reklama

Samorząd gra z trójmiejską SKM. Pasażerowie cierpią w starych pociągach

Opublikowano:
Autor:

Samorząd gra z trójmiejską SKM. Pasażerowie cierpią w starych pociągach - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Kolej Po nieudanym przetargu na dostawę nowych pociągów, samorząd województwa zaproponował przejęcie projektu SKM i samodzielny zakup pojazdów. Przewoźnik w odpowiedzi punktuje Urząd Marszałkowski i wskazuje sprzeczne zachowania samorządowców.
reklama

W środę, 9 listopada, wicemarszałek województwa Leszek Bonna poinformował, iż samorząd jest gotów przejąć projekt  SKM dotyczący zakupu 10 nowych pociągów do obsługi trasy Gdańsk – Wejherowo i zrealizować go w ramach podpisanej już umowy na dostawę od 2 do 31 nowych pojazdów. Na razie pewna jest dostawa 2 pojazdów, jednak w przypadku przejęciu projektu od SKM, samorząd zamówiłby co najmniej 7 kolejnych pojazdów.

- Jesteśmy zainteresowani wspólną realizacją projektu i deklarujemy, że w ramach kontraktu zakupimy co najmniej siedem elektrycznych zespołów trakcyjnych – mówił wicemarszałek Leszek Bonna.

Pojazdy następnie miałyby zostać użyczone trójmiejskiej SKM, za niewielką opłatą.

- Dziś kładziemy ofertę na stół. Aby zaowocowała nowym taborem, niezbędna jest zgoda spółki SKM oraz jej rządowego właściciela. Nie dopuszczam myśli, że władze spółki, które zawsze podkreślają, że komfort pasażerów jest najważniejszy, mogłyby się nie zgodzić na naszą propozycję. Podobnie nie wyobrażam sobie, aby jakiekolwiek obiekcje zgłosił rządowy właściciel naszego trójmiejskiego przewoźnika – dodał Leszek Bonna.

SKM: taką ofertę składaliśmy 2 lata temu. Samorząd nie chciał

Władze przewoźnika nie kryją zdumienia słowami marszałka. Jak tłumaczą, taką ofertę składali już samorządowi już kilka lat temu. Władze województwa wówczas odmówiły. Teraz natomiast przedstawiają tę propozycję jako swoją. W opublikowanym oświadczeniu przewoźnik obszernie tłumaczy historię problemu z zakupem nowego taboru. Zdaniem kolejarzy, gdyby dwa lata temu samorząd zgodził się na propozycję, którą sam składa obecnie, pierwsze nowe pociągi już woziłyby pasażerów.

Ze słów kolejarzy można wręcz wywnioskować, że samorząd celowo zwlekał z udzieleniem zgody na zakup przez SKM nowego taboru. Zgodę wydano dopiero w sierpniu tego roku. Ponieważ projekt jest dofinansowany ze środków unijnych, musi on być rozliczony do końca 2023 roku. Gdy zgoda pojawiła się w sierpniu 2022 roku, szanse na to, że jakikolwiek producent zdecyduje się na wyprodukowanie 10 nowych pociągów w tak krótkim czasie, były bardzo niewielkie. Tak jak można było przewidywać, przetarg się nie udał, a odpowiedzialność zrzucono w całości na przewoźnika, zarzucając mu nieudolność.

PKP SKM w Trójmieście, mimo dużych kontrowersji, zapewnia o rozważeniu propozycji samorządu. Kolejarze poinformowali o skierowaniu propozycji do Centrum Unijnych Projektów Transportowych, które musi wyrazić zgodę na taki ewentualny zabieg. Niemniej wyrażają obawy o powodzenie proponowanej przez samorząd zmiany. Ich zdaniem dwa lata temu CUPT poinformował o braku możliwości zmiany podmiotu, któremu przyznano unijne dofinansowanie. Tymczasem propozycja Urzędu Marszałkowskiego Województw Pomorskiego zakłada, że dofinansowanie przyznane trójmiejskiej SKM, zostanie przeniesione właśnie na samorząd.

Poniżej publikujemy pełne oświadczenie PKP SKM w Trójmieście, dotyczące złożonej przez samorząd propozycji.

Jesteśmy zaskoczeni słowami Marszałka Bonny. Przypomnijmy, że unijne dofinansowanie zakupu nowych pojazdów PKP SKM pozyskała w 2018 roku (a nie w 2017 jak stwierdził Pan Marszałek). 2 lata później (10.11 2020 r.) proponowaliśmy Samorządowi Województwa przejęcie tego zakupu wraz z naszym dofinansowaniem. Gdyby wówczas Samorząd województwa przyjął naszą propozycję, to już w tym roku odbieralibyśmy pierwsze pojazdy. Samorząd wówczas nie przyjął naszej propozycji. Jednocześnie w grudniu 2020 roku Samorząd zawarł ze spółką PKP SKM umowę przewozową do grudnia 2026 r., w której nie uwzględnił możliwości zakupu przez PKP SKM nowoczesnego taboru. Dopiero zawarty 23 sierpnia 2022 r. aneks do umowy przewozowej pomiędzy Województwem Pomorskim, a PKP SKM umożliwił nam ogłoszenie przetargu na zakup 10 pojazdów. Dlaczego Województwo zwlekało przez ponad dwa lata, po których znacznie zmalały szanse na pozytywne rozstrzygnięcie tego przetargu? Spółka PKP SKM ogłosiła przetarg na 10 nowych pojazdów 2 września, a więc od pozyskania zgody samorządu do ogłoszenia przetargu upłynęło 9 dni.

Propozycję Samorządu oczywiście rozważymy. Niezwłocznie skierowaliśmy ją także do Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Nowe pociągi są nam niezbędne, by wozić pasażerów w komforcie, na jaki zasługują. Trzeba też pamiętać, że nasz projekt zakupu taboru jest projektem konkursowym, którego nie można dowolnie modyfikować i decydujące zdanie w tym zakresie należy do CUPT i Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Zmiana warunków zawartej umowy o dofinansowanie pomiędzy CUPT i PKP SKM wymagać będzie zgód nie tylko PKP SKM, ale także wszystkich naszych właścicieli oraz wspomnianych Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Zaskakujące jest twierdzenie Marszałka Bony, że CUPT stwierdził, iż zmiana beneficjenta tego projektu jest możliwa. Z pisma CUPT-u do naszej spółki z 15 grudnia 2020 r., które zostało też przekazane do wiadomości Samorządu Województwa, wynika, że projekt ten może zostać zrealizowany wspólnie przez Samorząd i PKP SKM, ale nie ma możliwości zmiany jego beneficjenta. CUPT wskazał też szereg warunków, które należy spełnić, aby ten projekt mógł zostać zrealizowany wspólnie przez PKP SKM i Samorząd Województwa.

Należy też przypomnieć, że projekt dotyczył zakupu 10 pojazdów, a w propozycji Samorządu jest mowa o „co najmniej 7 pojazdach”. Niezbędne będzie więc ustalenie przez CUPT, czy taka zmiana w projekcie jest możliwa, a jeśli tak, czy nie wpłynie na wysokość unijnego dofinansowania.

Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama