Gdzie bezpiecznie przechowywać ważne pliki?
Istnieje wiele różnych rozwiązań, które umożliwiają długotrwałe i bezpieczne przechowywanie ważnych dokumentów. Dwa najpopularniejsze to zewnętrzny nośnik danych z fizyczną pamięcią oraz chmura, na której przechowuje się pliki.
· Fizyczne nośniki danych
W przeszłości były to dyskietki i płyty CD/DVD, których miejsce z czasem zajęły dyski USB. Wciąż mają się one bardzo dobrze, jednak ich pojemność znacznie się zwiększyła. Kiedyś taki nośnik danych, czyli po prostu pendrive miał 2 lub 4 GB pamięci, a obecnie powszechne są nośniki o pojemności 32 lub 64 GB. Jednak gdy potrzeby są znacznie większe – szczególnie w biznesie, warto zastanowić się nad zewnętrznym dyskiem twardym HDD, których pojemność wynosi najczęściej 1 lub 2 TB. Dostępne także nośniki – dyski SSD, o większej pojemności. Z kolei naprawdę dużą przestrzeń dyskową zapewniają macierze RAID z kilkoma dyskami. Fizyczne nośniki danych działają lokalnie – to dyski zewnętrzne, które można trzymać w rękach, zabrać ze sobą lub oddać innej osobie.
· Chmura
Chmura to rozwiązanie będące przestrzenią dyskową, którą można wynająć od specjalistycznych firm – dostawców takich usług. Chmura pozwala przechowywać na zewnętrznych serwerach pliki, które są zaszyfrowane i dostęp do nich mogą mieć wyłącznie wybrane osoby np. firmowy team. Do korzystania z chmury wystarczy tylko Internet i komputer lub jakiekolwiek urządzenie mobilne. Znajdujące się na chmurze dokumenty mogą mieć dowolną wielkość i łatwo można udostępniać je pracownikom z każdego miejsca na ziemi. Warto wiedzieć, że niektóre firmy niewielką przestrzeń w chmurze udostępniają całkowicie za darmo.
Na co lepiej postawić w biznesie?
Oba przedstawione powyżej rozwiązania mają swoje mocne strony. Fizyczne nośniki są tradycyjnym i ekonomicznym (szczególnie w przypadku dysków HDD) sposobem na przechowywanie danych. Z kolei dysk w chmurze to wygodny sposób, gdy dane są współdzielone z innymi lub w przypadku wielu podróży.Fizyczne nośniki danych będą dobrym rozwiązaniem dla przechowywania wrażliwych plików. Jeśli jednak wybrane dokumenty mają być ciągle pod ręką, najlepszą opcją będzie chmura (koniecznością jest oczywiście dostęp do sieci). Tutaj trzeba jednak uważać, ponieważ dane z chmury mogą wycieknąć lub zniknąć z serwera z powodu awarii, zostać usunięte lub zhakowane. Na szczęście odzyskiwanie danych w Gdańsku, Poznaniu, Warszawie, czy w innym polskim mieście jest obecnie niezwykle łatwe, dzięki działalności wyspecjalizowanych firm świadczących tego typu usługi.
Ostateczny wybór warto podjąć, po przeanalizowaniu zalet i wad obu rozwiązań, a także dopasować go do specyfiki pracy danego biznesu. Jeśli praca opiera się na jednym komputerze i nie ma potrzeby współdzielenia danych z innymi, wystarczyć może standardowy dysk zewnętrzny. Jeżeli z kolei praca w firmie opiera się na pracy zdalnej lub częstych wyjazdach biznesowych, w celu współdzielenia danych, warto rozważyć opcję, jaką jest chmura danych.
Do przemyślenia pozostaje także możliwość zastosowania obu tych rozwiązań – najbardziej optymalna i najbezpieczniejsza, szczególnie w przypadku najważniejszych biznesowych projektów. Takie dodatkowe zabezpieczenie kluczowych plików – w postaci dodatkowej kopii, może okazać się niezwykle pomocne np. w razie awarii sprzętu, kradzieży lub zniszczenia.
Fizyczne nośniki danych i chmura danych mogą być stosowane do tych samych działań. Dlatego najkorzystniejszym rozwiązaniem w biznesie wydaje się użytkowanie dysku zewnętrznego oraz z przestrzeni w chmurze dla jeszcze lepszego zabezpieczenia ważnych firmowych danych.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.