Gdańsk miastem najlepszym dla kierowców
Jeszcze w pierwszym tygodniu lipca Yanosik wraz z Oponeo opublikowali ranking miast przyjaznym kierowcom za 2021 rok. Pierwsze miejsce w zestawieniu piastuje Gdańsk. Specjaliści w ocenie brali pod uwagę m.in. prędkość jazdy, dostępność miejsc parkingowych, czy ceny paliw obowiązujące w danych miastach.
- W podsumowaniu z 2020 roku najlepiej jeździło się Wam w centrum Warszawy, Gdańska, Lublina, Katowic i Torunia – mogliście w nich jechać ze średnią prędkością 34 km/h (dane z 2021 pozostają takie same - dop. red.)- mówi fragment opracowania rankingu miast przyjaznych kierowcom 2021.
Gdańsk w najnowszym rankingu jest również miastem, w którym zgłasza się najmniej kolizji. Łączna liczba zdarzeń w 2021 roku wyniosła 4121, co w przeliczeniu na 1000 mieszkańców daje 6.7. W naszym mieście funkcjonują również ulgi i abonamenty ogólnodostępne, dla mieszkańców oraz przedsiębiorców, które stawiają nas wysoko w tej kategorii.
Gdańsk nadal "Rowerową Stolicą Polski"?
Od wielu lat aktywiści i podróżnicy nazywają Gdańsk Rowerową Stolicą Polski, jednak czy tak jest naprawdę? Czy inne miasta nas nie wyprzedziły? Sprawdzamy co na to Raport: Miasta dla rowerzystów 2022 autorstwa Centrum Rowerowego i Oponeo.[news:1263203]
[news1255543]
Pierwsze zestawienie polskich miast ukazuje długości dróg rowerowych. W Gdańsku długość dróg rowerowych wynosi 234,3 km, co w przeliczeniu daje 0,9 km dróg rowerowych na 1km2 miasta. Te same wskaźniki dla Warszawy wskazują odpowiednio 708,8 km oraz 1,4km. W zestawieniu wyprzedza nas również Wrocław, czy Poznań.
Karta podsumowująca dane nt. długości dróg rowerowych w poszczególnych polskich miastach
Warto dodać, że nasze miasto wypada bardzo wysoko w podsumowaniu wydatków na infrastrukturę rowerową. Na drogi rowerowe w 2021 r. wydaliśmy ponad 15 mln zł, gdzie Warszawa przeznaczyła ponad 10 mln zł. Co ciekawe w Gdańsku procentowo z budżetu miasta wydajemy więcej na trasy rowerowe od stolicy. Wskaźnik w grodzie Neptuna wynosi 0,37%, a w Warszawie zaledwie 0,05%.
Drogi rowerowe - przybywają, czy nie?
Autorzy raportu pod uwagę wzięli również przyrost kilometrów dróg rowerowych w ostatnich latach. Na przestrzeni czterech ostatnich lat w Gdańsku przybyło ok 50 km dróg rowerowych. We Wrocławiu przybyło ich ponad 100km, a w Poznaniu ponad 90km. Inwestycje w drogi rowerowe pozwalają na spadek wypadków z udziałem rowerzystów. Od 2018 r. odsetek wypadków na 1000 mieszkańców spadł w Gdańsku o prawie 6%.[news:1332625]
Graficzne podsumowanie Gdańska w raporcie
Wytyczne na przyszłość? Rower miejski
Mieszkańcy Gdańska i całej metropolii w większości od poszewki znają temat roweru metropolitalnego Mevo, który wraca jak bumerang. Niestety, ale nieprzerwanie od jesieni 2019 r. nie możemy korzystać z systemu rowerów miejskich. Sytuacja ma się zmienić jednak wiosną przyszłego roku, za sprawą uruchomienia Mevo 2.0.[news:1280568]
[news:1273118]
Miejska strategia Gdańsk 2030 Plus zakłada rozwój miasta z naciskiem na rozwój m.in. infrastruktury rowerowej. Magistrat będzie stawiał na uspokojenie ruchu w mieście, zmiany struktur drogowych, czy edukacje poprzez akcje i kampanie. Urzędnicy chcą zmniejszyć udział ruchu samochodowego w mieście oraz spopularyzować ruch pieszy i rowerowy.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.