- Droga rowerowa, na którą czekały tysiące mieszkańców
- Aleksandra Dulkiewicz: „Ważny dzień dla Chełmu i Śródmieścia”
- Piotr Borawski: „Obawy kierowców się nie potwierdziły”
- Kamila Błaszczyk: „To rewolucja rowerowa dla Chełmu”
- Maksymilian Kieturakis: „Zyskuje całe Śródmieście”
- Opinie mieszkańców: komfort i bezpieczeństwo
Droga rowerowa, na którą czekały tysiące mieszkańców
Ekostrada biegnąca wzdłuż al. Armii Krajowej to projekt wyczekiwany przez mieszkańców od wielu lat. Teraz pokonanie odcinka z Chełmu do centrum zajmuje zaledwie kilka minut. Podczas otwarcia podkreślano, że to nie tylko wygodne rozwiązanie dla rowerzystów, ale także realna alternatywa dla samochodu, która pozwoli odciążyć gdańskie ulice.
Aleksandra Dulkiewicz: „Ważny dzień dla Chełmu i Śródmieścia”
Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz w swoim przemówieniu zaznaczyła, że ekostrada to długo wyczekiwany projekt i symbol zmian, jakie zachodzą w miejskiej mobilności:
„Szanowni Państwo, ważny dzień nie tylko dla mieszkańców Chełma, ale także innych południowych dzielnic naszego miasta, ale także mieszkańców Śródmieścia. Dzisiaj, myślę, że powinniśmy cieszyć się z tego, że długo wyczekiwany projekt, jakim jest ekostrada, łącząca dzielnicę Chełm ze Śródmieściem i innymi trasami wyjazdowymi, za chwilę zostanie wraz z mieszkańcami i rowerzystami otwarty”.
Prezydent przypomniała, że Gdańsk konsekwentnie zachęca do korzystania z alternatywnych środków transportu i rozwija infrastrukturę rowerową. Wspomniała też o drugiej części projektu:
„Nie zasypiamy gruszek w popiele, bo potrzebujemy także kolejnego, drugiego etapu ekostrady, właśnie łączącego dzielnicę Chełm Sienkowskiego ze skrzyżowaniem z ulicą Łostowicką. Nad tym już pracujemy, przygotowujemy projekt i chcę uspokoić także mieszkańców dzielnicy Zgórza Mickiewicza, że podjęliśmy decyzję, że ta droga Ekostrada 2 przebiegała w pasie zieleni rozdzielającym jezdnię Armii Krajowej”.
Dulkiewicz zaznaczyła również, że bezpieczeństwo na drogach zależy od wzajemnego szacunku wszystkich uczestników ruchu.
„Żebyśmy wszyscy uczestnicy ruchu, piesi, rowerzyści, jeżdżący hulajnogami, ale także kierowcy mieli wzajemnie siebie szanować i troszczyli się o swoje wzajemne bezpieczeństwo, bo to jest coś bardzo, bardzo ważnego”.
Prezydent podziękowała inicjatorom projektu i mieszkańcom, którzy zagłosowali na niego w Budżecie Obywatelskim, przypominając, że właśnie trwa kolejna edycja głosowania na projekty obywatelskie.
Piotr Borawski: „Obawy kierowców się nie potwierdziły”
Zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa Piotr Borawski mówił o kosztach całej inwestycji oraz o obawach, które towarzyszyły budowie:
„18 milionów rzeczywiście kosztował cały remont Armii Krajowej od węzła Grodecka tutaj do Sikorskiego. Oczywiście samo wytyczenie ekostrady było znacznie tańsze, ale cieszę się, że przy tej okazji tego projektu z budżetu obywatelskiego, tego projektu szybkiej drogi łączącej Śródmieście z Chełmem mogliśmy poprawić także zarówno nawierzchnię, jak i sam wizerunek tego miejsca. I myślę, że nie tylko rowerzyści, ale też kierowcy jeżdżący każdego dnia tą trasą też doceniają to, że została ona wyremontowana”.
Borawski zwrócił uwagę, że obawy dotyczące korków nie znalazły potwierdzenia w rzeczywistości:
„To, że zawężenie tej drogi z trzech pasów spowoduje bardzo duże korki… Jak pewnie państwo sami widzicie, zwłaszcza po okresie wakacyjnym, właściwie codziennie monitorujemy tę sytuację. Ani razu nie zdarzyła się taka sytuacja, że ten zator wystąpił na tym odcinku wyremontowanym. Oczywiście istnieje korek w pobliżu skrzyżowania Łostowickiej i Kabla, natomiast występował on także wcześniej. Także ta obawa, że zawężenie drogi spowoduje większe zatory, zupełnie się nie potwierdziła”.
Wiceprezydent dodał również, że ekostrada pełni ważną funkcję dla służb ratunkowych:
„Tak zostały przepusty w trakcie tej drogi zrobione, że istnieje kilka miejsc, oczywiście znanych wszystkim służbom, gdzie można wjechać właśnie na ekostradę, przejechać nią i w razie wypadku służby będą miały jeszcze szybszy dojazd. Także o to też pomyśleliśmy, o to zadbaliśmy”.
Borawski zapowiedział też kolejne etapy budowy oraz rozwój roweru miejskiego Mevo:
„Projektujemy już kolejny odcinek ekostrady. Jeżeli uda się z projektem w przyszłym roku, to jestem przekonany, że w 2023 roku za środki europejskie sprowadzimy kolejny odcinek i w 2024 roku nim pojedziemy. A już od poniedziałku 22 września do 5 października zapraszamy mieszkańców do wyboru lokalizacji nowych stacji Mevo. Spośród 50 propozycji wybierzemy 25, które powstaną wiosną przyszłego roku”.
Kamila Błaszczyk: „To rewolucja rowerowa dla Chełmu”
Wiceprzewodnicząca Klubu Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta Gdańska, Kamila Błaszczyk, nie miała wątpliwości, że to inwestycja przełomowa:
„Szanowni Państwo, oddawana dzisiaj nowa ekostrada, właściwie jej pierwszy etap, to na pewno rewolucja rowerowa dla mieszkańców Chełmu. Do tej pory, jeżeli chcieliśmy dojechać rowerem w sposób w miarę komfortowy do Śródmieścia, musieliśmy nadkładać trasę albo przez ulicę Łostowicką, albo korzystać z ruchliwych ulic. Teraz, dzięki tej inwestycji, w ciągu paru minut będziemy mogli znaleźć się w centrum i dotrzeć do swojego miejsca pracy, do szkoły czy na uczelnię. To jest coś, o czym marzyli rowerzyści, ale też mieszkańcy Chełmu”.
Radna podkreśliła także, że inwestycja wpisuje się w przyjętą politykę rowerową miasta, która zakłada rozwój kolejnych tras do 2028 roku.
Maksymilian Kieturakis: „Zyskuje całe Śródmieście”
Radny Maksymilian Kieturakis zaznaczył, że korzyści z budowy ekostrady odczuje nie tylko Chełm, ale i centrum miasta:
„Śródmieście, które, jak często bywa, korzysta z infrastruktury centralnej, dzięki tej trasie rowerowej zyska odciążenie. Mniej spalin, mniej korków, faktycznie rozluźniamy bardzo krytyczną infrastrukturę. Ale oprócz tego stawiamy na zdrowy tryb życia. Rowery to forma transportu, do której zachęcamy w Gdańsku, a trasy rozwijają się dynamicznie. Już wiemy, że przed uroczystym otwarciem z tej trasy korzystało 300 osób dziennie. Tych użytkowników będzie tylko więcej, co pokazuje, jak potrzebna była ta inwestycja”.
Opinie mieszkańców: komfort i bezpieczeństwo
Po zakończeniu przejazdu głos zabrali także rowerzyści, którzy już zdążyli przetestować nową trasę.
Pan Marek, mieszkaniec Chełmu, stwierdził:
"Jestem bardzo zadowolony, wreszcie mamy wygodne i szybkie połączenie ze Śródmieściem. Na pewno będę codziennie dojeżdżał tędy do pracy".
Pani Anna, studentka z Wrzeszcza, dodała:
"Nawierzchnia jest świetna, jedzie się bardzo płynnie i bezpiecznie. To najlepsza trasa rowerowa w Gdańsku i cieszę się, że powstała".
Komentarze (0)