reklama

Lotos chce recyklingować asfaltowe nawierzchnie

Opublikowano:
Autor:

Lotos chce recyklingować asfaltowe nawierzchnie - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Biznes Spółka Lotos Asfalt wraz z Politechniką Warszawską realizuje projekt "Asfalty do recyklingu". Jego celem jest wykorzystanie do nowej warstwy nawierzchni drogowej aż 30% materiału pochodzącego z rozbiórki remontowanych dróg. Badawczo-rozwojowy projekt zakończy się w 2023 roku.
reklama

Recykling nawierzchni asfaltowych jest znany i od wielu lat wykorzystywany w Europie Zachodniej, a także w USA. Ze względu na konieczność oszczędzania zasobów naturalnych, taką technologię rozwija się także w Europie Wschodniej. Nawierzchnie, które wykonano z użyciem materiałów recyklingowanych, nie ustępują parametrami od dróg budowanych z zupełnie nowych materiałów. 

Tę technologię chce rozwijać także spółka Lotos Asfalt. Jej pracownicy wraz z naukowcami z Politechniki Warszawskiej prowadzą projekt "Asfalty do recyklingu", którego celem jest opracowanie technologii nowego lepiszcza asfaltowego przez aplikację specjalnych dodatków wyselekcjonowanych w ramach przeprowadzanych badań. Wspomniane nowe lepiszcze musi nadać właściwości odświeżających i poprawiających parametry starego lepiszcza asfaltowego pochodzącego z recyklingu. Ponadto musi umożliwić uzyskanie wymaganej jakości mieszanek mineralno-asfaltowych wykorzystywanych do produkcji nawierzchni drogowych.

Dlaczego recykling jest konieczny?

Polska sieć drogowa od kilkunastu lat intensywnie się rozbudowuje. Warstwę ścieralną jezdni, po której poruszają się samochody, wymienia się regularnie co około 12-15 lat. Dla 10-kilometrowej autostrady oznacza to usunięcie 150 tysięcy ton starego granulatu asfaltowego, który należy efektywnie zagospodarować. Naukowcy stoją na stanowisku, iż konieczne jest osiągnięcie sytuacji, w które dobrej jakości materiał pochodzący z obecnie prowadzonych inwestycji, był  100 procentach wykorzystywany w budowie nowych oraz remontach starych nawierzchni asfaltowych. 

– Projekt przewiduje zastosowanie do nowej warstwy aż 30% materiału z rozbiórki i remontów starych nawierzchni w popularnej w Polsce metodzie dozowania granulatu asfaltowego bezpośrednio do mieszalnika  ”na zimno”. Jest to poważne wyzwanie i duży krok w kierunku Zielonego Ładu, ponieważ obecnie powszechnie stosuje się około 10% materiału z recyklingu – mówi prof. Jan Król z Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej.

Także Lotos pokłada duże nadzieje w recyklingu nawierzchni asfaltowych.

– Realizacja tego typu projektów wynika ze strategii polegającej na aktywnym poszukiwaniu nowych rozwiązań, które pozwolą na wdrożenie do sprzedaży innowacyjnych produktów. Stawiamy na rozwiązania, które chronią środowisko i pozwalają osiągnąć cele wynikające z dążenia do gospodarki zeroemisyjnej. Wskutek wdrożenia pakietu Fit for 55 będziemy zmuszeni przyjąć ambitne cele w zakresie ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. Nawierzchnie asfaltowe można poddać recyklingowi w 100 proc. zgodnie z pierwotnym przeznaczeniem. Ponadto, powszechne stosowanie materiału pochodzącego z recyklingu znacznie ograniczy kłopoty z dostępnością kruszywa i jego transportem oraz wygeneruje oszczędności dla Skarbu Państwa – tłumaczy Krzysztof Rodzik, członek zarządu Lotos Asfalt.

Zakończenie prowadzonego projektu "Asfalty do recyklingu" planowane jest na 2023 rok. Zadanie jest w pełni finansowane ze środków spółki Lotos Asfalt.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama