Plany obejmują nie tylko modernizację istniejących i budowę zupełnie nowych obiektów, ale także wykonanie potrzebnych i oczekiwanych przez podróżnych remontów oraz mniejsze działania poprawiające codzienną funkcjonalność dworców. Jak podkreślają przedstawiciele PKP, „zainwestowany pieniądz ma podążać za pasażerem” – dlatego szczególną uwagę zwrócono na te lokalizacje, z których korzysta największa liczba podróżnych, a jednocześnie nie zapomniano o mniejszych miejscowościach.
183 inwestycje na 181 dworcach
Łącznie w całym kraju zaplanowano 183 inwestycje na 181 dworcach. Na realizację 106 z nich zabezpieczono już 1,4 mld zł netto (1,722 mld brutto). W przypadku pozyskania dodatkowych funduszy możliwe będzie przeprowadzenie kolejnych 77 inwestycji.
– Obecnie głównym źródłem finansowania nowych zadań mają być środki ze zbycia przez PKP S.A. akcji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na rzecz Skarbu Państwa. PKP nie wykluczają również wykorzystania środków z innych źródeł, co stworzy możliwości rozszerzenia Programu o kolejne dworce – informuje PKP S.A.
Cztery komponenty programu
Aby lepiej zarządzać zakresem prac, PKP podzieliło inwestycje na cztery komponenty:
- inwestycyjny – kompleksowa przebudowa lub budowa nowych dworców,
- efektywnościowy – utrzymanie wysokiej jakości obsługi na największych stacjach,
- remontowy – poprawa wyglądu i funkcjonalności (np. elewacje, poczekalnie, tablice informacyjne),
- turystyczny – modernizacja obiektów o dużym znaczeniu dla ruchu turystycznego.
Takie podejście pozwoli nie tylko unowocześnić kluczowe węzły komunikacyjne, ale także szybciej wprowadzać zmiany w mniejszych miejscowościach i kurortach, gdzie dworce są istotnym elementem sezonowej turystyki.
Pomorska lista
Na Pomorzu do programu wpisano 6 lokalizacji – cztery w podstawowej liście inwestycji oraz dwie w dodatkowej.
LISTA PODSTAWOWA
- Gdynia Główna – komponent efektywnościowy
- Pelplin – komponent inwestycyjny
- Rumia – komponent efektywnościowy
- Sopot – komponent efektywnościowy
LISTA DODATKOWA
- Luzino – komponent inwestycyjny
- Smętowo – komponent inwestycyjny
Współpraca z samorządami
Nowością w podejściu PKP jest większe otwarcie na współpracę z samorządami. Spółka uruchamia dodatkowy projekt „Dworce dla Samorządów”, na który przeznaczono do 100 mln zł. W jego ramach większość kosztów przebudowy pokryje PKP, a po modernizacji dworzec będzie mógł przejść pod zarząd gminy lub powiatu.
Takie rozwiązanie ma pozwolić lokalnym społecznościom nadać obiektom nowe życie – np. jako centra kultury, miejsca usług czy siedziby instytucji publicznych – przy jednoczesnym zachowaniu funkcji kolejowych.
Dworce jako wizytówki miast
– Dworce to wizytówki kolei i jeden z najważniejszych punktów styku z pasażerami – na nich zaczynamy i kończymy nasze wyjazdy, mamy przerwy w podróży. Nasz nowy program inwestycyjny to nie tylko lista kolejnych obiektów przeznaczonych do modernizacji, ale także zupełnie nowe podejście, dzięki któremu jak najwięcej podróżnych będzie mogło korzystać z bezpiecznych, komfortowych i funkcjonalnych dworców kolejowych – Dworców Przyjaznych Pasażerom – mówi Alan Beroud, prezes zarządu PKP S.A. i Grupy PKP.
Nowy program to szansa nie tylko na unowocześnienie największych stacji w kraju, ale także na odświeżenie dworców w mniejszych miastach, takich jak Pelplin, Luzino czy Smętowo. Właśnie tam modernizacja może mieć szczególne znaczenie – zarówno dla komfortu codziennych pasażerów, jak i dla rozwoju lokalnych społeczności.
Komentarze (0)