Odcinek torów w jezdni alei Hallera między przystankami Opera Bałtycka i Wyspiańskiego jest najbardziej zniszczonym na gdańskiej sieci tramwajowej. Fatalny stan torów odczuwają nawet osoby, które nie znają się na transporcie szynowym. Tramwaje poruszają się tutaj z prędkością zaledwie 10 km/h. Dla porównania średnia prędkość pieszego idącego szybkim marszem wynosi około 6 km/h. Elektryczną hulajnogą osiągniemy 20-25 km/h, a rowerem, w zależności od tempa jazdy, od kilkunastu do nawet ponad 30 km/h.
Podczas przejazdu wspomnianym odcinkiem tramwaj porusza się z minimalną prędkością, generując duży hałas, a w wagonach odczuwalne są niekomfortowe dla pasażerów drgania. Co najgorsze, bardzo niska prędkość przejazdu nie zapobiega wykolejeniom. Do ostatniego doszło we wtorek, 12 kwietnia. Popołudniem na jednym z łuków wykoleił się tramwaj linii nr 5, jadący do Nowego Portu. Utrudnienia trwały do wieczora i nie obyło się bez interwencji służb GAiT, które prowadziły prace spawalnicze.
Potrzebny gruntowny i drogi remont
Miejscy urzędnicy przyznają, że stan torów w tym miejscu jest na tyle zły, że potrzebny jest generalny remont. Stan infrastruktury pogarszał się w tym miejscu od lat, a prowizoryczne naprawy nie przyniosły poprawy, ani nie zatrzymały degradacji torów. Doszło do sytuacji, w której zakres robót do wykonania jest bardzo duży i potrzebne będą na ten cel duże środki.Dopiero w ubiegłym roku uznano remont torów w jezdni alei Hallera za inwestycję, której trzeba nadać priorytet.
- Przebudowa infrastruktury tramwajowej w alei Hallera na odcinku międzywęzłowym od alei Zwycięstwa do ulicy Klinicznej została zgłoszona do Bazy Priorytetów Inwestycyjnych w czerwcu 2021 r. – informuje w rozmowie z portalem Puls Gdańska Jędrzej Sieliwończyk z referatu prasowego UM w Gdańsku.
Wpisanie remontu do bazy priorytetów nie oznacza, że inwestycja będzie szybko zrealizowana.
- Przebudowa całego węzła wraz z fragmentem al. Hallera jest nadal planowana do realizacji wramach perspektywy 2021-2027. Zakres niezbędnej ingerencji jest na tyle duży, że wymaga podejścia inwestycyjnego i wykonania projektu technicznego, uzyskania wszelkich uzgodnień i zgód na realizację. Teren samego węzła jest bardzo mocno uzbrojony w sieci i instalacje, podobnie jak fragment ul. Hallera. Sieci zbiegają się do przejazdu pod wiaduktem kolejowym – tłumaczy Jędrzej Sieliwończyk.
Podobny termin realizacji urzędnicy przedstawiali nam już rok temu.
- Przebudowa infrastruktury tramwajowej na Węźle Opera oraz przebudowa infrastruktury tramwajowej na skrzyżowaniu ulic 3 Maja – Nowe Ogrody, zostały zaplanowane jako zadania inwestycyjne do realizacji w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej na lata 2021-2027 – informował nas w marcu 2021 roku Jędrzej Sieliwończyk.
Magistrat zapewnia, że przyczyny wtorkowego wykolejenia będą wyjaśniane. Do czasu remontu będą kontynuowane prace utrzymaniowe, aby ruch mógł się w ogóle odbywać.
- Niezależnie prowadzone są bieżące prace utrzymaniowe torowiska. Przyczyna wtorkowej awarii będzie ustalona zgodnie z obowiązującą procedurą przez użytkownika tej infrastruktury – zapewnia Jędrzej Sieliwończyk.
Według danych Urzędu Miejskiego wtorkowe wykolejenie było pierwszym w tym roku na tym odcinku. Poprzednie miało miejsce natomiast 16 stycznia 2021 roku.
[news:1297094]
Stan torów w kwietniu 2020 roku:
[yt:458sPbH31s8]
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.