reklama

Projekt elektryfikacji linii PKM gotowy. Coraz bliżej przetargu na budowę

Opublikowano:
Autor:

Projekt elektryfikacji linii PKM gotowy. Coraz bliżej przetargu na budowę - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Kolej
reklama


Jak informuje Pomorska Kolej Metropolitalna, projekt elektryfikacji linii kolejowej z Gdańska Wrzeszcza do Gdańska Osowej i Rębiechowa jest już gotowy. Trwa pozyskiwanie pozwolenia na budowę, a jeszcze w tym roku pojawi się przetarg na realizację prac. Pociągi elektryczne powinny pojechać na lotnisko nie wcześniej niż w 2023 roku.



Z Gdańska do Gdyni z przesiadką w Osowej?


Inwestycja PKM jest ściśle związana z projektem PKP Polskich Linii Kolejowych dotyczący modernizacji i elektryfikacji linii z Gdyni do Kościerzyny i Kartuz. Obie spółki na bieżąco wspólnie uzgadniają wszystkie szczegóły projektów na stykach inwestycji. Dzięki współpracy powstał pomysł, który PKP PLK obiecały przeanalizować, aby w pierwszej kolejności w ich części projektu na linii 201 zrealizować 2-kilometrowy odcinek od Gdańska Osowej do Rębiechowa i połączyć go z linią PKM. To pozwoli, aby już w 2023 r. pociągi elektryczne mogłyby jeździć na odcinku pomiędzy Gdańskiem Wrzeszczem i Gdańskiem Osową. Ta druga stacja zyskałaby wówczas status ważnego węzła przesiadkowego.


Kończące bieg pociągi elektryczne mogłyby się tam zatrzymywać przy  tym samym peronie, przy którym czekałyby na pasażerów spalinowe szynobusy jadące dalej do Gdyni. Dzięki temu niezależnie od czasu realizacji poszczególnych etapów wielkiej modernizacji linii 201 (elektryfikacja + dodatkowy tor na całym odcinku Gdynia – Bydgoszcz), mieszkańcy metropolii trójmiejskiej cały czas mieliby zapewnione połączenie kolejowe pomiędzy Gdańskiem a Gdynią przez Port Lotniczy. Uruchomienie trakcji elektrycznej do Gdańska Osowej pozwoli na przejazd szybszych i dłuższych pociągów elektrycznych od 2023 roku.


Przetarg na budowę w tym roku


Aktualnie Pomorska Kolej Metropolitalna odbiera projekt budowlany i wykonawczy dla elektryfikacji linii PKM wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga. Powstanie on pomiędzy Matarnią a Portem Lotniczym, w pobliżu biur firmy Intel. Trwa pozyskiwanie pozwolenia na budowę, które być może uda się otrzymać w drugiej połowie 2020 roku. Jeszcze w tym roku wystartuje przetarg na wykonanie prac budowalnych.  Ich realizację przewidziano na lata 2021-2023. Termin ten uzależniony jednak jeszcze od ostatecznego ustalenia wspólnie z PKP PLK finalnego zakresu obu projektów.


Równolegle obie spółki przygotowują także projekt tzw. „bajpasu kartuskiego”. Będzie on trasą objazdową z Gdańska na Kaszuby podczas elektryfikacji linii 248 i 253 (PKM) oraz 201 (PKP PLK). Tu także prace dokumentacyjne zbliżają się do finału. W najbliższych miesiącach należy spodziewać się przetargów, które wyłonią wykonawców. Wykonawcy do końca 2022 r. muszą wybudować kolejowy objazd z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz.


Nowy przystanek na trasie PKMki


Przy okazji elektryfikacji powrócono do pomysłu budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego przystanku PKM. Dlatego już w 2011 r. przewidziano w projekcie PKM rezerwę terenową pod dodatkowy przystanek w tej lokalizacji, a przejście pod torami na ul. Szybowcowej zostało tak zaprojektowane i wybudowane, aby w przyszłości bezpośrednio nad nim mógł powstać przystanek. PKM S.A. zadecydowała o budowie kolejnego przystanku na trasie, z uwagi na intensywny rozwój firm informatycznych w tej okolicy.


Przystanek Gdańsk Firoga zaplanowano w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM – czyli charakterystycznej tzw. „czerwonej wstążki” zaprojektowanej wcześniej przez gdańskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT. W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 – Gdańsk Strzyża do 8 – Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy), będzie miał on numer 6@.


reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama