reklama

Miały być dwa, nie będzie żadnego. Rządowe przystanki kolejowe nie powstaną

Opublikowano:
Autor:

Miały być dwa, nie będzie żadnego. Rządowe przystanki kolejowe nie powstaną - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

KolejPrzystanki Gdańsk Osowa Północ (Kukawka) oraz Gdańsk Park Maszynowa zostały wykreślone z rządowego projektu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025.
reklama

W trakcie kampanii wyborczej w 2020 roku, ubiegający się o reelekcję prezydent Andrzej Duda zapowiadał budowę 200 nowych przystanków kolejowych. Celem zapowiadanego programu miało być zwiększenie dostępu lokalnych społeczności do transportu kolejowego. Sześć z obiecanych przystanków rząd miał wybudować na terenie naszego miasta. Miały to być przystanki: 

  • Gdańsk Osowa Północ (Kukawka),
  • Gdańsk Osowa (rejon Barniewic),
  • Gdańsk Park Maszynowa,
  • Gdańsk Nowe Szkoty,
  • Gdańsk Zaspa Towarowa,
  • Gdańsk Brzeźno.
Po konsultacjach społecznych do dalszych prac zakwalifikowały się tylko dwie lokalizacje: Kukawka oraz Park Maszynowa. Obie lokalizacje zostały wpisane do uchwały Rady Ministrów, a zarządca infrastruktury rozpoczął pracę nad projektami. 

reklama

W czerwcu tego roku rząd przyjął sprawozdanie z pierwszego roku funkcjonowania programu przystankowego. Ministrowie wykreślili też z niego projektu 21 przystanków, które nie zostaną wybudowane do 2025 roku. 

Wśród wykreślonych nowych peronów znalazły się obie gdańskie lokalizacje, które nie powstaną z uwagi na brak możliwości realizacji inwestycji "z przyczyn technicznych".

- Realizacja inwestycji w tych lokalizacjach powodowałaby konieczność przebudowy obiektów inżynieryjnych lub układów torowych, a w konsekwencji konieczność uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - czytamy w uzasadnieniu decyzji o wykreśleniu. 

reklama

Brak realizacji przystanków w ramach rządowego programu nie oznacza, że nie powstaną w przyszłości. Zarządca sieci kolejowej czyli PKP Polskie Linie Kolejowe zapewniają, że na oba przystanki zachowana zostanie rezerwa kolejowa. Pozwoli ona w przyszłości na wybudowanie peronów wraz z schodami i windami. 

- Przewidziano rezerwy terenowe pod przyszłe przystanki, w tym przystanek o roboczej nazwie Gdańsk Kielnieńska (Gdańsk Osowa Północ) – mówi Przemysław Zieliński z biura prasowego PKP PLK. 

Według założeń rządowego programu budowa obu przystanków (bez przebudowy obiektów inżynieryjnych lub układów torowych) miała kosztować 4 miliony złotych. Po uwzględnieniu przebudowy układu torowego koszt inwestycji może wzrosnąć kilkukrotnie. 

reklama

[news:1145320]

[news:1298949]

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama