Dwie polskie firmy, Pesa z Bydgoszczy i Newag z Nowego Sącza złożyły oferty w przetargu na dostawę od 2 do 31 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi tras w województwie pomorskim. Jeden pojazd ma obsłużyć trasę SKM z Gdańska do Wejherowa. Drugi ma być wykorzystywany na pozostałych zelektryfikowanych w województwie, w tym przede wszystkim na linii PKM. Problemem okazuje się bardzo wysoka cena pojazdów. Na zakup dwóch pojazdów samorząd województwa chciał przeznaczyć 55 350 000 złotych netto. Tymczasem Newag swoją ofertę wycenił na 69 987 000 zł brutto, a Pesa na aż 104 919 000 brutto.
Tak wysokie ceny tworzą ryzyko niepowodzenia przetargu. Władze województwa deklarują jednak determinację w wymianie taboru, jednocześnie zarzucając Polskim Kolejom Państwowym i ich spółce PKP SKM brak chęci wymiany wysłużonych pojazdów.
- Dwie oferty wpłynęły w ramach przetargu na zakup 2 elektrycznych zespołów trakcyjnych z opcją zakupu 29 dodatkowych pojazdów. Obie oferty są znacznie powyżej pierwotnych kosztorysów, co oczywiście nas martwi, ale to efekt rekordowej inflacji, na którą nie mamy niestety wpływu. Mimo to mam nadzieję, że przetarg uda się rozstrzygnięć pozytywnie, gdyż zakup tego taboru jest dla nas priorytetem. Obecny tabor, zwłaszcza w obszarze aglomeracji, wymaga pilnej wymiany, tymczasem ani PKP, ani SKM Trójmiasto nie zrobiły w tej sprawie nic. Nie możemy dłużej czekać – napisał w mediach społecznościowych Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk.
[facebook:https://www.facebook.com/strukmieczyslaw/posts/415308810601813]
Kolejarze z pewnością nie zgodzą się z zarzutami marszałka. Trójmiejska SKM zdobyła dofinansowanie unijne na zakup 10 nowych pojazdów do obsługi trasy Gdańsk – Wejherowo. Ogłoszony przez przewoźnika przetarg zakończył się jednak fiaskiem z powodu braku ofert. Plany zakupu nie zostały jednak porzucone. Kolejarze chcieli zmodyfikować plany, co wymagało akceptacji samorządu województwa.
- Spółka PKP SKM w Trójmieście w październiku 2021 r. wystosowała pismo do Marszałka Województwa Pomorskiego, w którym przekazała projekt aneksu do umowy o świadczenie usług publicznych, obowiązującej od dnia 12 grudnia 2021 roku do dnia 12 grudnia 2026 roku, w zakresie objęcia tą umową zmodyfikowanego Projektu zakupu taboru – informował w rozmowie z portalem Puls Gdańska na początku lutego Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy PKP SKM. - Modyfikacja ta ma polegać na zakupie przez spółkę 20 pojazdów, które mają być ekwiwalentem 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych wskazanych w projekcie zakupowym. Spółka otrzymała informację z UMWP, że aneks jest jeszcze analizowany – dodał.
[news: 1271779]
Słowa marszałka Struka w tym kontekście mogą wydawać się zaskakujące. Między samorządem a kolejarzami trwa coraz bardziej widoczny konflikt, na którym cierpią najbardziej pasażerowie.
O tym, jakie pojazdy chce zamówić pomorski samorząd, informowaliśmy pod koniec marca.
[news:1291805]
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.