reklama

Kolejowa konkurencja z Gdańska na najpopularniejszych trasach? To możliwe

Opublikowano:
Autor:

Kolejowa konkurencja z Gdańska na najpopularniejszych trasach? To możliwe - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Kolej Wiele wskazuje na to, że na pomorskich torach torach może pojawić się kolejowa konkurencja dla państwowego przewoźnika PKP Intercity. Kursy na najpopularniejszych trasach chciałaby uruchamiać znana z obsługi połączeń regionalnych firma Polregio.
reklama

Urząd Transportu Kolejowego pozytywnie rozpatrzył wnioski spółki Polregio o otwarty dostęp do przewozu pasażerów na wybranych trasach, przechodzących przez Gdańsk. Oznacza to, że firma uzyskała pozwolenie na prowadzenie komercyjnych przewozów na trasach, na których obecnie kursują dotowane przez rząd pociągi dalekobieżne spółki PKP Intercity.

Spośród ośmiu przyznanych dostępów, aż cztery dotyczą tras przechodzących przez Gdańsk. Są to następujące relacje:

  • Gdańsk Główny - Kołobrzeg i z powrotem - po jednej parze pociągów (tam i powrót) w soboty i niedziele,
  • Gdynia Główna - Poznań Główny i z powrotem - jeden pociąg w sobotę i powrotny w niedziele,
  • Gdynia Główna - Wrocław Główny i z powrotem - jeden pociąg w sobotę i powrotny w niedziele,
  • Olsztyn Główny - Kołobrzeg i z powrotem - jeden pociąg w sobotę i powrotny w niedziele.
W przypadku wszystkich wymienionych tras otwarty dostęp dotyczy okresu aż do końca 2024 roku. W tym czasie Polregio może uruchamiać własne pociągi komercyjne. Otwarty dostęp nie jest jednak równoznaczny z uruchomieniem pociągów. Przewoźnik może, ale nie musi tego zrobić. Decyzja o rozpoczęciu działalności na wspomnianych trasach będzie zależała m.in. od uwarunkowań ekonomicznych i zmieniającej się sytuacji epidemicznej. Przykładowo kilka lat temu spółka Arriva uzyskała otwarty dostęp do obsługi tras Wejherowo - Warszawa Lotnisko Chopina oraz Wejherowo - Kielce. Ostatecznie pociągi jednak nie wyjechały na tory. 

Jaki komfort podróży?

Do obsługi wymienionych tras Polregio, w przypadku uruchomienia kursów, chciałoby wykorzystywać zmodernizowane zespoły trakcyjne serii EN57 i ED72.  Te pierwsze znane są pasażerom z Gdańska, bowiem to one obsługują niemal wszystkie kursy trójmiejskiej SKMki oraz większość kursów regionalnych w kierunku Tczewa. Drugi typ pojazdów różni się tylko nieznacznie. Tego typu pojazdy mają niespokojny bieg przy wyższych prędkościach i są dość hałaśliwe, jednakże podczas modernizacji wyposażono je w takie udogodnienia jak klimatyzację, gniazdka 230V pod siedzeniami czy toalety dla niepełnosprawnych.

Wyposażeniem przewyższałyby więc pociągi kategorii TLK, pozbawione wszelkich tego typu udogodnień. W przypadku potwierdzenia uruchomienia komercyjnych pociągów dalekobieżnych przez Polregio, będziemy informować o tym fakcie w portalu Puls Gdańska.
 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama