reklama

Nowe przejście dla pieszych przy Bramie Wyżynnej za blisko Huciska?

Opublikowano:
Autor:

Nowe przejście dla pieszych przy Bramie Wyżynnej za blisko Huciska? - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Inwestycje Odległość od przejścia dla pieszych na węźle Hucisko do nowego przejścia przy Bramie Wyżynnej wynosi jedynie około 170 metrów. Zasady projektowania dróg określają, że przejścia nie powinny być bliżej niż 400 metrów od siebie. Czy trwająca obecnie inwestycja jest zatem niezgodna z przepisami?
reklama

Od kilku miesięcy trwa budowa naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej, tuż obok tunelu łączącego obie strony ulicy. Odległość nowej inwestycji od przejścia dla pieszych przy Hucisku wynosi około 170-175 metrów. Tak wynika z internetowych narzędzi m.in. Systemu Informacji Przestrzennej Gdańska. Narzędzia tego typu nie są oczywiście bardzo precyzyjne. 

Miejscy urzędnicy odpowiedzialni za inwestycję, na zadane przez nas dwukrotnie pytanie, ile metrów według dokumentacji jest od nowego przejścia do Huciska, unikają jednak podania dokładnej wartości.

- Odległość od osi przejścia przy skrzyżowaniu z Huciskiem do osi budowanego przejścia naziemnego wynosi ok. 200 metrów – przekonuje Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Zapytaliśmy urzędników o dokładną wartość, gdyż w tym przypadku każdy metr może zadecydować o tym, czy nowe przejście dla pieszych powstaje zgodnie z wymogami prawa.

400m, 200m, a może mniej?

Zgodnie z "Rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie", odległość od przejścia dla pieszych z sygnalizacją od kolejnego takiego przejścia bądź skrzyżowania powinna wynosić minimum 400 metrów. Długość ta została przez ustawodawcę określona dla dróg tzw. klasy G (taki status mają Wały Jagiellońskie).

Ustawodawca zezwolił, aby przy przebudowie albo remoncie ulic w uzasadnionych wypadkach zmniejszyć odległość o połowę (do 200 metrów). Jednak i ta odległość może zostać zmniejszona.

- Ze swojego doświadczenia dodam, że przepisy ww. rozporządzenia dotyczące odległości pomiędzy przejściami dla pieszych oraz pomiędzy skrzyżowaniami są często przedmiotem wystąpień o odstępstwo od warunków technicznych. W przypadku uzyskania zgody na odstępstwo ww. odległość może być mniejsza od określonej w rozporządzeniu – wyjaśnia dr inż. Tomasz Krukowicz z Zakładu Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu Politechniki Warszawskiej.

W przypadku inwestycji przy Bramie Wyżynnej urzędnicy nie wystąpili jednak o stosowną zgodę na zmniejszenie odległości.

- W toku przygotowania dokumentacji projektowej nie wskazano konieczności odstępstwa od wspomnianego rozporządzenia, w związku z czym nie wystąpiono o nie. Zadanie otrzymało pozwolenie na budowę i wszystkie niezbędne uzgodnienia konieczne do prowadzenia robót budowlanych – mówi Aneta Niezgoda z DRMG.

[news:1234228]

Należy patrzeć szerzej

Urzędnicy w rozmowie z Pulsem Gdańska przekonują, że nie należy patrzeć na budowę nowego przejścia w oderwaniu od otoczenia.

- Pragniemy podkreślić, że na poruszaną kwestię należy spojrzeć w ujęciu obszarowym. Kwartały ulic: Wały Jagiellońskie / Okopowa, al. Armii Krajowej, ul. 3 Maja, ul. Hucisko stanowią funkcjonalny i ściśle z sobą powiązany układ połączeń komunikacyjnych, w tym skrzyżowań i węzłów. Rozpatrywanie wybiórczo tylko wskazanego zagadnienia nie oddaje szeregu aspektów spraw, które są od siebie zależne. Dlatego też przedmiotowa inwestycja powinna być rozpatrywana w szerokim ujęciu komunikacyjnym, mając na względzie główną i reprezentatywną część Śródmieścia – przekonuje urzędniczka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.  

Będą korki? Tramwaje zwolnią?

Budowa nowego przejścia z sygnalizacją świetlną w niewielkiej odległości od kolejnych świateł może negatywnie wpłynąć na przepustowość ruchu samochodów oraz wydłużenie czasu jazdy autobusów i tramwajów.

Jak przekonuje wykładowca Politechniki Warszawskiej, oszacowanie wpływu nowej sygnalizacji świetlnej na przepustowość oraz płynność ruchu wymaga dokładnej analizy biorącej pod uwagę wiele wskaźników.

- Często, poza wykonaniem obliczeń przepustowości i warunków ruchu, wymaga to opracowania mikroskopowego modelu ruchu i analizy danych z tego modelu. Są przypadki, gdzie wpływ dodatkowego przejścia dla pieszych jest niewielki, a są przypadki, gdy znacząco wpływa ono na pogorszenie warunków ruchu – mówi w rozmowie z Pulsem Gdańska dr inż. Tomasz Krukowicz z Zakładu Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu PW.

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni posiada oprogramowanie pozwalające na opracowanie dokładnych symulacji ruchu przy różnych programach sygnalizacji świetlnej. Zostało wykorzystane podczas prac nad inwestycji przy Bramie Wyżynnej.

- Została sporządzona symulacja ruchu w obszarze planowanego przejścia dla pieszych. (...) Opracowana symulacja ruchu zakłada także udział pojazdów komunikacji zbiorowej. Zakłada się utrzymanie czasu przejazdu komunikacji publicznej na niepogorszonym poziome – mówi nam Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Inwestycja powinna się zakończyć w ciągu kilku tygodni. 

[news:1162482]

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama