DCT Gdańsk jest największym terminalu kontenerowym na Morzu Bałtyckim. W 2007 roku uruchomiono terminal morski T1, a w 2016 roku terminal T2. Łączna przepustowość obu terminali wynosi rocznie 3 mln TEU, czyli trzech milionów kontenerów dwudziestostopowych. W 2020 roku DCT znajdował się w pierwszej piętnastce największych terminali kontenerowych w Europie. Dzięki wygranemu konkursowi na dzierżawę terenów Portu Gdańsk terminal kontenerowy powiększy się jeszcze bardziej.
Do 2024 roku terminal DCT powiększy się o nowy terminal Baltic Hub 3, dzięki czemu przepustowość portu zwiększy się z 3 mln do 4,5 mln TEU rocznie. W ramach inwestycji powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m i głębokości 18 metrów oraz plac przeładunkowy o powierzchni 36 ha. Dodatkowo terminal DCT zyska 7 suwnic nabrzeżowych zdolnych do rozładunku największych kontenerowców na świecie, a także 20 automatycznych suwnic RMG, sterowanych zdalnie przez operatorów.
- Port Gdańsk może dziś przyjmować największe kontenerowce świata. Dzięki rozbudowie terminalu DCT Port Gdańsk utrzyma pozycję lidera wśród portów na Bałtyku. Takie inwestycje jak Baltic Hub 3 wzmacniają pozycję polskiej gospodarki. Powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m i głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha, który będzie w stanie obsłużyć dodatkowe 1,5 mln TEU rocznie. To inwestycja o wartości około 2 mld złotych. Terminal ten jest sercem portu i jego rozwój oznacza rozwój nie tylko samego portu, ale również portowego zaplecza - mówi Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.
- Dzięki takim inwestycjom port w Gdańsku awansuje do ekstraklasy portów europejskich. Nie tylko pozostajemy największym polskim portem, ale stajemy się dziś Super Portem Gdańsk, z którego Polacy mogą być dumni. Udowadniamy, że Polska jest krajem, który może skutecznie konkurować na rynku logistycznym i transportowym z największymi portami w Europie - dodaje Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.
Według aktualnych planów rozbudowa terminala DCT rozpocznie się w drugiej połowie przyszłego roku. Uruchomienie Baltic Hub 3 zaplanowano na 2024 rok.
Kilka słów o DCT
Uruchomiony w 2007 roku terminal DCT obsługuje nawet do 600 statków, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata. W 2020 roku w DCT Gdańsk obsłużono ponad 1,9 mln TEU. W kwietniu 2021 roku osiągnięgo 15 mln przeładowanych TEU od momentu powstania terminalu. Ponadto co roku terminal generuje 12 mld złotych z tytułu podatku VAT akcyzy i ceł. Środki te zasilają budżet państwa.
Terminal DCT jest miejscem pracy dla ponad tysiąca osób, a czego ponad 50% stanowią mieszkańcy Gdańska i okolic. Niezależnie od projektu Baltic Hub 3, DCT jest w trakcie realizacji innych inwestycji. Jedną z nich jest rozbudowa bocznicy kolejowej z 4 do 7 torów o długości 750 metrów każdy. Taka długość pozwala na przyjęcie najdłuższych pociągów towarowych, jakie poruszają się po magistralach kolejowych w kierunku Trójmiasta.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.