Kiedy pierwsze nowoczesne tramwaje typu NGd99 i NGT6 przybyły do Gdańska, nasze zajezdnie tramwajowe nie były gotowe do ich obsługi. Współczesne tramwaje od starych wagonów typu 105Na dzieli prawdziwa przepaść technologiczna. Zupełnie inna jest konstrukcja nadwozia, podwozia, instalacji elektrycznej. Do tego wszystkiego doszła rosnąca z czasem ilość elektroniki. Zakłady we Wrzeszczu i Nowym Porcie, specjalizujące się w utrzymaniu wyłącznie starych wagonów, nie były gotowe na solidny serwis zupełnie nowej technologii. Pierwsze inwestycje w zaplecze techniczne wymusiły dopiero dostawy znacznej liczby tramwajów Pesa Swing i Pesa JazzDuo.
Największe zmiany w ostatnich latach zaszły w zajezdni Wrzeszcz, gdzie stacjonują wszystkie tramwaje wyprodukowane od 1997 roku.
- W ubiegłych latach w ramach modernizacji w zajezdni uruchomiona została m.in. nowoczesna ekologiczna myjnia tramwajowa, gruntowny remont przeszła hala przeglądów pojazdów, która wyposażona została w szereg nowoczesnych rozwiązań, w tym m.in. system podnośników. Zakupiony został także specjalistyczny sprzęt, w tym m.in. tokarka podtorowa, czy specjalistyczny dźwig - mówi w rozmowie z portalem Puls Gdańska Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.
W zajezdni Wrzeszcz pojawiło się także stanowisko do napełniania piasecznic, urządzeń, które podsypują piasek pod koła tramwaju, zapobiegając poślizgom na torach. Wcześniej takiego urządzenia nie było, bo tramwaje 105Na nie posiadały piasecznic.
Sporo nowości w nowym roku
W 2021 roku również pojawią się kolejne inwestycje w zaplecze techniczne. W planie jest między innymi zakup specjalistycznych pojazdów- Równolegle do inwestycji we flotę autobusową i tramwajową, inwestujemy w sprzęt i pojazdy specjalistyczne do obsługi taboru. I tak, w tym roku planowany jest zakup tramwaju technicznego, pojazdu pogotowia technicznego dla autobusów oraz dźwigu tramwajowego - tłumaczy Anna Dobrowolska.
Zakup nowego tramwaju technicznego jest sporą nowością. Ostatni taki zakup miał miejsce w 1995 roku, kiedy ówczesny ZKM zakupił wagon z napędem spalinowym do serwisowania sieci trakcyjnej. Większość tramwajów technicznych powstała dzięki przebudowie wycofanych z ruchu tramwajów 105N lub jeszcze starszych pojazdów generacji N i 4N.
W związku ze zwiększeniem ilostanu tramwajów, trzeba wygospodarować więcej miejsca w zajezdniach. Liczba dostarczonych nowych tramwajów JazzDuo jest bowiem większa niż liczba skasowanych w zamian składów 105Na. Z tego powodu wkrótce ruszy kolejny etap przebudowy zajezdni Wrzeszcz.
- W tym roku kontynuowana będzie także modernizacja zajezdni tramwajowej we Wrzeszczu. W ramach modernizacji powstaną m.in. nowe miejsca postojowe dla tramwajów wraz z zadaszeniem torów przykrytym płytami fotowoltaicznymi oraz nowy magazyn - wyjaśnia Anna Dobrowolska.
Wszystkie tramwaje muszą na razie zmieścić się w dwóch zajezdniach we Wrzeszczu i Nowym Porcie. W planach jest wprawdzie budowa trzeciej zajezdni na Ujeścisku, ale na jej powstanie trzeba będzie poczekać jeszcze kilka lat.
- Odnośnie planowanej nowej zajezdni w południowej dzielnicy Gdańska – obecnie czekamy na uchwalenie planu miejscowego dla tego obszaru, który umożliwi kolejne działania w celu realizacji inwestycji mówi Anna Dobrowolska.
Biuro Rozwoju Gdańska przystąpiło do sporządzania wspomnianego planu na początku 2020 roku. Planowanie zajmuje miejskiej jednostce już rok. Przeciętnie w Gdańsku sporządzanie miejscowego planu trwa około 1,5 roku.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.