Miasto Gdańsk oficjalnie ogłosiło plany przebudowy ulicy Spacerowej - jednej z kluczowych arterii łączących Oliwę z Osową i obwodnicą Trójmiasta. Inwestycja zakłada utworzenie buspasa w kierunku Oliwy na całej długości trasy oraz częściowego buspasa w stronę Osowy. To ważny krok w stronę usprawnienia komunikacji miejskiej, poprawy bezpieczeństwa rowerzystów i ograniczenia korków.
Szybszy dojazd i lepsza komunikacja miejska
Zgodnie z planami miasta, realizacja nowego układu drogowego pozwoli skrócić czas przejazdu autobusów nawet o 8 minut w każdą stronę. Zmiany pozytywnie wpłyną na linie 169, 171 i 179, poprawiając ich punktualność i zwiększając częstotliwość kursowania.
— Po przeprowadzeniu konsultacji społecznych oraz analiz technicznych wypracowaliśmy kompromisowe rozwiązanie dotyczące buspasa na ul. Spacerowej — podkreśla Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki. — Zakłada ono jego budowę na całej długości w kierunku Oliwy oraz od okolic leśniczówki Renuszewo w kierunku Osowej. Dzięki temu uda się skrócić czas przejazdu autobusów w obu kierunkach o około 8 minut, jednocześnie ograniczając ingerencję w zabudowę i minimalizując wycinkę drzew. Jest to istotne zarówno z punktu widzenia decyzji środowiskowej, jak i zmniejszenia ryzyka protestów społecznych. Koszt inwestycji szacujemy na około 90 mln zł, z czego blisko 38 mln zł planujemy pozyskać z funduszy europejskich. Dokumentacja projektowa powstanie do pierwszego kwartału 2027 roku, co pozwoli rozpocząć kolejne etapy przygotowań do realizacji tej ważnej inwestycji.
Nowa droga rowerowa i płynniejszy ruch samochodowy
Integralną częścią projektu jest budowa nowej trasy rowerowej między Osową a Oliwą. Dzięki niej codzienne dojazdy do pracy czy szkoły będą bezpieczniejsze, niezależnie od pory roku. Dodatkowo powstanie pas do skrętu w prawo na obwodnicę Trójmiasta, co poprawi przepustowość i rozładuje poranne oraz popołudniowe korki.
— Wspólnie z projektantami zaproponowaliśmy wariant dodatkowy: przedłużenie dwupasmowego odcinka w kierunku Osowej, aż do łącznicy z obwodnicą. To bardzo istotne, bo dzięki realizacji tego krótkiego odcinka poprawiamy ogólną przepustowość ulicy Spacerowej. Dzięki temu autobusy będą mogły szybciej dotrzeć do buspasa, który zaczyna się przy leśniczówce i w efekcie uzyskujemy średni czas przejazdu autobusu w godzinach szczytu, w obu kierunkach, na poziomie około 8 minut. To prawdziwa rewolucja dla pasażerów komunikacji miejskiej na tym odcinku — podkreśla Tomasz Wawrzonek z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Konsultacje i kompromis
Prace nad wyborem najlepszego wariantu trwały kilka miesięcy i obejmowały analizy techniczne oraz konsultacje społeczne z Radami Dzielnic Oliwa i Osowa. Ostateczne rozwiązanie to kompromis, który łączy potrzeby pasażerów, kierowców, rowerzystów i mieszkańców.
– To inwestycja kluczowa dla rozwoju zrównoważonego transportu i poprawy mobilności w Gdańsku. Zakładamy jej realizację po 2027 roku, ale już teraz pokazujemy, w jakim kierunku chcemy rozwijać system komunikacji w naszym mieście – mówi Marcin Makowski, przewodniczący Komisji Mobilności i Transportu.
Finansowanie i harmonogram
Koszt inwestycji szacowany jest na około 90 milionów złotych. Miasto planuje pozyskać blisko 38 milionów zł z funduszy europejskich, a dokumentacja projektowa ma być gotowa do pierwszego kwartału 2027 roku. Realizacja może ruszyć krótko po jej zakończeniu.
— To inwestycja, która przede wszystkim stawia na pasażerów komunikacji miejskiej, szczególnie tych korzystających z autobusów. Dla wielu z nich najbardziej frustrujące jest nie tylko czekanie na przystanku, ale przede wszystkim stanie w korkach – jak choćby na ulicy Spacerowej. Dlatego cieszę się, że głosy mieszkańców Osowej i Oliwy zostały wysłuchane, a my wykonujemy kolejny krok w stronę usprawnienia transportu publicznego — zaznacza radny Karol Ważny.
Komentarze (0)