Drakońska podwyżka
Już od 1 stycznia 2022 roku miałyby wejść w życie podwyżki opłat proponowane przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej. Chodzi o dwa rodzaje opłat pobierane od przewoźników lotniczych. Jedną z nich jest opłata terminalowa pobierana za obsługę samolotów podczas startu i lądowania na każdym lotnisku. Drugą jest opłata trasowa pobierana za każdy lot samoloty w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez polskie służby kontroli ruchu lotniczego. Inna stawka obowiązuje dla największego polskiego lotniska - Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W jego przypadku opłata terminalowa wzrosła o około 53%, z 343,08 zł do 524,58 zł.Dla portów regionalnych, takich jak Gdańsk, opłata terminalowa miałaby wzrosnąć od początku nowego roku z 791,12 zł za pojedynczy start lub lądowanie do 1347,76 zł. Jest to wzrost o 55,64 zł, czyli aż o 70%. Opłata trasowa miałaby wzrosnąć natomiast z 195,70 zł do 245,81 zł. Byłby to wzrost o 50,11 zł, czyli o 26%.
Wielki sprzeciw polskich lotnisk
Plan tak drastycznych podwyżek wzbudził duży opór polskich portów lotniczych. Przedstawiciele branży wystosowali specjalny list do premiera oraz ministra infrastruktury, w którym przekonują, iż podwyżka jest złym rozwiązaniem dla całej branży. Ich zdaniem przewoźnicy lotniczy przeniosą dodatkowe koszy na pasażerów, podnosząc ceny biletów. To z kolei doprowadzi do zmniejszenia zainteresowania podróżami transportem lotniczym, co byłoby bardzo bolesne dla rynku.W podobnym tonie wypowiada się prezes Portu Lotniczego Gdańsk, który wystosował również osobny list do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Odnosi się w nim do zorganizowanego na koniec sierpnia spotkania konsultacyjnego dotyczącego "Planu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020-2024”.
- Sprzeciwiam się jakiejkolwiek podwyżce opłat dla linii lotniczych (terminalowej i trasowej) zaproponowanych w tym dokumencie. Podwyżki te zostaną przeniesione na pasażerów w podwyższonej cenie biletu lotniczego, a pasażerowie są najmniej winni pandemii COVID-19 - pisze w liście Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk.
Menadżer gdańskiego lotniska stoi na stanowisku, iż przeprowadzone konsultacje były prowizoryczne i nie miały charakteru prawdziwych konsultacji.
- Odniosłem wrażenie, że decyzja o podwyżce opłat została dawno podjęta, a konsultacje są fikcją. Jak do tego dodamy dobre humory obserwowane na twarzach przedstawicieli PAŻP to, w mojej ocenie, mamy prawdziwy obraz tego procesu konsultacji, którego byliśmy świadkami - pisze prezes Kloskowski. - Niestety nam, tj. branży lotniczej, wcale nie jest dzisiaj do śmiechu. Linie lotnicze, porty lotnicze, touroperatorzy każdego dnia walczą o przetrwanie. Dane finansowe z naszych firm ma Pan Prezes w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego i widzi Pan nasze wielomilionowe straty.
Potrzebna rządowa pomoc dla PAŻP
Zdaniem przedstawiciela gdańskiego lotniska podwyżki są katastrofalnym pomysłem i mogą skutkować osłabieniem polskiego rynku lotniczego na rzecz państw ościennych. W wyniku drastycznych podwyżek przewoźnicy mogą wycofać się z części polskich lotnisk lub ograniczyć istniejącą siatkę połączeń. Planowanie kilkudziesięcioprocentowych podwyżek określa jako "niszczenie polskiego rynku lotniczego".- Pan Minister Marcin Horała wielokrotnie mówił, że firmom dotkniętym pandemią COVID-19 powinni pomagać ich właściciele. Zgadzam się z Panem Ministrem w 100%. Dlatego też PAŻP powinna dostać pomoc od swojego właściciela tj. rządu polskiego. Porty lotnicze, linie lotnicze, touroperatorzy i pasażerowie nie są właścicielami PAŻP. Apeluję do Pana Prezesa by podejmując niniejszą decyzję uwzględnił Pan także głos Pana Ministra Marcina Horały odpowiedzialnego za transport lotniczy w Polsce - pisze Tomasz Kloskowski.
W swoim liście prezes Kloskowski wnosi do Prezesa Urzędu Lotnictwa cywilnego m.in. o nieudzielenie zgody na planowane przez PAŻP podwyżki oraz o poparcie starań PAŻP o uzyskanie bezpośredniej pomocy finansowej od polskiego rządu.
Ostateczne stanowisko w sprawie przyjęcia planowanych podwyżek opłat pozostaje na razie nieznane.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.