Umowa na zakup czterech pociągów hybrydowych została podpisana nieco ponad rok temu. Przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego zamówili pojazdy w nowosądeckiej firmy Newag, która już wcześniej produkowała składy dla naszego regionu. Nowoczesne spalinowo-elektryczne jednostki Impuls 2 kosztowały nas ponad 127 milionów złotych.
Rozwiązanie bolączek Pomorza
Pociągi hybrydowe swój debiut miały dopiero kilka lat temu. Nie ma co ukrywać, że taki napęd jest wręcz zbawieniem na wielu liniach kolejowych, które nie są zelektryfikowane. Nie trzeba daleko szukać, bo jako przykład można podać pociągi kurujące najpierw po linii PKM, a potem PKP PLK do Kościerzyny i Kartuz. Z uwagi na wieloletnie opóźnienie w elektryfikacji odcinka między Rębiechowem, a Kościerzyną u narodowego zarządcy linii kolejowych, sieć trakcyjna urywa się za stacją Gdańsk Rębiechowo. Dalej więc pociągi muszą korzystać z napędu spalinowego.Napęd elektryczno-spalinowy jest więc idealnym rozwiązaniem w takich sytuacjach. Sinik elektryczny pozwala na jazdę bardziej dynamiczną i ekonomiczną, a przede wszystkim cichą, co jest szczególnie istotne dla mieszkańców w sąsiedztwie linii kolejowych. W momencie, gdy skład wyjeżdża na odcinek niezelektryfikowany, maszynista w ciągu kilku minut zmienia napęd i kontynuuję jazdę.
- To była zupełnie nowa jakość na naszych torach. Dzięki połączeniu silników elektrycznych i spalinowych w nowych pojazdach nie trzeba się przesiadać pomiędzy pociągami elektrycznymi i spalinowymi na odcinkach o zróżnicowanej infrastrukturze kolejowej – mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Pierwsze hybrydowe Impulsy zaczęły kursować po pomorskich torach w czerwcu tego roku.
Wyposażenie "na bogato"
Nie sposób pominąć bogatego wyposażenia nowych pociągów. Producent zamontował w nich wygodny system informacji pasażerskiej, toalety, klimatyzację, czy gniazdka ładujące. Są też miejsca do przewozu osób z niepełnosprawnościami oraz rowerów, choć te drugie wyznaczono w postaci... wieszaków, które są wręcz znienawidzone przez rowerzystów.
– Cieszę się, że mamy już komplet zamówionych pociągów. Co ważne, kontrakt udało się zakończyć kilka miesięcy przed planem – mówi Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Pojazdy wyposażono też w superkondensatory, które pozwalają wykorzystać energię zebraną podczas hamowania składu, podczas jego startu. Całe zakupy zostały dofinansowane w ramach Polskiego Ładu, dzięki czemu samorząd otrzymał blisko połowę kwoty od rządu.
Nowe Impulsy kursują po linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej między innymi z Gdańska i Gdyni do Kościerzyny lub Kartuz.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.