reklama

Ruchome schody do Dworca PKS w częstej konserwacji. Utrzymanie utrudnia życie mieszkańcom

Opublikowano:
Autor:

Ruchome schody do Dworca PKS w częstej konserwacji. Utrzymanie utrudnia życie mieszkańcom - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Gdańsk Ruchome schody łączące tunel pod peronami stacji kolejowej Gdańsk Główny z dworcem PKS często dają się we znaki mieszkańcom. Teoretycznie powinny one ułatwiać pokonanie dużej różnicy wysokości pomiędzy dworcami, jednakże często pozostają one wyłączone z użytkowania. Sprawdziliśmy, jakie są przyczyny częstych przestojów ruchomych schodów.
reklama

Ostatni odnotowany przestój ruchomych schodów łączących tunel kolejowy z dworcem PKS miał miejsce w piątek 29 stycznia. Tym razem nie z powodu awarii, lecz zaplanowanego przeglądu.

- Ostatni postój  spowodowany był  rutynowym przeglądem wykonywanym  przez Urząd Dozoru Technicznego, który wynika z przepisów. Odbył się  29 stycznia. UDT jest jednostką dopuszczającą tego typu urządzenia do eksploatacji.  Oba ciągi schodów przeszły przegląd z wynikiem pozytywnym - informuje w rozmowie z portalem Puls Gdańska Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ. 

Co ciekawe, najważniejszą przyczyną w funkcjonowaniu ruchomych schodów wcale nie są awarie. Wiele przestojów urządzenia spowodowanych jest stosunkowo częstymi pracami związanymi z bieżącym utrzymaniem lub planowymi przeglądami. Przestoje w działaniu schodów wynikają także z planowanych i bieżących remontów, wynikających z wykonywanych przeglądów. Dla użytkowników efekt jest jednak ten sam. Nie mogą oni korzystać ze schodów ruchomych wcale. Czasem przemieszczanie się z ich pomocą możliwe jest tylko w jedną stronę. Do dyspozycji pozostają schody tradycyjne. Pewnym grupom osób pokonanie długich, stromych schodów może stanowić jednak dużą trudność. Tymczasem, część prac serwisowych czasem trwa nawet kilka tygodni.

- Wyłączenia z powodu awarii zdarzają się sporadycznie. Wiążą się z diagnozą awarii i organizacją niezaplanowanej naprawy. Dłuższe wyłączenie miało miejsce w IV kwartale 2020 roku, kiedy schody wyłączone były przez 14 dni, co wynikało z konieczności bieżącego utrzymania. Zwiększony czas przestoju schodów w ostatnim czasie był związany z realizacją planowanych prac naprawczych, które były konieczne przed planowanym na styczeń przeglądem schodów przeprowadzanym przez Urząd Dozoru Technicznego - tłumaczy Magdalena Kiljan. 

Jak wyjaśnia GZDiZ, naprawy i remonty realizowane są na bieżąco w zależności od potrzeb. Obecnie dodatkowy zakres napraw  do realizacji będzie wynikał z wykonanego przeglądu specjalnego. Przykładowe naprawy to: wymiana łańcucha, wymiana rolek przestojowych.

Setki tysięcy złotych na utrzymanie

Wymagające częstej konserwacji ruchome schody wymagają stosunkowo dużych nakładów finansowych.

- Utrzymanie schodów kosztuje średnio 200 000 zł/rok. Dodatkowymi kosztami są bieżące naprawy i remonty. W 2020 koszt ten wynosił 280 000 zł - informuje Magdalena Kiljan. 
Urządzenie służy mieszkańcom już 27 lat. Zamontowano je w 1994 roku. Obecnie na rynku dostępne są nowocześniejsze i tańsze w eksploatacji schody ruchome. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni rozważa zastąpienie istniejącego sprzętu nowym w przyszłości. Istniejące schody będą musiały posłużyć jednak jeszcze przez kilka lat.

-  W ubiegłym roku został wykonany RESURS -przegląd specjalny biegów schodowych, który potwierdził możliwość dalszej eksploatacji, przy jednoczesnym wskazaniu bieżących potrzeb remontowych przez okres 3 lat. - mówi Magdalena Kiljan. -  Koszt inwestycji związanej z budową nowych schodów wraz z koniecznością dostosowania konstrukcji tunelu szacuje się na około 3 mln zł - dodaje.

Tunel przy dworcu PKS bez szans na remont

O ile GZDiZ rozważa wymianę samych schodów, tak w przypadku samego tunelu brak planów remontowych. Obecnie odcinek tunelu łączącego City Forum z Dworcem PKS, pomiędzy stacją Gdańsk Główny a dworcem autobusowym, jest prawdopodobnie najbardziej zaniedbany. Ostatni gruntowny remont w tym miejscu miał miejsce w 1994 roku. Dla porównania fragment tunelu pod Podwalem Grodzkim poddano remontowi przed Euro 2012, a remont odcinka pod peronami kolejowymi zakończył się w ubiegłym roku. Aktualnie trwa remont  jeszcze jednego odcinka, związanego z budową podziemnego łącznika do przebudowywanego dworca kolejowego. 

- GZDiZ w ramach bieżącego utrzymania nie planuje obecnie remontu tej części tunelu, prace naprawcze w niezbędnym zakresie zostały wykonane. Modernizacja tunelu była wykonana  w 1994 roku. Było to zadanie inwestycyjne. Roboty konserwacyjne i naprawcze w ramach bieżącego utrzymania  były zrealizowane w 2018 r. Roboty te obejmowały:  wymianę tynku stropu, malowanie ścian, naprawy odwodnień liniowych, naprawy schodów. Koszt remontu wyniósł 82 000 zł - tłumaczy Magdalena Kiljan.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama