reklama

Czy wjazd starym Konstalem 105Na na górny taras był niebezpieczny?

Opublikowano:
Autor:

Czy wjazd starym Konstalem 105Na na górny taras był niebezpieczny? - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Transport miejski W sobotę Gdańskie Autobusy i Tramwaje wraz z Pomorskim Stowarzyszeniem Sympatyków Transportu Miejskiego zorganizowały pożegnanie tramwajów Konstal 105Na. W mniej oficjalnej części wydarzenia doszło do incydentu, który zdaniem wielu mógł zakończyć się tragedią.
reklama

Pożegnanie tramwajów Konstal 105Na podzielone było na dwie części. W pierwszej, ogólnodostępnej, tramwaj kursował na trasie Stogi – Jelitkowo zgodnie z ustalonym specjalnie na tę okazję rozkładem jazdy.

Po godzinie 15.00 rozpoczęła się druga część imprezy, przeznaczona dla miłośników starych tramwajów.

- W trakcie tej części będą czekać fotostopy w ciekawych i fotogenicznych miejscach, w których kiedyś było można spotkać żegnane składy – informowało na swojej stronie PSSTM.

Podczas tej części imprezy tramwaj Konstal 105Na nie kursował już według rozkładu jazdy, a trasa przejazdu była ustalana na bieżąco.

-  Przejazd organizowany przez PSSTM miał się odbywać trasami obsługiwanymi przez stopiątki – tłumaczy nam Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.

Plan to jedno, rzeczywistość drugie

Niestety ustalenia pomiędzy Gdańskimi Autobusami i Tramwajami a Pomorskim Stowarzyszeniem Sympatyków Transportu Miejskiego nie zostały dotrzymane. Konstal 105Na podczas imprezy wjechał na górny taras Gdańska – Morenę oraz nową pętlę Ujeścisko. I to właśnie na najnowszym węźle integracyjnym doszło do uszkodzenia jednego z trzech pantografów. Pojazd z Ujeściska przez Piecki-Migowo jechał w kierunku centrum Gdańska korzystać jedynie z dwóch sprawnych pantografów.

Zdaniem wielu takie zachowanie prowadzącego pojazd naraziło na niebezpieczeństwo pasażerów miłośniczej imprezy. Konstale 105Na nie są bowiem przystosowane do poruszania się po takich wzniesieniach. Pojazdy te wyposażone są w słabe hamulce, które mogą być niewystarczające aby zatrzymać pojazd zjeżdżający ze wzniesienia w przypadku niekorzystnych warunków pogodowych lub utraty zasilania. Jak tłumaczą nam sytuację motorniczowie, w przypadku uszkodzenia jednego z pantografów, tramwaj hamował tylko dwoma z trzech zestawów hamulców.

[news:1147240]

Gdy tramwaje typu 105Na były jeszcze w liniowej eksploatacji, GAiT nie zezwalał na wjazd tych pojazdów na trasach na Chełm oraz Morenę, właśnie ze względów bezpieczeństwa.

- Linie na górnym tarasie obsługiwane są przez lepiej do tego dostosowane pozostałe tramwaje z floty GAiT. Skład trzywagonowy zasilany z dwóch pantografów ma słabsze właściwości trakcyjne, nie wpływa to jednak na poziom bezpieczeństwa. Niemniej motorniczy za postępowanie niezgodne z przyjętymi zasadami poniesie konsekwencje – zapewnia Dobrowolska.

Winnym motorniczy

Zarówno Gdańskie Autobusy i Tramwaje, jak i Pomorskie Stowarzyszenie Sympatyków Transportu Miejskiego jako winnego wjazdu tramwaju wskazują właśnie motorniczego.

Jak podkreśla rzecznik tramwajowej spółki, to właśnie prowadzący pojazd był jedyną osobą, która miała prawo podejmować decyzję o trasie przejazdu. Zgodnie z przepisami, motorniczy jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pasażerów.

- Jedyną osobą wyznaczoną przez spółkę wykonującą obowiązki służbowe podczas przejazdu był motorniczy. Nie miały dotąd miejsca żadne nieprawidłowości podczas przejazdów organizowanych przez PSSTM pojazdami GAiT – podkreśla Anna Dobrowolska.

Przejazd na koszt GAiT

Całodniowa impreza pożegnalna dla tramwajów Konstal 105Na została opłacona z budżetu Gdańskich Autobusów i Tramwajów. PSSTM odpowiadało jedynie za promocję wydarzenia oraz zapisy na część zamkniętą.

- Przejazdy dla mieszkańców odbywające się 6 marca w godz. 10.00-15.00 na trasie Stogi - Jelitkowo oraz przejazdy organizowane tego samego dnia przez PSSTM były przejazdami bezpłatnymi w ramach pożegnania wycofywanych z ruchu stopiątek – mówi Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.

[news:1145849]

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama