reklama

Znamy przyczynę pożaru w zajezdni Nowy Port. Spalone tramwaje będą zastąpione

Opublikowano:
Autor:

reklama
Udostępnij na:
Facebook
Transport miejski Znamy wyniki śledztwa wyjaśniającego przyczyny pożaru w zajezdni Nowy Port, do którego doszło wieczorem, 13 grudnia 2021 roku. W jego wyniku doszczętnie spłonęły dwa tramwaje N8C, a nadpaleniu uległ jeden z najnowszych tramwajów Pesa JazzDuo.
reklama

Każdego wieczora do zajezdni zjeżdżają tramwaje z całego miasta. Im bliżej północy, tym pojazdów na torach odstawczych jest więcej. Właśnie w takich warunkach 13 grudnia doszło do pożaru w wagonie typu N8C o numerze taborowym 1136, którzy przeniósł się na stojące obok pojazdy. Postępowanie wyjaśniające przyczyny pożaru wykazało, że źródłem ognia była uszkodzona nagrzewnica.

- Prawdopodobnie doszło do zablokowania wentylatora rozprowadzającego ciepło. Nigdy wcześniej usterka tego typu nie miała miejsca – informuje w rozmowie z portalem Puls Gdańska Jędrzej Sieliwończyk z referatu prasowego UM w Gdańsku.

W związku ze zdarzeniem GAiT przeprowadził kontrolę systemów grzewczych we wszystkich sześćdziesięciu pozostałych tramwajach typu N8C. Inspekcja wykazała, że systemy grzewcze we wszystkich tramwajach działają prawidłowo. Prewencyjnie, w celu wyeliminowania ryzyka wystąpienia podobnej sytuacji, podjęto decyzję o rozbudowie systemu monitorującego pracę pojazdu o funkcję dedykowaną dodatkowej diagnostyce systemu grzewczego.

- Dodatkowym elementem zabezpieczającym wprowadzonym przez spółkę będzie także system automatycznego wyłączania zasilania urządzeń grzewczych następującego bezpośrednio po zakończeniu codziennych prac serwisowych pojazdu. Do czasu wprowadzenia tego docelowego rozwiązania w ramach działań prewencyjnych pracownicy serwisujący pojazdy zobowiązani zostali do wyłączania zasilania systemu grzewczego. Prace nad modyfikacjami wspomnianych systemów prewencyjnych już trwają – tłumaczy Jędrzej Sieliwończyk.

Spalone N8C będą zastąpione innymi

Pożar w zajezdni Nowy Port uszczuplił tramwajową flotę GAiT o dwa wagony N8C o numerach 1136 i 1144 oraz o jednego z najnowszych Jazzów Duo o numerze taborowym 1078, który uległ częściowemu spaleniu. Tym samym przewoźnik dysponuje obecnie 138 sprawnymi tramwajami liniowymi. Do wykonywania zadań zleconych przez ZTM Gdańsk potrzeba 118 pojazdów. Firma posiada zatem rezerwę do przeprowadzenia planowych i awaryjnych remontów, napraw oraz przeglądów tramwajów.

Należy jednak pamiętać, że trwa budowa trasy tramwajowej Nowa Warszawska. Po jej otwarciu do ruchu będzie trzeba skierować większą liczbę pojazdów. Aby nadal mieć bezpieczną rezerwę, GAiT zdecydował o naprawie nadpalonego Jazza, a także o zastąpieniu całkowicie spalonych N8C innymi, nieużywanymi dotychczas w ruchu liniowym, tramwajami tego samego typu.

- Pesa Jazz Duo skierowana zostanie do naprawy. Natomiast remont dwóch tramwajów N8C, które zostały najbardziej uszkodzone, jest nieopłacalny. Spółka posiada dwa dodatkowe tramwaje typu N8C niewykorzystywane dotychczas w obsłudze ruchu pasażerskiego. W związku ze zdarzeniem planowana jest ich modernizacja i włączenie do ruchu w miejsce dwóch tramwajów N8C, które uległy zniszczeniu – informuje nas Jędrzej Sieliwończyk.

Wspomniane nieużywane dotychczas tramwaje N8C zostały kupione w 2019 roku w okazyjnej cenie tysiąca euro za sztukę od przedsiębiorstwa tramwajowego z Kassel. Kupiono trzy takie tramwaje. Pierwotnie planowano je przeznaczyć na tramwaj techniczny oraz wykorzystać jako magazyn części zamiennych. Dwa człony z jednego tramwaju zastąpiły człony dwóch innych, kursujących liniowo tramwajów, które w ostatnich latach uległy poważnym wypadkom.

[news:1253178]

reklama
WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama