Czym jest STeR?
STeR, czyli System Tras Rowerowych to dokument uchwalony 10 lat temu przez Radę Miasta Gdańska. Mówiąc najprościej, jest to polityka rowerowa miasta ujęta w jednym miejscu. W STeRze przeczytamy o celach Gdańska jako miasta przyjaznego rowerzystom, priorytetowym inwestycjom do realizacji, czy wytycznym do projektowania infrastruktury rowerowej. Przez dekadę zrealizowano część z założeń początkowych, o czym świadczy wynik Gdańska w audycie BYPAD, czyli specjalnej ocenie pod względem opracowania, wdrażania i monitorowania polityki rowerowej.Gdański wynik w 2010 roku (1,28/4 pkt.) wskazywał na brak spójnego i szerokiego spojrzenia na planowanie sieci rowerowej miasta. Po siedmiu latach, w tym samym audycie otrzymaliśmy notę znacznie wyższą, bo 2,50 na 4 punkty. W praktyce oznacza to, że w naszym mieście istnieje polityka rowerowa, jest umiarkowanie realizowana, jednak niedostatecznie zintegrowana z innymi miejskimi strategiami.
[news:1255543]
Polityka wymagała aktualizacji, którą wymusiły uwarunkowania społeczne, techniczne, czy przestrzenne za sprawą np. ogromnego rozwoju południowych dzielnic Gdańska. Sami mieszkańcy znacznie chętniej korzystają z jednośladów, więc ich świadomość dotycząca tego środka transportu zmienia się z roku na rok. Zdziwienia nie budzą więc już chociażby rowerzyści jeżdzący cały rok, w każdych warunkach pogodowych. Do tego na ulicach i trasach rowerowych pojawiły się również hulajnogi elektryczne, czy inne urządzenia transportu osobistego, co trzeba wziąć pod uwagę przy tworzeniu polityki rowerowej. Wobec tego, Biuro Rozwoju Gdańska przygotowało zaktualizowany, dostosowany do dzisiejszych potrzeb dokument - System Tras Rowerowych dla Gdańska 2.0. Jakie są jego założenia i czy w ogóle będą realne do spełnienia?
65 kilometrów rowerostrad
Po ubiegłorocznych konsultacjach społecznych nad STeR 2.0 uzgodniono klasy i hierarchizację głównych tras rowerowych do realizacji. "Ekostrady" to gdański odpowniednik rowerostrad, czy velostrad, czyli dróg rowerowych najbardziej możliwie bezkolizyjnych, dostosowanych do rozwijania wysokich prędkości podróży. Zaktualizowany STeR przewiduje budowę 8 ekostrad, które w zasadzie przecinają całe miasto, łącząc odległe dzielnice. Ich listę prezentujemy poniżej:
- Ekostrada Sopot-Święty Wojciech, długości ok 14,3 km, biegnąca od kładki rowerowej nad Drogą Zieloną, w rezerwie Drogi Czerwonej przez Żabiankę, Przymorze Małe, Zaspę-Młyniec i Dolny Wrzeszcz (w rejonie Białej prawdopodobnie nie możliwe będzie dotrzymanie standardu ekostrady, stąd trasa główna) do Węzła Kliniczna. Następnie obrzeżem parku im. Steffensów do Węzła Błędnik, ul. 3 Maja, przez węzeł Groddecka, wałem Kanału Raduni po jej wschodniej stronie, a następnie wzdłuż ulic: Brzegi, Raduńska i Nowiny do ul. Starogardzkiej,
- Ekostrada Osowa – Oliwa wzdłuż ul. Spacerowej. Zachodni odcinek zaproponowano w dwóch wariantach: w ciągu ul. Spacerowej, z obiektem nad Al. Kazimierza Jagiellończyka na przedłużeniu ul. Kielnieńskiej oraz przez teren TPK, z obiektem nad Al. Kazimierza Jagiellończyka na przedłużeniu ul. Jednorożca. W zależności od wariantu długość trasy wynosi 5,4 km (zachodnia część wzdłuż Spacerowej) lub 5,2 km (zachodnia część przez TPK),
- Ekostrada Barniewice – Brzeźno, długości 13,9 km. Trasa biegnie wzdłuż ul. Słowackiego: obok Gdańskiego Portu Lotniczego, przez Matarnię, TPK oraz Brętowo, następnie wzdłuż planowanej ul. tzw. Nowej Abrahama przez Strzyżę, wzdłuż ul. Hynka - zachodnim skrajem Zaspy-Młyniec, przekracza Al. Rzeczypospolitej i dalej przez północno-zachodnie obrzeża Parku im. Jana Pawła II, ul. Olsztyńską, obrzeżem osiedla Zaspa-Rozstaje w kierunku ul. Czarny Dwór,
- Ekostrada Owczarnia – Matarnia, długości 3,9 km, biegnąca w śladzie nieczynnej linii kolejowej 235 w Klukowie,
- Ekostrada Kokoszki – Brętowo, biegnąca wzdłuż trasy kolejowej Bajpasu Kartuskiego oraz linii PKM – długości 7,3 km,
- Ekostrada Migowo – Wrzeszcz, biegnąca w dolinie Potoku Królewskiego, w ciągu ulicy tzw. Nowej Politechnicznej pomiędzy Pieckami-Migowem, a Suchaninem. Długość trasy to 3,5 km,
- Ekostrada Jasień – Śródmieście, długości 5,7 km, biegnąca wzdłuż Al. Armii Krajowej,
- Ekostrada Jasień – Orunia, biegnąca wzdłuż planowanej linii PKM Południe – długości 10,7 km.
Kokoszki, zmodernizowana ul. Kartuska i nowa droga rowerowa - szeroka, ciągła, bez uskoków. Pozwala na komfortową jazdę i rozwijanie wysokich prędkości
Poza ekostradami zaplanowano wytyczenie tras głównych, zbiorczych oraz lokalnych. Te pierwsze to podstawowe połączenia, szczególnie w obrębie dolnego tarasu Gdańska, ale i również alternatywy i uzupełnienie tras najwyższej klasy. 140 kilometrów tras głównych będzie składać się z:
- 68 km dróg rowerowych jednostronnych w pasie jezdni lub poza nim,
- 51 km dróg rowerowych po obu stronach jezdni,
- 11 km pasów rowerowych w jezdni,
- 9 km ciągów pieszo-rowerowych oraz jezdni, gdzie ruch rowerowy odbywa się na zasadach ogólnych.
Skrzyżowanie al. Rzeczypospolitej z ul. Jana Pawła II na Zaspie. W tym miejscu rowerzyści trzypoziomowe skrzyżowanie muszą objeżdżać. Zgodnie ze STeRem, powstaną tu kładki pieszo-rowerowe na poziomie obecnej trasy, które pozwolą uniknąć objazdu.
Rolą tras zbiorczych jest przede wszystkim kanalizowanie ruchu rowerowego w obrębie dzielnic. Dodatkowo uzupełniają one połączenia między ekostradami, a trasami głównymi. Zbiorcze drogi powstaną w następującym wymiarze:
- 143 km dróg rowerowych w pasie drogowym lub poza nim,
- 98 km ciągów pieszo-jezdnych i jezdni,
- 47 km pasów rowerowych w jezdni,
- 37 km ciągów pieszo-rowerowych.
Czy teoria rozminie się z praktyką?
W ostatnim podpunkcie dokumentu STeR 2.0 możemy przeczytać, że priorytetem do realizacji będą trasy w kategorii ekostrad. Niemniej jednak uzyskanie docelowej formy może potrwać nawet od kilku do kilkunastu lat z uwagi na chociażby etapowanie danej inwestycji.[news:1395560]
Zabieganą od lat przez mieszkańców Gdańska jest trasa rowerowa wzdłuż Armii Krajowej. W pierwszym etapie powinna ona pozwolić na szybki i komfortowy, poprzez najmniejsze nachylenie dojazd na Chełm. Po wielokrotnych naciskach wywieranych przez m.in. stowarzyszenie Rowerowa Metropolia udało się dopuścić do głosowania w Budżecie Obywatelskim projekt I etapu tej trasy. Mimo wygranej, urzędnicy zmienili formę pierwotnie zgłoszoną przez aktywistów. Ze strony Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska pojawiły się też zapowiedzi, że trasa na Chełm zostanie wybudowana do końca 2023 roku. Na to się jednak nie zapowiada, bo konkretów brak - nie ma nawet przetargu na projekt wspomnianej trasy.
Śródmieście, al. Armii Krajowej. Wybudowany fragment drogi rowerowej, który ma stanowić początek przyszłej ekostrady
Motorem napędowym do budowy nowej infrastruktury rowerowej z pewnością będzie zbliżająca się światowa konferencja rowerowa Velo City, która w 2025 roku odbędzie się właśnie w Gdańsku. Mapa odświeżonego Systemu Tras Rowerowych dla Gdańska dostępna jest poniżej. Fizycznie można ją zobaczyć w Biurze Rozwoju Gdańska do 23 czerwca tego roku.
[news:1243557]
[news:1404871]
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.