Most Popielny w Gdańsku: remont za 2 mln zł rozpocznie się 18 sierpnia
W Gdańsku rozpocznie się remont Mostu Popielnego na ul. Toruńskiej, a inwestycja będzie kosztować ponad 2 mln zł. Na początku czerwca miasto ogłosiło przetarg na realizację prac, na który wpłynęły cztery oferty:
- Want Sp. z o.o. – 4,28 mln zł,
- POLWAR S.A. – 2,60 mln zł,
- Firma Budowlano-Drogowa MTM – 2,05 mln zł
- MOST Sp. z o.o. – 3,90 mln zł.
Znaczenie mostu dla komunikacji w Gdańsku
Most Popielny to ważny element infrastruktury łączący Stare Przedmieście z Dolnym Miastem. Obiekt ma długą historię sięgającą XVII wieku i w przeszłości przeszedł kilka przebudów. Jak zapewnia miasto Gdańsk, obecny remont ma zagwarantować jego bezpieczne użytkowanie przez kolejne lata oraz poprawić komfort korzystania z przeprawy.
Letnie inwestycje w Gdańsku
Sezon wakacyjny w Gdańsku to czas intensywnych prac drogowych. Jak podkreśla pan Piotr Kryszewski, dyrektor zarządzający spraw Zielonego Gdańska:
„Szanowni Państwo, sezon letni wakacyjny w pełni. Od kilku tygodni prowadzimy szereg prac drogowych i dzisiaj przedstawiamy Państwu kolejną inwestycję, która już wymagała realizacji. Dzisiaj mówimy o modernizacji, o remoncie mostu popielnego.”
Umowę na wykonanie remontu podpisano 30 lipca, a realizatorem prac będzie firma MTM. Dyrektor Kryszewski zaznacza:
„Chcielibyśmy wykorzystać ten okres letni, żeby sprawnie i efektywnie przeprowadzić te prace.”
Całość prac ma zostać zakończona do końca grudnia. Wartość inwestycji wynosi ponad 2 miliony złotych.
Zamknięcie mostu i komunikacja piesza
W związku z remontem most zostanie zamknięty dla ruchu samochodowego już od 18 sierpnia, czyli najbliższego poniedziałku. Dyrektor podkreśla jednak:
„Na czas remontu, czyli do końca grudnia, cały czas most będzie dostępny dla pieszych i dla rowerzystów.”
Prace będą wymagały stałego monitoringu i weryfikacji stanu konstrukcji, a wszelkie zmiany w planie będą na bieżąco komunikowane mieszkańcom.
Organizacja ruchu i objazdy
W czasie remontu most będzie całkowicie wyłączony z ruchu pojazdów. Kierowcy będą mogli korzystać z przygotowanych objazdów. Od strony ulicy Okopowej ruch poprowadzony zostanie ulicami Toruńską, Żabikórów i Podwalem Przedmiejskim, natomiast od strony Kamiennej Grobli przez ulice Toruńską, Chmielną i Podwale Przedmiejskie. Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów zostaną utrzymane przez cały okres inwestycji.
Zakres prac remontowych
Szczegółowy plan remontu przedstawił pan Krzysztof Małkowski, dyrektor dyrekcji rozbudowy Miasta Gdańska:
„Zaczynamy oczywiście od rozbiórki nawierzchni samej jezdni oraz nawierzchni chodników. Od tego wykonawca rozpocznie swoje prace. Chodniki będą realizowane w określonej kolejności, tak aby nie zaburzać ruchu pieszych i ruchu rowerowego w czasie, kiedy będziemy prowadzili nasze roboty. Dla ruchu kołowego most będzie pozostawał zamknięty przez cały okres prowadzonych robót.”
Po rozbiórce nawierzchni przystąpi się do wzmocnienia konstrukcji nośnej oraz podłoża przy przyczółkach. Jak informuje dyrektor:
„Dokonamy jej wzmocnienia, jej przebudowy w niezmiennym zakresie. Zajmiemy się również wzmocnieniem podłoża pod posadowieniem samego obiektu, czyli w okolicy przyczółków będą prowadzone też określone prace. Zmienimy troszeczkę skarpowanie, które jest dookoła samego obiektu. Wykonamy nowe palustrady i oczywiście odtworzymy nawierzchnię. Będzie to nowa nawierzchnia jezdni, nowa nawierzchnia chodników.”
Utrudnienia i warianty ruchu
Dyrektor Małkowski podkreślił świadomość utrudnień dla mieszkańców:
„Jesteśmy świadomi tego, że same prace będą powodowały utrudnienia dla naszych mieszkańców. Jednakże mogę zadeklarować, że zarówno my, jak i nasz wykonawca dołożymy wszelkich starań, aby te utrudnienia potrwały jak najkrócej i aby roboty zakończyły się jak najszybciej.”
Rozważano również wariant umożliwiający ruch kołowy w trakcie prac, jednak okazał się on niemożliwy do realizacji:
„Wariant, aby nie zamykać ruchu kołowego, był na wstępie przeprowadzony. Niestety nie okazał się wariantem, który jest możliwy do wprowadzania ze względu na technologię w kolejności wykonywania robót.”
Komentarze (0)