reklama

Najdłuższe linie autobusowe w Gdańsku. Sprawdź, czy korzystasz z jednej z nich!

Opublikowano:
Autor:

Najdłuższe linie autobusowe w Gdańsku. Sprawdź, czy korzystasz z jednej z nich! - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Transport miejski
reklama

Gdańsk jest miastem dużym nie tylko pod względem liczby mieszkańców, ale także powierzchniowo. Widać to między innymi po długości tras i czasach przejazdu niektórych linii komunikacji miejskiej. Dziś sprawdzamy, które linie autobusowe stanowią te najdłuższe w mieście.

Miejsce 5 - linia 167

Pierwszą piątkę rozpoczyna linia nr 167, łącząca Bysewo z Wałami Piastowskimi. W trakcie kursu pokonuje ona 17 kilometrów i zatrzymuje się na 30 przystankach. Czas przejazdu całą trasą wynosi w szczycie 49 minut. Jest najważniejszą linią obsługującą Karczemki.

Miejsce 4 - linia 199

Trasa tej linii jest jedną z bardziej skomplikowanych w mieście. Łączy ona pętlę Oliwa PKP z Wałami Piastowskimi przez Przymorze Wielkie, Wrzeszcz Górny i Suchanino. Trasa liczy 19,1 kilometra, a na jej trasie znajduje się 37 przystanków. Czas przejazdu wynosi w szczycie 62 minuty.

reklama

Miejsce 3 - linia 126

Linia 126, mimo iż sięga poza granice miasta, nie jest najdłuższą w całej sieci. Łączy ona pętlę Wrzeszcz PKP z Urzędem Gminy w Żukowie. Długość tej trasy wynosi 25,3 kilometra. Po drodze autobusy zatrzymują się na 33 przystankach. Czas przejazdu w godzinach szczytu wynosi jednak mniej niż w przypadku linii 199, bo "tylko" 56 minut.

Miejsce 2 - linia 112

Linia 112 to bardzo ważne połączenie należącej do Gdańska Wyspy Sobieszewskiej z centrum Gdańska. Co ciekawe, linia funkcjonująca na trasie Wały Piastowskie - Przegalina, a więc łącząca dwie części Gdańska, przebiega przez tereny należące do powiatu gdańskiego. Długość trasy to 28,4 km, na której znajdują się 43 przystanki. Czas przejazdu w godzinach szczytu wynosi 56 minut.

Miejsce 1 - linia 210

Linia 210 jest jedną z najbardziej znanych i najdłuższą dzienną linią autobusową w Gdańsku. Łączy ona pętlę Osowa PKP z pętlą Orunia Gościnna. Jest też jedyną linią linią transportu zbiorowego, która łączy bezpośrednio port lotniczy z Centrum. Niestety, mimo tak ważnej funkcji, kursuje maksymalnie co 30 minut. Długość tej trasy wynosi aż 28,7 km i znajduje się na niej 45 przystanków. Wyjątkowo długi jest czas przejazdu. W godzinach szczytu wynosi on aż 82 minuty.

reklama

Czy długie linie mają sens?

Część pasażerów zastanawia się, dlaczego niektóre linie autobusowe są takie długie. Nikt przecież nie podróżuje np. linią 199 z Oliwy do Centrum, a linią 210 z Osowej na Orunię. Okazuje się, że rzeczywiście celem istnienia takich linii nie zawsze jest zapewnianie podróży z pętli A do pętli B.

- Walorem takich linii jest bezpośredniość połączenia, bez konieczności przesiadek. Część tych linii to połączenia międzygminne. Istotą porozumień międzygminnych jest obsługa gmin wokół Gdańska. Trasa, przebieg i liczba przystanków oraz częstotliwość kursowania jest w takich przypadkach uzależniona od poziomu dopłaty danej gminy do przewozu na jej terenie. Kształt tych linii jest więc wypadkową oczekiwań mieszkańców i turystów, wyników konsultacji społecznych, w tym z Radami Dzielnic oraz zapotrzebowania zgłaszanego przez władze gmin sąsiednich, które wpływają w sposób bezpośredni na długość trasy, liczbę przystanków i częstotliwość - mówi w rozmowie z portalem Puls Gdańska Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM Gdańsk.

reklama

W przypadku linii takich jak 112, 126, czy 167, wiele osób podróżuje na niemal całej trasie przejazdu, gdyż stanowią one jedyną i najszybszą formę połączenia dzielnic lub ościennych gmin z najważniejszymi miejscami Gdańska. Linie 199 i 210 pełnią jednak inne funkcje. Choć pasażerowie nie podróżują w pełnej relacji, to ZTM uważa ich trasy za zasadne.

- Linia 199 poprawiła swoją punktualność po przedłużeniu o odcinek Suchanino – Jana z Kolna (do niedawna kursowała w relacji Oliwa PKP - Suchanino - przyp. red.). Wcześniej, gdy kraniec linii na Suchaninie miał charakter pętli ulicznej, kursy w kierunku Oliwy narażone były na wtórne opóźnienia, powstałe w czasie jazdy z Oliwy na Suchanino. W chwili obecnej, przy dwóch pętlach, odpowiednio skalkulowane czasy postoju gwarantują w praktyce punktualne odjazdy z obydwu przystanków początkowych. Liczni pasażerowie cenią sobie to połączenie i chętnie z niego korzystają - tłumaczy nam Zygmunt Gołąb.

reklama

Zdarza się również, że niektóre trasy nie ulegają skróceniu z powodu ostrego sprzeciwu rad dzielnic. Taka sytuacja ma miejsce w przypadku linii 210.

- Jak już wspomniałem, wszelkie inicjatywy dotyczącego ewentualnego skrócenia trasy linii 210 spotykają się ze stanowczymi protestami Rad Osiedli. Po przedłużeniu linii 169 z Osowy do Portu Lotniczego, obecnie część kursów 210 kończy bieg na Porcie Lotniczym, co pozytywnie wpływa na punktualność tych kursów. Niemniej jednak, tak jak w przypadku linii 112, linią 210 również poruszają się turyści, chcący dojechać bezpośrednio do Śródmieścia - mówi Zygmunt Gołąb.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama