reklama

Rowerowej rewolucji w Gdańsku nie będzie. Tak spadamy na dno

Opublikowano:
Autor:

Rowerowej rewolucji w Gdańsku nie będzie. Tak spadamy na dno - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

RoweryJuż kolejny rok z rzędu przygotowaliśmy zestawienie rowerowych planów Gdańska na rozpoczęty niedawno 2024 rok. Niestety rowerzyści nie będą zbyt zadowoleni, bo kluczowe trasy nadal leżą w urzędniczej zamrażarce, a budowane będą jedynie krótkie fragmenty, również zapowiadane od lat.
reklama

Rowerowa stolica Polski? Z pewnością nie Gdańsk

Od dłuższego czasu, szczególnie w środowiskach rowerowych panuje przeświadczenie, że nasze miasto to "rowerowa stolica Polski". To za sprawą między innymi ekspresowego rozwoju infrastruktury dla jednośladów, przy dużym współudziale społeczników. Niestety, ale kilka ostatnich lat pokazało nam, że Gdańsk spoczął na laurach. Rowerzyści cierpliwie czekają na realizację kluczowych tras, jednak nie ukrywają, że ta cierpliwość zaczyna się kończyć. Obiecano im między innymi:

  • trasę wzdłuż Armii Krajowej na Chełm (termin realizacji - prawdopodobnie 2025 r.)
  • rowerowe połączenie Oliwy z Osową (termin realizacji - nieznany, być może podczas przebudowy Spacerowej)
  • trasy rowerowe wzdłuż Kołobrzeskiej (termin realizacji - nieznany)
  • trasę poprowadzoną w śladzie rezerwy pod Drogę Czerwoną (termin realizacji - nieznany)
Propozycji i zapowiedzi było jeszcze więcej. Dwa lata temu władze Gdańska szumnie ogłaszały aktualizację strategicznego dokumentu STeR (System Tras Rowerowych dla Gdańska), z którego usunięto priorytet w realizacji poszczególnych inwestycji. Dlaczego? Oficjalnie z uwagi na możliwość pewnych utrudnień (pierwszy STeR zapowiadał jako pierwszą budowę trasy rowerowej wzdłuż Kołobrzeskiej, której nadal nie ma). Nieoficjalnie mówi się jednak, że jest to podkładka i pretekst do niewywiązywania się z obietnic. 

reklama

Kluczowe trasy w szufladzie

Zapaleni rowerzyści, czy osoby chcące zmienić swoje nawyki transportowe i przesiąść się na dwa kółka, nadal będą zawiedzione. Obecnie realizowane inwestycje są tak naprawdę dodatkiem do projektów usprawniających przede wszystkim ruch samochodowy. Dobrym przykładem może być ulica Budowlanych, na której rowerzyści będą korzystali z asfaltowego chodnika, czy budowane rondo na skrzyżowaniu ulicy Staogardzkiej, Czerskiej i Niepołomickiej. Gdańsk zafundował cyklistom kolejny chodnik rowerowy (300 metrów) wykonany z... płytek betonowych. 

Przebudowana ulica Budowlanych, fot. DRMG

reklama

W tym do użytku zostaną oddane następujące inwestycje:

  • trasa wzdłuż ulicy Kielnieńskiej (1.9 km)
  • trasa wzdłuż ulicy Gdańskiej (częściowo chodnik, częściowo droga rowerowa, 0.6 km)
  • trasa wzdłuż ulic Małomiejskiej i Podmiejskiej (częściowo chodnik, częściowo droga rowerowa, 1.5 km) 
Wyremontowana ma zostać droga rowerowa w Pasie Nadmorskim oraz wzdłuż ulicy Słowackiego od skrzyżowania z Budowlanych do Radarowej. W przygotowaniu są również poniższe przejścia dla pieszych wraz z przejazdami rowerowymi:

  • przebudowa przejazdu i przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu ulic Narwickiej i Marynarki Polskiej
  • przebudowa przejazdu i przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu ulic Żaglowej i Marynarki Polskiej
  • budowa przejazdu rowerowego i przebudowa przejścia dla pieszych przez ul. Żaglową przy budynku Amber Expo
Obiecująca zapowiedź dotyczy likwidacji dużych barier architektonicznych, ponieważ jest duża szansa, że w tym roku powstaną naziemne przejścia na skrzyżowaniu Rzeczypospolitej z Hynka oraz przy dworcu Gdańsk Główny.

reklama

- Według planów obie inwestycje mają w całości zostać zrealizowane w 2024 r. DRMG przygotowuje się do ogłoszenia przetargów na wybór wykonawcy robót budowlano – montażowych - mówi nam Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego.

Gdańsk nie planuje wyznaczania w tym roku nowych kontraruchów ani kontrapasów rowerowych. 

Piętrowy parking rowerowy z poślizgiem

Wybudowany pierwszy w Gdańsku kubaturowy parking rowerowy przy dworcu Gdańsk Wrzeszcz nadal pozostaje niedostępny. Mimo że według planów miał zostać otwarty w IV kwartale zeszłego roku, to termin jego uruchomienia pozostaje nieznany. Wiemy, że będzie posiadał 500 miejsc parkingowych dla jednośladów, w tym z ładowarkami do pojazdów elektrycznych. Korzystanie z obiektu będzie bezpłatne, a nad jego bezpieczeństwem będzie czuwać kilkanaście kamer monitoringu. Inwestycja jest jednak ostro krytykowana przez środowiska rowerowe.

reklama

Choć parking rowerowy jest gotowy, to nadal nie wiadomo, kiedy nastąpi jego otwarcie

Urzędnicy zakładają, że na ulicach Gdańska pojawi się w tym roku około 200 nowych miejsc parkingowych dla rowerów. 

- 70 szt. jako nagrody za wyniki dzielnic w kampanii Rowerem do pracy i szkoły - Kręć kilometry dla Gdańska: 10 szt. w dzielnicy Młyniska (edycja 2022 kampanii), 10 szt. w dzielnicy Olszynka, 20 szt. w dzielnicy Zaspa Rozstaje i 30 szt. w dzielnicy Orunia Górna - Gdańsk Południe. Pozostałe stojaki staną w lokalizacjach wnioskowanych przez mieszkańców - informuje Jędrzej Sieliwończyk.

[news:1507706]

Co dalej z odśnieżaniem?

W tym roku zgodnie z podpisaną umową, zakończy się zimowe utrzymanie tras rowerowych przez zewnętrzną firmę. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zawarł ją na początku 2021 roku, po kilku nieudanych próbach. Dowiedzieliśmy się, że prawem opcji, umowa została przedłużona do końca czerwca tego roku.

- GZDiZ będzie ogłaszać kolejny przetarg na „Oczyszczanie i utrzymanie zimowe dróg oraz śluz rowerowych na terenie Miasta Gdańska” – twa analiza, jakie warunki i jaki zakres będzie obejmować nowa umowa - nadmienia Sieliwończyk.

Istnieje więc możliwość, że długość odśnieżanych tras i standard usługi ulegną zmianie.

[news:1503093]

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama