reklama

Coraz mniej węgla w Porcie Gdańsk. Czego przeładowują najwięcej?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Tomasz Dresler/Port Gdańsk

Coraz mniej węgla w Porcie Gdańsk. Czego przeładowują najwięcej? - Zdjęcie główne

Port Gdańsk przeładowuje mniej węgla, ale nadrabia paliwami | foto Tomasz Dresler/Port Gdańsk

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Biznes Mniej węgla, ale więcej paliw. Port Gdańsk podał swoje dotychczasowe wyniki za 2024 roku. Władze zaznaczają, że są zadowolone z rezultatu.
reklama

Port Gdańsk podsumował pierwsze półrocze 2024 roku. Łącznie obsłużono 38,1 ton ładunków, czyli o 7 procent mniej niż w analogicznym okresie 2023 roku. Władze portu zaznaczają jednak, że jest to nadal dobry wynik.

- Blisko 40 mln ton ładunków to dobry wynik, zważywszy na to, że w związku z sytuacją geopolityczną przez ostatnie dwa lata, mam na myśli rok 2022 i 2023, mieliśmy do czynienia z anormatywnym wzrostem przeładunków surowców energetycznych, w tym węgla. W tym roku mamy jednak o 7 proc. mniej przeładunków ogółem niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, głównie za sprawą malejącego importu węgla w związku z ograniczeniem sprowadzania go do kraju  - mówi Dorota Pyć, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

reklama

Mniej węgla

Terminale węglowe w Gdańsku miały rzeczywiście mniej pracy niż rok temu. Łącznie przeładowały około 3,3 tony węgla, z czego 2,9 mln ton w relacji importowej. Spadek jest znaczy, bo o 62 proc. mniej niż w tym samym okresie w 2023 roku.

Jak tłumaczą władze portu, taki wynik jest spowodowany zablokowaniem przez resort przemysłu importu węgla z zagranicy.

- Skąd taki spadek? W kwietniu br. resort przemysłu zablokował import węgla z zagranicy. Nie znaczy to, że surowiec do Polski nie jest sprowadzany. Nadal obowiązują bowiem umowy handlowe zawierane jeszcze przez poprzednie zarządy spółek importujących węgiel do Polski, w tym m.in. zarząd PGE Paliwa - czytamy w komunikacie Portu Gdańsk.

Spadek zanotowały też ładunki z kategorii inne masowe (przeładunki sięgnęły 1,5 mln ton), ruda (52 tys. ton) oraz drewno (39 tys. ton).

reklama

Więcej paliw

Dobre wyniki pojawiły się natomiast przy innych surowcach. O blisko 10 proc. wzrósł przeładunek paliw płynnych względem poprzedniego roku. Terminal Naftoport obsłużył 253 zbiornikowce i przeładował 19,8 mln ton ropy naftowej i produktów naftowych. Przeładunki drobnicy wyniosły około 11,6 mln ton, czyli o 4,5 proc. więcej niż poprzednio.

- Jak widać, Baltic Hub, największy na Morzu Bałtyckim terminal kontenerowy, stale poprawia swój wynik – przeładował ponad 1 milion kontenerów 20 stopowych (TEU). I zrobił to pomimo zaawansowanych inwestycji, takich jak na przykład trwająca budowa nabrzeża T3 - czytamy dalej w komunikacie.

Na plus wyszły także przeładunki zboża. W pierwszym półroczu 2024 roku wzrosły o 10 proc. względem ubiegłego roku. Łącznie ponad 1,5 mln ton ziarna przeszło przez gdański port, głównie w relacji transportowej. Więcej przeładowano także samochodów i innych ładunków tocznych (ponad 63 tys. sztuk).

reklama

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama