W 2011 roku urzędnicy z gdańskiego magistratu stworzyli Strategiczny Program Transportowy dla ówczesnej dzielnicy Południe. Dokument przyjęty przez gdańskich radnych określał nie tylko planowane inwestycje, ale także kolejność ich realizacji. Ostatni raz plan aktualizowano w 2016 roku.
Po przeanalizowaniu planu okazuje się, że wykonano go jedynie w niewielkiej części. W dokumencie przewidziano budowę w latach 2014-2020 nowych tras w następującej kolejności.
- Nowa Bulońska Północna,
- Nowa Jabłoniowa,
- Nowa Małomiejska i Nowa Podmiejska,
- Nowa Świętokrzyska,
- Nowa Warszawska,
- Nowa Unruga.
Wcześniej, w latach 2011-2014 wykonano przebudowę ulicy Łostowickiej oraz budowę Nowej Łódzkiej (dziś alei Havla), a także dokończono trasę WZ.
Powstało niewiele
Spośród kolejnych sześciu inwestycji urzędnikom udało się doprowadzić do końca tylko Nową Bulońską Północą, znaną dziś jako aleja Pawła Adamowicza, a także częściowo Nową Warszawską, otwartą dwa miesiące temu. Warto pamiętać, że pierwotne plany zakładały budowę nie tylko trasy tramwajowej, ale także drogi dla samochodów o przekroju 2x2 (2 jezdnie po 2 pasy ruchu). Z czasem budowy jezdni zaniechano. Ponadto rozpoczęto jedynie przygotowania do budowy niewielkiego fragmentu Nowej Świętkorzyskiej. O pozostałych inwestycjach jedynie mówi się od lat, o niektórych niemal zapomniano.Urzędnicy tłumaczą, że nieaktualny od dawna Strategiczny Program będzie aktualizowany, ale dopiero „po rozstrzygnięciach w zakresie projektu PKM Południe”, którego dokument z 2011 roku nie obejmował. Co jednak z kolejnymi drogami, takimi jak potrzebna „na wczoraj” Nowa Jabłoniowa?
- W stosunku do Nowej Jabłoniowej obecnie trwa opracowanie dokumentacji projektowej – tłumaczy w odpowiedzi na interpelację radnego Majewskiego wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak. – Po Nowej Bulońskiej i Nowej Warszawskiej przystąpiono do realizacji Nowej Świętokrzyskiej. Pozostałe elementy składowe programu będą realizowane w miarę pozyskiwanych środków koniecznych do ich realizacji – dodaje.
Termin realizacji drugiej w kolejności Nowej Jabłoniowej i trzeciej Nowej Małomiejskiej z Nową Podmiejską nadal pozostaje nieznany. Tym bardziej nieznane są dalsze losy szóstej w kolejności do realizacji Nowej Unruga, o której urzędnicy nie wspominają nawet słowem.
Zabudowa południowych dzielnic Gdańska: Jasienia, Ujeściska-Łostowic i Oruni Górnej-Gdańska Południe od lat zdecydowanie postępuje. Za inwestycjami deweloperów od dawna nie nadąża samorząd, który powinien zapewnić skomunikowanie nowo zasiedlanych obszarów z resztą Gdańska. Szczątkowe informacje od gdańskich władz dotyczące rozwoju sieci transportowej nie wróżą poprawy komfortu życia nowym mieszkańcom Gdańska w najbliższej przyszłości.
Rychłej poprawy sytuacji nie wróży także tempo realizacji najbardziej zaawansowanych projektów. Przypomnijmy, że projektowanie i wybudowanie niespełna jednego kilometra ulicy Nowej Świętokrzyskiej, ma potrwać ponad 3 lata.
[news:1419128]
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.