reklama

FALA pod lupą? Opozycja zawiadamia UOKiK i UODO

Opublikowano:
Autor:

FALA pod lupą? Opozycja zawiadamia UOKiK i UODO - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Transport miejski Nie milkną echa ogłoszonych na początku stycznia szczegółów dotyczących funkcjonowania nowego, pomorskiego systemu sprzedaży biletów transportu publicznego FALA. Kontrowersję budzą nie tylko znacznie wyższe ceny biletów, ale także między innymi nierówne traktowanie pasażerów i wątpliwości co do bezpieczeństwa danych osobowych.
reklama

Pomorscy samorządowcy jeszcze kilka miesięcy temu, że nowy system FALA przyniesie pasażerom tańsze podróżowanie. Niestety okazało się, że będzie dokładnie odwrotnie. Ceny biletów jednorazowych i okresowych po uruchomieniu systemu nie będą niższe, lecz znacznie wyższe niż do tej pory.

Obawy o prywatność

Bardziej niepokojące są jednak wątpliwości dotyczące planowanego gromadzenia danych osobowych pasażerów. Temu wątkowi przyjrzeli się bliżej gdańscy radni PiS.

- Jeżeli ten system jest przygotowywany w pośpiechu tylko po to, żeby zdążyć z rozliczeniem projektu do czerwca 2023 roku, to mamy poważne obawy co do tego, czy pasażerowie komunikacji miejskiej nie będą w jakiś sposób dyskryminowani – mówi gdański radny PiS Przemysław Majewski.

Radni Przemysław Majewski i Andrzej Skiba poinformowali o zamiarze zawiadomienia w sprawie systemu FALA do Urzędu Ochrony Danych Osobowych i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

- W piśmie do UODO pytamy m.in. o to, czy sposób, w jaki przetwarzane są dane pasażerów związane z przemieszczaniem się, z lokalizacją, z tak zwanym „odbijaniem się”, będzie zagrażał ich wykorzystaniu w sposób niezgodny z prawem. Musimy pamiętać, że nie są to podmioty prywatne, tu mamy do czynienia z publiczną komunikacją miejską. – mówi Przemysław Majewski.

Jak dodaje radny, obawy o potencjalne wykorzystanie danych osobowych niezgodnie z prawem wyrażali sami mieszkańcy Gdańska.

- Obawy o inwigilację bardzo często się przewijały podczas rozmów z mieszkańcami – dodaje.

Dyskryminacja klientów?

Kolejne kontrowersje budzi konstrukcja cennika biletów okresowych, który ma faworyzować pasażerów udostępniających operatorowi Innobaltica swoje dane dotyczące codziennych podróży. Radni PiS przypuszczają, że takie praktyki są niedozwolone.

- W regulaminie ogólnodostępnego systemu FALA jest tylko jeden paragraf dotyczący biletów okresowych. Nie ma w nim żadnej informacji o 10-procentowym rabacie, czy też o obowiązku odbijania się przez osoby używające biletu okresowego, żeby mogły taki rabat uzyskać. Prawdopodobnie władze samorządów okłamują mieszkańców, mówiąc dzisiaj o tym, że będzie trzeba się odbijać, będzie jakiś rabat, bo prawdopodobnie nie pozwalają na to żadne polskie przepisy prawne. Nawet artykuł 32 Konstytucji RP związany z dyskryminacją na to by nie pozwalał – mówi Przemysław Majewski.

Dwaj radni zapowiedzieli złożenie zawiadomienia w tej sprawie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dyskusja z mieszkańcami i ekspertami

Radni PiS zwracają uwagę, że FALA zapowiada się jako kolejna nieudana inwestycja w transport w Gdańsku. Przypominają zakończoną fiaskiem pierwszą edycję roweru miejskiego Mevo, czy pełen niedoskonałości system sterowania ruchem drogowym TRISTAR.

- Czy potrzebujemy wspólnego biletu? Odpowiedź na to pytanie jest twierdząca. Podobnie jest w przypadku roweru miejskiego, czy systemu sterowania ruchem. Jak najbardziej jest to potrzebne. Warto jednak zadać pytanie, w jakim stanie jest dzisiaj Mevo, czy TRISTAR? Jakie pieniądze poszły na te projekty? Mamy dzisiaj poważne obawy co do tego, na co zostały wydane środki, grubo ponad 100 mln zł, w ramach systemu FALA? Będziemy chcieli sprawdzić szereg zagadnień dotyczących funkcjonowania tego systemu oraz dotyczących jego operatora – spółki Innobaltica – mów radny Andrzej Skiba.

Radny zapowiedział przeprowadzenie kontroli w sprawie systemu FALA.

- Jako radni miasta Gdańska przeprowadzimy kontrolę w tej sprawie. Będziemy chcieli zapoznać mieszkańców z jej wynikami. To jednak nie wszystko. Uważamy, że w dyskusji dotyczącej systemu FALA brakuje głosu ekspertów i społeczeństwa. Prawdopodobnie w lutym będą podejmowane uchwały dotyczące tego systemu. Uważamy, że wcześniej warto spokojnie porozmawiać, przedstawić argumenty i posłuchać o uzasadnionych obawach mieszkańców Gdańska. W związku z tym w ciągu najbliższych dwóch tygodni przygotujemy taki panel dyskusyjny z udziałem ekspertów, do którego serdecznie zapraszamy wszystkich mieszkańców – zapowiedział Andrzej Skiba.

Cennik ustalony w pośpiechu

Radni krytycznie odnoszą się do gdańskiego samorządu oraz innych samorządów biorących udział w projekcie systemu FALA. Wskazują na podejmowanie decyzji w pośpiechu. Ponadto podkreślają, że samorządowcy świadomie działają w kierunku zmniejszenia liczby pasażerów transportu publicznego.

- Jeśli podczas dyskusji, na kilkadziesiąt minut przed ogłoszeniem podwyżki cen, jeden z samorządowców pyta, czy to prawda, że z powodu podwyżki cen biletów przewiduje się spadek liczby pasażerów, a przewodniczący potwierdza, to wystawia to bardzo złe świadectwo wszystkim, także gdańskim samorządowcom – komentuje Przemysław Majewski.

Radni liczą, że pomorscy samorządowcy wycofają się przede wszystkim z pomysłu dotyczącego odbijania się przy wejściu i wyjściu z pojazdu przez użytkowników biletów miesięcznych, a także wycofają się z drastycznej podwyżki cen biletów.

Przypomnijmy, że samorządowcy sami przyznali, iż cennik po uruchomieniu systemu FALA był przygotowany tuż przed oficjalnym ogłoszeniem zmian 5 stycznia 2023 roku. Jeszcze 18 grudnia 2022 roku wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski zapewniał na sesji Rady Miasta Gdańska, że w 2023 roku nie są planowane podwyżki cen biletów transportu zbiorowego.

[news:1390963]

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama