Tramwaje NGT6 produkcji Bombardiera pojawiły się w Gdańsku w 2007 roku. Trzy niskopodłogowe składy kupiono do obsługi trasy na Chełm. Cechuje je duży udział niskiej podłogi, ale przede wszystkim bardzo duża liczba miejsc siedzących, co jest ewenementem w gdańskich tramwajach. Wadą pojazdów jest brak klimatyzacji oraz ich pojemność, która jest mniejsza niż w tramwajach Pesa Swing i JazzDuo.
Po niespełna piętnastu latach służby i przejechaniu ponad miliona kilometrów przyszedł czas na remont wszystkich trzech składów. W połowie maja 2022 roku GAiT podpisał umowę z firmą 4iB na modernizację tramwajów. Oprócz naprawy regeneracji bądź wymiany niemal wszystkich elementów na nowe, zaplanowano montaż klimatyzacji, ładowarek USB, a także nowych wyświetlaczy informacji pasażerskiej.
Zgodnie z zapisami umowy pierwszy tramwaj powinien wrócić po remoncie na tory po 11 miesiącach, drugi po 14 miesiącach, a trzeci po 17 miesiącach. Pierwszy pojazd powinien więc już wozić pasażerów. Tramwaju 1007 dalej jednak nie ma na torach. Wagony o numerach 1005 i 1006 cały czas wożą pasażerów, lecz ich remont jeszcze się nie rozpoczął. Obecnie najczęściej można je spotkać na linii nr 5.
Jak tłumaczy przewoźnik, pierwszy Bombardier jest niemal gotowy, jednak firma go remontująca napotkała problem, który opóźnił ich pracę.
- W związku z wystąpieniem problemu technicznego, który nie mógł być obiektywnie przewidziany przez wykonawcę, podjęta została decyzja o wydłużeniu terminu realizacji umowy o czas niezbędny do jego rozwiązania i pełnego prawidłowego wykonania prac. Wspomniany problem dotyczy kompatybilności sterowników hamulcowych. Znalezione zostało już rozwiązanie tego problemu, natomiast wymagało ono zamówienia nowych komponentów – mówi w rozmowie z portalem Puls Gdańska Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT. - Co istotne, pierwszy tramwaj przeszedł już pełen zakres modernizacji, z wyjątkiem tego jednego wspomnianego elementu – dodaje.
Kar nie będzie. Pierwszy tramwaj za kilka miesięcy
Jak wspomniała przedstawicielka GAiT, przewoźnik odstąpił od naliczania kar wykonawcy, gdyż jego zdaniem napotkany problem jest niezależny od firmy realizującej remont. Termin wykonania modernizacji przedłużono.
- Termin realizacji umowy wydłużony został dla pierwszego tramwaju do 15 miesięcy od dnia podpisania umowy, dla drugiego do 18 miesięcy, a dla trzeciego – do 21 miesięcy od dnia podpisania umowy. Jak już wspominałam, problem został już zdefiniowany, tym samym modernizacja kolejnych dwóch tramwajów przebiegać będzie sprawnie, bo bez przeszkód, które ujawniły się podczas modernizacji pierwszego tramwaju – zapewnia Anna Dobrowolska.
Pierwszy zmodernizowany tramwaj NGT6 powinien się pojawić na torach najpóźniej w sierpniu.
W ciągu 15 lat eksploatacji Bombardiery okazały się wytrzymałymi pojazdami. Część młodszych tramwajów Pesa Swing, z lat 2010-2011 przeszła pierwsze generalne remonty wcześniej. Prace nad Swingami miały być kontynuowane w tym roku, jednak plany odłożono na kolejny rok, tłumacząc decyzję brakiem pieniędzy w miejskim budżecie.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.