reklama

Starsze SKM-ki do naprawy. Co z nowymi pociągami?

Opublikowano:
Autor:

Starsze SKM-ki do naprawy. Co z nowymi pociągami? - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Kolej Zmodernizowane kilka lat temu pociągi SKM wkrótce przejdą obowiązkową, cykliczną naprawę. Dzięki temu posłużą pasażerom kolejne lata. Co jednak z zupełnie nowymi pociągami, które zastąpią najstarsze, nieprzebudowane pojazdy?
reklama

Trójmiejska SKM poszukuje firmy, która wykona naprawę od 11 do 13 zmodernizowanych pojazdów serii EN57. Chodzi o przegląd czwartego poziomu utrzymania pojazdów szynowych (P4), wykonywany po przejechaniu określonej liczby kilometrów. W trakcie naprawy będą poddane regeneracji m.in. elementy układu biegowego i napędowego.

Naprawie będzie poddanych 10 jednostek EN57AKM, gruntownie zmodernizowanych w 2014 roku i jednostki EN57-1718 zmodernizowanej w 2013 roku, będącej aktualnie na wypożyczeniu w Kolejach Dolnośląskich. Zamówienie przewiduje możliwość rozszerzenia zamówienia o kolejne dwa składy EN57AKM. Trójmiejski przewoźnik posiada aktualnie łącznie 27 gruntownie zmodernizowanych pojazdów, które podobnie jak niezmodernizowane jednostki, muszą przechodzić regularne przeglądy i naprawy.

Na naprawę przewoźnik chce przeznaczyć niespełna 24 miliony złotych. W przetargu swoje oferty złożyły trzy firmy: Public Transport Service, Pesa Bydgoszcz i Serwis Pojazdów Szynowych. Wszystkie oferty mieszczą się w budżecie, dlatego po wyborze najkorzystniejszej oferty przeglądy powinny rozpocząć się w zaplanowanym terminie. Nie ma więc zagrożenia kumulacji napraw, która mogłaby skutkować skracaniem pociągów i zwiększeniem tłoku w podmiejskich kolejkach.

Gdzie te nowe składy?

Dobre utrzymanie użytkowanych pojazdów jest ważne, jednakże zapewne niemal wszyscy pasażerowie zastanawiają się, kiedy w końcu pojawią się zapowiadane od lat zupełnie nowe pociągi. Od 6 lat trójmiejska SKM może pochwalić się tylko dwoma prawdziwie nowoczesnymi impulsami 31WE, kursującymi najczęściej jako jeden skład.

Przetarg na dostawę 10 nowych pociągów jeszcze trwa. Ponieważ producenci taboru zadają dużo pytań, konieczny jest czas na przygotowanie odpowiedzi, co wydłuża całą procedurę. Aktualnie przewoźnik planuje otworzyć oferty 27 października.

Na razie nie wiadomo, czy do przetargu stanie jakakolwiek firma. Z powodu trudnych i długotrwałych negocjacji PKP SKM i samorządu województwa pomorskiego przetarg ogłoszono dopiero we wrześniu tego roku. Ponieważ zakup ma być finansowany jeszcze z aktualnej perspektywy finansowej UE, dostawa pojazdów i rozliczenie projektu musi odbyć się do końca 2023 roku. Rok na wyprodukowanie i dostawę 10 pociągów to jednak zdecydowanie zbyt krótki czas.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama