reklama

Gdańsk przyjazny kierowcom, a co z rowerzystami?

Opublikowano:
Autor:

Gdańsk przyjazny kierowcom, a co z rowerzystami? - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Rowery Na początku lipca Yanosik i Oponeo przedstawili ranking miast najbardziej przyjaznych dla kierowców. Gdańsk drugi raz z rzędu zajął w nim pierwsze miejsce. Jednak czy nasze miasto jest również przyjazne rowerzystom? Sprawdzimy to na podstawie Raportu: Miasta dla rowerzystów 2022.
reklama

Gdańsk miastem najlepszym dla kierowców

Jeszcze w pierwszym tygodniu lipca Yanosik wraz z Oponeo opublikowali ranking miast przyjaznym kierowcom za 2021 rok. Pierwsze miejsce w zestawieniu piastuje Gdańsk. Specjaliści w ocenie brali pod uwagę m.in. prędkość jazdy, dostępność miejsc parkingowych, czy ceny paliw obowiązujące w danych miastach.  

-  W podsumowaniu z 2020 roku najlepiej jeździło się Wam w centrum Warszawy, Gdańska, Lublina, Katowic i Torunia – mogliście w nich jechać ze średnią prędkością 34 km/h (dane z 2021 pozostają takie same - dop. red.)- mówi fragment opracowania rankingu miast przyjaznych kierowcom 2021.

Gdańsk w najnowszym rankingu jest również miastem, w którym zgłasza się najmniej kolizji. Łączna liczba zdarzeń w 2021 roku wyniosła 4121, co w przeliczeniu na 1000 mieszkańców daje 6.7. W naszym mieście funkcjonują również ulgi i abonamenty ogólnodostępne, dla mieszkańców oraz przedsiębiorców, które stawiają nas wysoko w tej kategorii. 

Gdańsk nadal "Rowerową Stolicą Polski"?

Od wielu lat aktywiści i podróżnicy nazywają Gdańsk Rowerową Stolicą Polski, jednak czy tak jest naprawdę? Czy inne miasta nas nie wyprzedziły? Sprawdzamy co na to Raport: Miasta dla rowerzystów 2022 autorstwa Centrum Rowerowego i Oponeo.

[news:1263203]

[news1255543]

Pierwsze zestawienie polskich miast ukazuje długości dróg rowerowych. W Gdańsku długość dróg rowerowych wynosi 234,3 km, co w przeliczeniu daje 0,9 km dróg rowerowych na 1km2 miasta. Te same wskaźniki dla Warszawy wskazują odpowiednio 708,8 km oraz 1,4km. W zestawieniu wyprzedza nas również Wrocław, czy Poznań.

Karta podsumowująca dane nt. długości dróg rowerowych w poszczególnych polskich miastach

Warto dodać, że nasze miasto wypada bardzo wysoko w podsumowaniu wydatków na infrastrukturę rowerową. Na drogi rowerowe w 2021 r. wydaliśmy ponad 15 mln zł, gdzie Warszawa przeznaczyła ponad 10 mln zł. Co ciekawe w Gdańsku procentowo z budżetu miasta wydajemy więcej na trasy rowerowe od stolicy. Wskaźnik w grodzie Neptuna wynosi 0,37%, a w Warszawie zaledwie 0,05%.

Drogi rowerowe - przybywają, czy nie?

Autorzy raportu pod uwagę wzięli również przyrost kilometrów dróg rowerowych w ostatnich latach. Na przestrzeni czterech ostatnich lat w Gdańsku przybyło ok 50 km dróg rowerowych. We Wrocławiu przybyło ich ponad 100km, a w Poznaniu ponad 90km. Inwestycje w drogi rowerowe pozwalają na spadek wypadków z udziałem rowerzystów. Od 2018 r. odsetek wypadków na 1000 mieszkańców spadł w Gdańsku o prawie 6%.

[news:1332625]

Graficzne podsumowanie Gdańska w raporcie

Wytyczne na przyszłość? Rower miejski

Mieszkańcy Gdańska i całej metropolii w większości od poszewki znają temat roweru metropolitalnego Mevo, który wraca jak bumerang. Niestety, ale nieprzerwanie od jesieni 2019 r. nie możemy korzystać z systemu rowerów miejskich. Sytuacja ma się zmienić jednak wiosną przyszłego roku, za sprawą uruchomienia Mevo 2.0.

[news:1280568]

[news:1273118]

Miejska strategia Gdańsk 2030 Plus zakłada rozwój miasta z naciskiem na rozwój m.in. infrastruktury rowerowej. Magistrat będzie stawiał na uspokojenie ruchu w mieście, zmiany struktur drogowych, czy edukacje poprzez akcje i kampanie. Urzędnicy chcą zmniejszyć udział ruchu samochodowego w mieście oraz spopularyzować ruch pieszy i rowerowy. 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama