy mieszkańcy Pomorza 5% swoich podatków PIT zamiast do budżetu centralnego wpłacaliby do budżetu metropolitalnego. Przez 2 lata byłaby to suma około 500 mln zł, za którą można by np. kupić 7 składów PKM albo zbudować 8 węzłów przesiadkowych.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.