Nowa linia tramwajowa w Gdańsku coraz bliżej realizacji

Opublikowano:
Autor:

Nowa linia tramwajowa w Gdańsku coraz bliżej realizacji - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Transport miejskiGdańsk szykuje inwestycję, która może zmienić codzienne podróże tysięcy mieszkańców. Nowa linia tramwajowa z Południa do Wrzeszcza wchodzi w kluczowy etap. Sprawdź, kto chce ją zbudować i jak odmieni miasto.
reklama

Wielki krok dla komunikacji w Gdańsku

Południowe dzielnice Gdańska rozwijają się w błyskawicznym tempie. Wraz z nowymi osiedlami rośnie liczba mieszkańców, a wraz z nimi codzienne problemy komunikacyjne. Korki na głównych trasach, zatłoczone autobusy i długi czas dojazdu do Wrzeszcza czy Śródmieścia stają się codziennością dla tysięcy osób.

reklama

Nowa linia tramwajowa ma ten układ zmienić. Dla wielu mieszkańców będzie oznaczała możliwość szybkiego i przewidywalnego dojazdu do pracy, szkoły czy centrum miasta. To także symboliczne odejście od dominacji samochodów na rzecz ekologicznego i nowoczesnego transportu publicznego.

Finansowanie i harmonogram

Całkowity koszt projektu to ponad 800 milionów złotych. Duża część tej kwoty zostanie pokryta z funduszy unijnych – ponad 259 milionów zł, czyli ponad 30 procent, pochodzi z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę Klimat i Środowisko.

reklama

Budowa ma potrwać około trzech lat od podpisania umowy. Jeżeli przetarg przebiegnie zgodnie z planem, pierwsze tramwaje pojadą nową trasą jeszcze przed końcem dekady.

Kto zgłosił się do przetargu

Lista zainteresowanych budową nowej linii robi wrażenie. Wśród firm, które zgłosiły się do udziału w przetargu, znajdują się giganci polskiego i europejskiego rynku budowlanego. To przedsiębiorstwa, które mają na swoim koncie realizacje ogromnych inwestycji drogowych, kolejowych i miejskich.

Do rywalizacji stanęły m.in.:

  • Torpol
  • Gülermak Polska
  • PORR
  • Strabag
  • Budimex
  • Konsorcjum z liderem Roverpol
  • Konsorcjum z liderem Aldesa
  • Konsorcjum z liderem NDI
  • Konsorcjum z liderem Intercor
  • Konsorcjum z liderem Balzola
  • Konsorcjum z liderem Unibep
  • Konsorcjum z liderem Polimex Infrastruktura
  • Konsorcjum z liderem ZUE
  • Konsorcjum z liderem Mirbud

Każda z tych firm dysponuje zespołami ekspertów i doświadczeniem zdobytym w projektach, które często wykraczały poza granice Polski. Dzięki temu rywalizacja o kontrakt warta ponad 800 milionów złotych będzie wyjątkowo zacięta. Dla Gdańska to dobra wiadomość – im większa konkurencja, tym większe szanse na korzystne warunki realizacji inwestycji.

reklama

Co zmieni nowa linia

Projekt nie kończy się na samych torach. Powstanie 3,75 km zupełnie nowej trasy tramwajowej, a dodatkowe 0,6 km już istniejących torów zostanie zmodernizowane. Plan zakłada także budowę 7 nowych przystanków, z których jeden stanie się ważnym węzłem przesiadkowym autobusowo tramwajowym.

mat. pras.

Inwestycja obejmie również rozbudowę infrastruktury dla innych uczestników ruchu. Pojawi się 4,8 km nowej trasy rowerowej, która połączy osiedla z Wrzeszczem i centrum, a także 2,8 km przebudowanych dróg, co poprawi płynność ruchu samochodowego w sąsiedztwie.

reklama

Najbardziej widowiskowym elementem całego przedsięwzięcia będzie tunel pod ulicą Wileńską, liczący 280 metrów. Zostanie wykonany metodą wykopu otwartego i stanie się jednym z najnowocześniejszych obiektów inżynieryjnych w mieście. To właśnie dzięki niemu tramwaje będą mogły pokonywać ten fragment bezkolizyjnie i bez opóźnień.

Tramwaj szybszy niż samochód

Nowa linia tramwajowa z Gdańska Południa do Wrzeszcza ma ambicję stać się prawdziwą alternatywą dla samochodów. Według szacunków z nowej trasy w godzinach szczytu będzie korzystać nawet 2500 pasażerów na godzinę. Tramwaje mają kursować co 5 minut, co oznacza, że pasażerowie będą mogli wsiadać praktycznie bez czekania.

Taki system sprawi, że codzienna podróż stanie się przewidywalna i wygodna. W przeciwieństwie do samochodu tramwaj nie utknie w korku. Dzięki zielonym torowiskom i nowoczesnemu taborowi cała trasa będzie też przyjazna środowisku.

Dla miasta oznacza to zmniejszenie zatłoczenia ulic, redukcję emisji spalin i wyraźną poprawę jakości życia w południowych dzielnicach.

Dlaczego ta inwestycja jest tak ważna

Nowa linia tramwajowa Gdańsk Południe Wrzeszcz to coś więcej niż kolejny projekt komunikacyjny. To inwestycja, która realnie wpłynie na życie codzienne mieszkańców. Skróci czas przejazdów, poprawi komfort i stworzy przestrzeń przyjazną nie tylko pasażerom, ale też rowerzystom i pieszym.

To również sygnał, że Gdańsk konsekwentnie stawia na zrównoważony rozwój i transport publiczny. W połączeniu z innymi inwestycjami drogowymi i kolejowymi w regionie nowa linia tramwajowa stanie się częścią większej wizji nowoczesnego miasta, w którym komunikacja jest szybka, wygodna i ekologiczna.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
logo