W ciągu ostatnich dwóch miesięcy budżet Gdańska mocno ucierpiał w wyniku zamrożenia gospodarki w związku z pandemią koronawirusa. Władze miasta przedstawiły dane dane na temat wpływów do budżetu oraz konkretnych wstrzymanych wydatkach.
Największy spadek dochodów w budżecie miasta dotyczy wpływów z tytułu PiT oraz w szczególności CIT.
- wpływy z tytułu PIT i CIT, czyli podatków zbieranych przez urzędy centralne to spadły one łącznie o ok. 81,5 mln zł w stosunku do kwietnia zeszłego roku. Wpływy z PIT są niższe o ok 40 mln mniejsze, co oznacza spadek na poziomie 50 %, natomiast wpływy z CIT w kwietniu tego roku są niższe o prawie 42 mln zł, co przekłada się na 90% spadek – tłumaczy Izabela Kuś, skarbnik miasta Gdańska.
Fot. UM Gdańsk
Bardzo duże ubytki odnotowano we wpływach z biletów transportu miejskiego (12 mln złotych) oraz wpływach za czynsze za lokale użytkowe (1,3 mln zł). Warto nadmienić, że spadek wpływów z tytułu czynszów jest skutkiem obniżki czynszów, stanowiącej element miejskiej tarczy antykryzysowej.
80 milionów złotych to znaczny ubytek w budżecie Gdańska. Za taką sumę można było sfinansować wiele inwestycji.
- W stosunku do ubiegłego roku, w samym kwietniu spadek wpływów zarówno z podatków od osób fizycznych, jak i od osób prawnych wyniósł ponad 80 mln. Często jak operujemy na tak dużych liczbach, nie jesteśmy w stanie sobie wyobrazić na jakie działania te kwoty się przekładają. Za 80 mln moglibyśmy zbudować 15 przedszkoli modułowych lub kupić 10 nowoczesnych tramwajów. 80 mln to czterokrotność jednorocznego budżetu obywatelskiego albo koszt wybudowania 5 nowych basenów – podsumowała Aleksanda Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Zadłużenie miasta pod kontrolą
Mimo znacznych ubytków w miejskiej kasie miasto w dalszym ciągu jest w dość dobrej sytuacji pod względem zadłużenia.
- Na koniec zeszłego roku zadłużenie wynosiło ok 25 % w stosunku do dochodów miasta. Jest to bardzo niskie zadłużenie – podkreślała Izabela Kuś.
Z jakich wydatków zrezygnowano?
Jak wielokrotnie podkreślano, miasto wstrzymuje lub ogranicza wydatki bieżące. Podjęto między innymi decyzję o ograniczeniu działań promocyjnych i imprez plenerowych. Ograniczenia objęły też fundusz wynagrodzeń, wstrzymano lub ograniczono również szkolenia pracowników. Oszczędności dotyczą też utrzymania dróg oraz zakupów materiałów biurowych we wszystkich jednostkach. Wstrzymany został konkurs Fasady od Nowa, zrezygnowano też z akcji Rowerowy Maj.
Wydatki wstrzymano co najmniej do momentu, w których będzie można realnie określić skalę zmniejszenia wpływów budżetowych. Tego z kolei dowiemy się najwcześniej w okolicach 30 września.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.