Dzięki dostawom nowych Impulsów z Newagu, które miały miejsce pod koniec ubiegłego roku, znacząco zwiększyła się liczba połączeń SKM obsługiwanych cichymi i klimatyzowanymi składami. Od 2016 roku aż do grudnia 2023 roku na linii kursował tylko jeden nowoczesny skład zestawiony z dwóch Impulsów. Teraz takich składów jest już pięć. Według naszych nieoficjalnych szacunków, w dni, kiedy kursują wszystkie Impulsy, obsługują łącznie 54 kursy w dzień roboczy. Stanowi to zatem ponad 23% wszystkich kursów. Udział nowoczesnego taboru zwiększy się za około rok, kiedy do ruchu zaczną wchodzić kolejne nowoczesne Impulsy, tym razem te przeznaczone docelowo do ruchu po linii SKM, z podłogą na wysokości peronów i większą liczbą drzwi.
Trójmiejska SKM będzie musiała przez kilka lat utrzymywać jeszcze w eksploatacji niezmodernizowane jeszcze jednostki serii EN57 i EN71. Co ciekawe, ubiegłoroczne dostawy nie spowodują wycofania części starych pociągów w tym roku. Do wycofania kilku składów doszło już wcześniej.
Wycofaliśmy już część najstarszego taboru, czyli 4 sztuki pojazdów serii EN71, z czego 1 pojazd został wyłączony z użytkowania a 3 pozostałe z eksploatacji - wyjaśnia w rozmowie z portalem Puls Gdańska Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy PKP SKM w Trójmieście.
Przez wyłączenie z użytkowania przewoźnik rozumie skreślenie pojazdu z inwentarza. Ostatecznie wycofana w 2021 roku została jednostka serii EN71-048, której jeden człon dziś stanowi element dekoracji jednej z gdańskich galerii sztuki miejskiej. Pozostałe pociągi jeszcze znajdują się w ilostanie przewoźnika, jednak nie są używane i czekają na przeprowadzenie ewentualnego remontu generalnego, zwanego na kolei naprawą P5. Są to niezmodernizowane jednostki serii EN71. Jedna jest wyłączona z eksploatacji od 2017 roku, a dwie odstawiono w ubiegłym roku.
Stojące na bocznicy od zeszłego roku dwa składy to najstarsze pojazdy w trójmiejskiej SKM, z 1969 roku. Trójmiejski przewoźnik niezmodernizowane jednostki odstawia po 40 latach od ostatniego remontu generalnego (P5), dlatego ich wycofanie nastąpiło szybciej, niż dostawa nowych Impulsów.
Obecnie najstarszym eksploatowanym pojazdem w PKP SKM jest zmodernizowany kilka lat temu pojazd serii EN57AKM o numerze 768 z 1970 roku.
Naprawy głównie pociągów zmodernizowanych
Co ważne, o ile nie planuje się w tym roku wycofania z eksploatacji kolejnych niezmodernizowanych pociągów, tak samo nie planuje się także przeprowadzania poważniejszych przeglądów i napraw. Naprawy poziomu P4, polegające na demontażu i regeneracji lub wymianie znacznej części elementów układu jezdnego, napędu, wyposażenia, poszycia, planowane są głównie w zmodernizowanych pociągach.
Na 2024 rok zaplanowanych zostało 8 przeglądów czwartego poziomu utrzymania (P4) zmodernizowanych pojazdów serii EN57AKM. W planie napraw taboru na 2024 r. ujęty został 1 pojazd serii EN57 - wylicza Tomasz Złotoś.
W 2023 roku takie naprawy przeszło co najmniej 7 niezmodernizowanych składów. Naprawy P4 przeprowadza się po osiągnięciu odpowiedniego przebiegu pociągu. W przypadku pojazdów serii EN57 i EN71 taka naprawa jest przeprowadzana co około 3-5 lat. Kolejne zmniejszenie liczby niezmodernizowanych pociągów będzie widoczne nie wcześniej niż w roku 2025.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.