Super szybka kolej w Polsce – co to oznacza dla Trójmiasta?
PKP Intercity zapowiada historyczny moment, który przeniesie spółkę w kolejną erę. Jak zapowiadają przedstawiciele przewoźnika, już w najbliższych latach zakupione zostanie pierwszych 46 super szybkich pociągów, mogących rozpędzić się z pasażerami do ponad 300 km/h.Tym samym Polska dołączy do grona państw, gdzie na co dzień kursuje super szybka kolej. Dzięki wprowadzeniu nowego taboru podróż między największymi miastami znacząco się zmniejszy. Nie oznacza to jednak, że skorzystają tylko najwięksi. PKP zapowiada także prace mające przyśpieszyć pociągi między mniejszymi miejscowościami, tak by mogły one rozpędzić się do co najmniej 200 km/h.
W tej chwili to postępowanie jest w przygotowaniu. To jest 26 szybkich elektrycznych zespołów trakcyjnych i 20 w opcji, czyli planujemy zakupić łącznie 46 pojazdów - wyliczał cytowany przez “Raport Warszawski” podczas styczniowej Komisji Infrastruktury Adam Wawrzyniak, członek zarządu PKP Intercity.
Gdzie pojadą nowe pociągi?
Pierwsze pociągi kupione w związku z tym projektem będą kursować przede wszystkim na trasach Kolei Dużych Prędkości. Oznacza to, że za sprawą szlaku E 65 będą one docierać także z Warszawy do Trójmiasta. Ze względu na ograniczenia infrastruktury nie będą tam jednak rozwijać pełnej prędkości.Prawdziwy przełom na polskiej kolei nastąpi jednak tuż po zakończeniu budowy linii Centralnego "igrek", który jest planowany na 2035 rok. Pociągi będą mogły osiągać tam wspomniane 320 km/h, a trasa połączy Warszawę i Centralny Port Komunikacyjny z Łodzią, Poznaniem czy Wrocławiem, skracając podróż między miastami odpowiednio do mniej niż dwóch godzin. Co jednak z mieszkańcami Trójmiasta?
Jak podkreślają twórcy projektu super szybkiej kolei, kolejnym krokiem tej rewolucji ma być stworzenie nowej trasy łączącej Warszawę Centralną m.in. z Płocka, Włocławka, Torunia, Grudziądza czy właśnie Trójmiasta. Pociągi na tej trasie zwiększyłyby swoją prędkość z obecnych 200 km/h do 320 km/h, skracając czas podróży z Gdańska do stolicy do półtorej godziny. Teraz zajmuje to około 2 godzin i 40 minut.
Piętrowe pociągi – zmiana, którą zobaczymy już niedługo
Równie ważnym elementem zmian zapowiedzianych przez PKP Intercity jest wprowadzenie na popularnych trasach piętrowych wagonów. W najbliższym czasie spółka planuje bowiem zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, z możliwością dokupienia kolejnych 30.Zobaczyć mają je m.in. podróżujący z Warszawy do Gdańska, jednak wiele wskazuje na to, że mogą one zasilić także trasy z Poznania i Wrocławia do stolicy Trójmiasta. Nowe zespoły trakcyjne mają pomieścić ponad 500 pasażerów i podobnie jak do tej pory oferować podział na pierwszą i drugą klasę.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.